با وجود دیدار سردی که نتانیاهو با اوباما داشت

ولع اسرائیل برای خرید تسلیحاتی بعد از توافق هسته‌ای

۲۰ آبان ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۳۶۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اوباما گفت: «وضعیت امنیتی در خاورمیانه در حال بدتر شدن است و امنیت اسرائیل در راس اولویت‌های من است. ما می‌خواهیم به اسرائیل تضمین دهیم که می‌تواند از خود دفاع کند.»
ولع اسرائیل برای خرید تسلیحاتی بعد از توافق هسته‌ای

دیپلماسی ایرانی: علی رغم این که گفته می شود روابط شخصی میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده تیره است و دو طرف چشم دیدن همدیگر را ندارند، با این وجود تیرگی این روابط شخصی نه تنها تاثیر چندانی بر روابط استراتژیک دو طرف نگذاشته است، بلکه حتی روابط استراتژیک اسرائیل و ایالات متحده تقویت شده و حتی بعد از امضای توافق هسته ای غرب با ایران که اسرائیل بیش از همه با آن مخالف بود، گزارش ها حکایت از امضای خریدهای تسلیحاتی تازه استراتژیک اسرائیل از ایالات متحده دارد.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، بنیامین نتانیاهو در حالی روز دوشنبه با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا دیدار کرد که اوباما حرف تازه ای برای نتانیاهو نداشت. همانند همیشه بر پایبندی واشنگتن به امنیت اسرائیل به عنوان اولویت خود و ایالات متحده تاکید کرد و نتانیاهو نیز همان حرف های کلیشه ای و همیشگی خود یعنی پایبندی اسرائیل به تحقق صلح در اراضی اشغالی بر اساس تشکیل دو کشور فلسطینی و اسرائیلی را تکرار کرد. حرف هایی که بعد از توافق اسلو مقامات اسرائیلی همیشه بیان داشته اند.  

نتانیاهو به اوباما گفت: «می خواهم با شما درباره راه های تقویت ثبات در کرانه باختری صحبت کنم. هیچ کس شک ندارد که اسرائیل حق خود می داند که از مردم خود دفاع کند، اما در عین حال تمایل دارد با همسایگانش به صلح برسد.»

او سپس درباره نوع برتری یافتن اسرائیل در مسائل تکنولوژیک تا آن جا که بتواند خود به تنهایی از خود دفاع کند، صحبت کرد.

اوباما در پاسخ گفت: «وضعیت امنیتی در خاورمیانه در حال بدتر شدن است و امنیت اسرائیل در راس اولویت های من است. ما می خواهیم به اسرائیل تضمین دهیم که می تواند از خود دفاع کند.»

رئیس جمهوری امریکا سپس به اختلافات خود با نتانیاهو بر سر توافق هسته ای با ایران اشاره کرد و گفت: «اما بر سر این مساله که ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد با یکدیگر اختلاف نداریم.»

درباره فلسطین، اوباما همچنین مدعی شد، اسرائیل حق دارد و باید بتواند که از خود در برابر تروریسم فلسطینی دفاع کند! اما می خواهم با آقای نخست وزیر صحبت کنم که چگونه می توانیم به مسیر فرایند صلح بازگردیم؟

بعد از توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی اسرائیل به فکر تقویت نظامی خود افتاده است. حتی اسرائیل گمان می کند با تقویت نظامی و امنیتی خود در رابطه با فلسطینیان نیز جایگاه خود را تقویت و در عین حال امنیتی تر کند. برای همین است که نتانیاهو در این سفر از اوباما خواست که کمک های امنیتی امریکا به اسرائیل را تا چهار میلیارد دلار در سال افزایش دهد. نتانیاهو در جلسه کمیسیون خارجی و امنیتی کنیست اسرائیل که دو هفته پیش برگزار شد، گفت که اکنون باید از اختلافات خود با امریکا بگذریم و به فکر افزایش کمک های امریکا تا چهار میلیارد دلار باشیم تا بتوانیم به این ترتیب امنیت خود را تامین کنیم.

در همین رابطه روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت نوشت که نتانیاهو از اوباما خواهد خواست که جنگنده های اف – 15 و جنگنده های سوخت رسان هوایی در اختیار اسرائیل قرار دهد. همچنین خواستار دریافت جنگنده های عمود پرواز که امکان انجام عملیات دوربرد تا ایران داشته باشد، خواهد شد. همچنین از امریکا خواهد خواست برای مقابله با موشک های پیشرفته ایرانی موشک هایی از نوع حیتس – 3 در اختیارش قرار دهد.
 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11


نظر شما :