دو ابهام در ورود خودروهای آمریکایی به ایران

۲۳ دی ۱۳۹۴ | ۰۳:۴۹ کد : ۱۹۵۵۵۳۵ سرخط اخبار

تحریم های بین المللی علیه ایران در شرایطی به زودی لغو خواهند شد که در پی این اتفاق، ورود خودروهای مختلف به کشور آزاد می شود؛ با این حال هنوز تکلیف خودروهای آمریکایی برای حضور در جاده ها و خیابان های کشور مشخص نیست.

هرچند بنابر قانون جدید وزارت صنع، معدن و تجارت، ورود کالاهای آمریکایی به کشور متنوع شده، اما در این بین دو ابهام در مورد ورود خودروهای این کشور وجود دارد که مسوولان وزارت صنعت هنوز آنها را برطرف نکرده اند. اولین ابهام این است که مشخص نیست آیا صرف آمریکایی بودن این خودروها، مانع ورودشان به ایران است یا اینکه ورود آنها از مبدا این کشور (ایالات متحده آمریکا) ممنوع است.

به عنوان مثال در حال حاضر جنرال موتورز به عنوان شرکتی آمریکایی، در دیگر کشورها نیز سایت تولیدی دارد و مشخص نیست که این خودروساز می تواند محصولات تولیدی اش در خارج از آمریکا را راهی ایران کند یا با «ورود ممنوع» وزارت صنعت، معدن و تجارت روبه رو خواهد شد.

با این شرایط، وزارت صنعت بهتر است ابتدا این مساله را مشخص کند که فقط ورود خودروهای آمریکایی تولیدی در این کشور ممنوع است یا اینکه ممنوعیت موردنظر شامل حال محصولات تولیدی این کشور در سایت های خارجی اش نیز می شود. ابهام بعدی اما در مصرفی یا سرمایه ای بودن خودروهای آمریکایی است، چه آنکه طبق قانون وزارت صنعت، ورود کالاهای مصرفی آمریکایی به کشور ممنوعیت دارد.

 این در شرایطی است که بر سر مصرفی یا سرمایه ای بودن «خودرو» بحث وجود دارد و از همین رو وزارت صنعت باید این مساله را هم مشخص کند که «خودرو» کالای سرمایه ای به شمار می رود یا مصرفی. طبعا اگر «خودرو» از دید وزارت صنعت «کالای سرمایه ای» باشد، به شرط رفع ابهام اول، ورود خودروهای آمریکایی به کشور بلامانع خواهد بود.

کلید واژه ها: وزارت صنعت خودروهای آمریکایی


نظر شما :