خارطوم از تهران دور و به ریاض نزدیک می‌شود

پیام ورود نیروهای زمینی سودان به یمن

۲۸ مهر ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۳۰۵۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان درگیر شدن سودان در جنگ زمینی علیه حوثی‌ها در یمن نشان از تحولی نوعی در سیاست‌های کلی حکومت سودان به ریاست عمر البشیر محسوب می‌شود.
پیام ورود نیروهای زمینی سودان به یمن

دیپلماسی ایرانی: سودان اعزام نیروی زمینی به یمن برای جنگیدن در کنار نیروهای عربستانی و اماراتی و مزدورهای وفادار به عبد ربه منصور هادی را آغاز کرده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقدامی بسیار مهم از سوی حکومت عمر البشیر، دیکتاتور سودان به سود خود و منافع عربستان از یک سو و به ضرر مصالح و منافع ایران از سوی دیگر محسوب می شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، روز شنبه 17 اکتبر اولین گردان از سربازان سودانی به بندر عدن، جنوب یمن رسیدند تا نیروهای عربی به رهبری عربستان سعودی را در مبارزه با نیروهای حوثی ، مورد حمایت ایران و ارتش یمن به فرماندهی علی عبدالله صالح تقویت کنند. اقدامی که به اعتقاد برخی تحلیلگران می تواند امکان نفوذ اسلام گرایان تندرو را نیز افزایش دهد.

یک منبع نظامی در عدن در این باره گفت: «نزدیک به 300 سرباز و افسر سودانی از طریق دریای سرخ وارد عدن شدند تا به حفظ امنیت شهر عدن که شهری کلیدی و مهم برای نیروهای هادی محسوب می شود و اخیرا توانسته اند به تصرف خود در آورند، کمک کنند. آنها همچنین قرار است در برابر نیروهای شبه نظامی حوثی و یاران علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن نیز بجنگند.»

سرهنگ احمد خلیفه الشامی، سخنگوی ارتش سودان در این باره گفت: «نیروهای سودانی وارد یمن شده اند تا در عملیات نظامی در چارچوب عملیات نظامی نیروهای عربی به فرماندهی عربستان مشارکت کنند. سودان خود را پایبند به بازگرداندن قانون به یمن می داند.»

عدن به مرکز و بندر استراتژیک مهمی برای عربستان و متحدان آن در پیمان ائتلاف عربی تبدیل شده است. این بندر تا قبل از ماه ژوئن تحت کنترل نیروهای الحوثی و ارتش یمن بود اما بعد از آن به تصرف نیروهای عبد ربه منصور هادی در آمد به گونه ای که در حال حاضر دولت هادی به ریاست خالد بحاح در آن جا به سر می برد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان درگیر شدن سودان در جنگ زمینی علیه حوثی ها در یمن نشان از تحولی نوعی در سیاست های کلی حکومت سودان به ریاست عمر البشیر محسوب می شود. کارشناسان معتقدند بشیر با این کار خود می خواهد این پیام را به کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی بدهد که حفط روابط نزدیک با کشورهای عربی را به مراتب مهم تر از حفظ رابطه با ایران می داند.

در عین حال بشیر که به دلیل جنگ دارفور، اعتراض های داخلی و ناآرامی های سیاسی و همچنین محدودیت ها و فشارهایی که از سوی جامعه جهانی متوجه اوست در وضعیت سیاسی چندان مناسبی به سر نمی برد انتظار دارد با ورود به جنگ یمن در کنار عربستان بتواند حمایت ریاض و دیگر پایتخت های عربی را به دست آورد و به پشتوانه پشتیبانی آنها به حکومت حدودا سی ساله خود همچنان ادامه دهد و هم زمان بتواند با حمایت آنها به سرکوب مخالفان داخلی خود بپردازد. همچنین انتظار می رود با دوری از ایران تهران نیز واکنشی سخت به این رفتار سیاسی او نشان دهد.

علی رغم این که به نظر می رسد اختلافات بسیاری میان عبد ربه منصور هادی و انقلابیون حوثی وجود دارد اما گویا دو طرف به حل بحران نزدیک شده اند، با این وجود پیمان عربی به رهبری عربستان نیروهای بیشتری را ارسال کرده و حتی توانسته است که مآرب را به تصرف خود در آورد، این شهر در نزدیکی صنعا واقع شده و بسیاری معتقدند که دروازه ورود به صنعا محسوب می شود. به گفته بسیاری از منابع به زودی دو طرف منازعه در یمن پشت میز مذاکره می نشینند و راهی برای حل اختلافات با یکدیگر می یابند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سودان يمن اخوان المسلمين


نظر شما :