قوانین مهاجرت اروپا تغییر می‌کند؟

بحران آوارگان؛ دغدغه رهبران گروه ۲۰

۲۶ آبان ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۳۸۲۷ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
به احتمال زیاد یکی از اختلاف‌های نشست گروه ۲۰ نظرات متفاوت برخی از رهبران اروپایی بر کنترل سختگیرانه مرزها است در حالی که عده‌ای دیگر از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که رهبر استقبال از پناهندگان است، حساسیت بیشتری نسب به قوانین شینگن دارند.
بحران آوارگان؛ دغدغه رهبران گروه ۲۰

نویسنده: پاتریک وینتور

دیپلماسی ایرانی: رهبران گروه 20 در اجلاسی که در ترکیه داشتند درباره تاثیر بحران آوارگان بر امنیت اروپا پس از حملات پاریس که منجر به کشته شدن 129 نفر و زخمی شدن چند صد نفر شد، صحبت کردند.

داعش مسئولیت حملات و بمب گذاری های روز جمعه پایتخت فرانسه را پذیرفته است. هفت نفر افراطی در چند رستوران، کافه و یک سالن کنسرت به روی مردم آتش گشودند و کمربند انفجاری در نزدیکی ورزشگاه استادو فرانس منفجر کردند، حملاتی که مرگبارترین حملات در خاک اروپا در یک دهه گذشته بود.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه تنها غایب نشست جی 20 بود. وی به خاطر نظارت بر عملیات امنیتی در پاریس از شرکت در این نشست صرف نظر کرد. اولاند همچنین سه روز عزای عمومی در کشورش اعلام کرد.

در غیاب اولاند، جی 20 درباره تهدید نفوذ اعضای داعش در میان مهاجران و آوارگان اروپایی بحث کردند. این مسئله پس از آن مورد توجه قرار گرفت که معلوم شد حداقل یکی از حمله کنندگان پاسپورت سوری داشته و همراه با آوارگان از طریق یونان وارد این کشور شده است. اصلی بودن پاسپورت وی هنوز تایید نشده است.

ژان کلود یونکر، رئیس اتحادیه اروپا قبل از این نشست گفته بود: «ما نباید تفاوت میان افرادی که به اروپا می آیند را با هم قاطی کنیم. تنها کسی که مسئول حملات پاریس است یک جنایتکار است و نه یک آواره یا یک پناهنده. من می خواهم به کسانی که به دنبال تغییر دستور کار مهاجرت ما هستند یادآوری کنم تا جدیت داشته باشند. من سختی این مسیر را می بینم اما نیازی به تغییر رویکرد کلی مان نمی بینم.»

این مسئله قسمتی از بحث گسترده تر مربوط به حل درگیری های سوریه است و به احتمال زیاد یکی از اختلاف های این نشست هم نظرات متفاوت برخی رهبران اروپایی بر کنترل سخت گیرانه مرزها است در حالی که عده ای دیگر از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که رهبر استقبال از پناهندگان است، حساسیت بیشتری نسب به قوانین شینگن دارند.

اتحادیه اروپا پیش بینی کرده است که در صورتی که جنگ سوریه به پایان نرسد، سال آینده حدود 3 میلیون آواره وارد سوریه خواهند شد. دیوید کامرون در این رابطه عقیده دارد که تامین شغل و امکانات آموزشی در کمپ های آوارگان در مرزهای سوریه موجب می شود تا آنها از این سفر خطرناک منصرف شوند.

انتظار می رود که رهبران جی 20 به خاطر حملات پاریس، گشت های مرزی را تشدید کنند و امنیت فرودگاه ها را افزایش دهند. براساس گزارش رویترز، پیش نویس بیانیه مشترک این نشست، نشان دهنده تعهد یکپارچه مقامات به مبارزه با تروریسم و اعمال تغییرات در کنترل های مرزی است.

بریتانیا براساس تعهدش مبنی بر پذیرش 20 هزار آواره، روز سه شنبه اولین آوارگان سوری را خواهد پذیرفت. مقامات مجلس بریتانیا هفته گذشته بر روی این موضوع تاکید کردند که سرویس های امنیتی تدابیر لازم برای جلوگیری از نفوذ اعضای داعش به این گروه ها را انجام خواهند داد.

در عین حال ترکیه خواستار کمک مالی بیشتر برای اسکان آوارگان و تعهد مشخص اتحادیه اروپا برای هرکدام از اعضایش در پذیرفتن آوارگان شده است. برخی از کشورهای جی 20 هم از ترک ها خواسته اند تا اقدامات بیشتری برای بستن مرزهایش با سوریه انجام دهند.

در مراسم شام یکشنبه شب در نشست جی 20 درباره تروریسم و مهاجرت صحبت شده است. در نشست روز دوشنبه هم درباره تغییرات آب و هوایی، اجتناب از مالیات گرفتن از شرکت های بزرگ و وضعیت کلی اقتصاد جهانی صحبت شد.

تمام رهبران حاضر در این نشست می دانند که هرگونه اقدام علیه داعش منجر به تلافی آنها می شود: فرانسه به دلیل نقشش در بمباران هوایی داعش مورد حمله قرار گرفت و هواپیمای روسیه هم در صحرای سینا پس از آن سقوط کرد که مسکو در سوریه مداخله کرد.

منبع: گاردین/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: جی 20 پاریس تركيه اروپا داعش سوريه


نظر شما :