مشاجره لفظی صادق خرازی با معاون سابق نخست وزیر اردن:

جهان عرب یک قاسم سلیمانی ندارد که با تروریست‌ها بجنگد

۲۰ آبان ۱۳۹۴ | ۱۸:۲۴ کد : ۱۹۵۳۶۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
دولت سوریه دولت قانونی و برخاسته از انتخاب مردم است. ما بصورت صریح حتی انتقادات خودمان را به دمشق منتقل کرده و می‌کنیم. ولی خدا را شکر می‌کنیم که متحد استراتژیک صدام حسین نبودیم و سرمان را بالا می‌گیریم.
جهان عرب یک قاسم سلیمانی ندارد که با تروریست‌ها بجنگد

دیپلماسی ایرانی: معاونان سابق وزیر خارجه ایران و نخست وزیر اردن در کنفرانس سیاست خارجی برلین با یکدیگر مشاجره لفظی کردند.

سید محمد صادق خرازی در پنل خاورمیانه کنفرانس سیاست خارجی برلین به ایمن الصفدی، معاون سابق نخست وزیر اردن که مدعی نقش غیرسازنده ایران و سردار قاسم سلیمانی در منطقه شده بود، گفت: «کل جهان عرب یک قاسم سلیمانی ندارد که با تروریست ها بجنگد. هنوز شرم بشری حمایت از القاعده و داعش بر پیشانی شماست.»

او در این پنل که فیلیپ گوردون، ژان ماری گوئیهنو، نورا مولر از کارشناسان سیاست خارجی نیز حضور داشتند، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مظلومان و مسلمانان را یادآور شد و افزود این حمایت بدون توجه به خط کشی های شیعه و سنی است و هر کجای جهان اسلام نیاز باشد، ایران به یاری برخواهد خاست.

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل در این کنفرانس که به میزبانی مشترک دولت آلمان و بنیاد کوربر برگزار شد، شرایط فعلی منطقه را نیازمند طرح صلح جدید دانست که با مشارکت همه طرف ها و ارائه راهکارهای مسالمت آمیز بتواند از بحران های موجود خارج شود. به گفته او، این مهم محقق نخواهد شد مگر با تعهد همه طرفین به مبارزه با خشونت و افراطی گری و بازگشت به میز مذاکره به جای حمایت های آشکار و نهان از تروریست ها.

خرازی با اشاره به تاکید ایران بر راه حل سیاسی برای بحران سوریه، افزود: «جمهوری اسلامی آماده همکاری برای پایان دادن به بحران سوریه است اما طرحی که متضمن پیش شرط برای سوریه باشد را نمی پذیرد.» وی افزود: «ایران در سوریه با تروریست ها رودررو شده است اما برخی کشورها و سرویس های امنیتی آنها حامیان این گروه های تروریستی هستند.»

وی با انتقاد شدید از برخورد دولت های غربی با بهار عربی و یا بیداری اسلامی گفت: «شما با شعار دمکراسی خواهی روند مردم سالاری در خاورمیانه را سرکوب کردید و استبداد مدرن نظامی را در مصر و برخی کشورهای دیکر حاکم نمودید. هر جا مردم باشند شما غائب هستید و بر عکس هر جا قدرت های مستبد باشند شما سخن از همکاری های استرتژیک می کنید. در یمن نسل سوزی می شود. رژیم سعودی با ارتش اجاره ای به سرکوب مردم مبادرت ورزیده ولی دول اروپایی و امریکا از اقدامات سعودی بجای ابراز انزجار، اعلام حمایت می کنند. شما توقع نداشته باشید کینه و قهر مردم منطقه شما را احاطه نکند.»

خرازی در پاسخ به سوال رئیس مرکز استراتژیک اتحادیه اروپایی گفت: «دولت سوریه دولت قانونی و برخاسته از انتخاب مردم است. ما بصورت صریح حتی انتقادات خودمان را به دمشق منتقل کرده و می کنیم. ولی خدا را شکر می کنیم که متحد استراتژیک صدام حسین نبودیم و سرمان را بالا می گیریم.»

خرازی درباره توافق هسته ای ایران نیز اظهار داشت: «برنامه هسته ای ایران از ابتدا صلح آمیز بود و هیچ انحرافی نداشت. لذا ایران از همان ابتدا حل این بحران ساختگی را از طریق گفتگو پیگیری کرد. اکنون و بعد از توافق هسته ای نیز آماده همکاری همه جانبه درخصوص فعالیت های صلح آمیز خود است.»

کلید واژه ها: صادق خرازی


( ۱ )

نظر شما :