تهران وجهه‌ای جدید به دیپلماسی خود می‌دهد

اقدامات عملی ایران برای بهبود روابط با امریکا

۱۳ مهر ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۳ کد : ۱۹۵۲۱۴۲ ترجمه برگزیده خاورمیانه
نشانه‌هایی که از ایران می‌آید همگی ایجابی هستند، ایران مواضع خود را در برابر گروه‌های افراطی به روشنی اتخاذ کرده و مرزبندی‌های خود را مشخص کرده است، از سوی دیگر گام‌های عملی برای آشتی با غرب بر اساس مصالح خود را نیز برداشته است.
اقدامات عملی ایران برای بهبود روابط با امریکا

دیپلماسی ایرانی: اگر این خبر که در روزنامه «الشرق الاوسط» منتشر شد مبنی بر این که ایران سیف العدل، دومین رهبر القاعده به همراه چهار نفر دیگر از رهبران این شبکه که سال های طولانی در خاک ایران بودند را در مقابل آزادی دیپلمات ربوده شده خود در یمن که دو سال در اسارت بود، آزاد کرد یا به عبارت دیگر از خاک خود دور کرد، راست باشد، اتفاقی مهم روی داده است که پیام های مهمی در درون خود دارد.

اهمیت این اتفاق در این است که دولت ایران خود را از شر افراد و قضایایی که بخشی از درگیری آن با ایالات متحده امریکا بود، خلاص کرد، آن هم در زمانی که توافق هسته ای ایران با غرب به دست آمده است و می رود تحریم های سنگین غرب علیه ایران نیز پایان یابد.

اولین نشانه های تغییر رفتار سیاسی ایران در ماه گذشته میلادی نمایان شد، زمانی که عربستان علی احمد المغسل، متهم ردیف اول انفجار الخبر را که 19 سال در ایران زندانی بود و از تسلیم او خودداری می کرد، از خاک خود خارج کرد و به عبارت دیگر خود را از شر او خلاص کرد. او با گذرنامه ایرانی به فرودگاه بیروت منتقل شد و در آن جا بازداشت شد و به عربستان انتقال یافت. المغسل در انفجار برج های الخبر 19 امریکایی را کشته و 500 نفر دیگر را زخمی کرده بود. او در راس افراد تحت پیگرد اف بی آی امریکا بود که برای او 5 میلیون دلار جایزه تعیین شده بود.

سیف العدل مصری مثل المغسل عربستانی از سوی امریکا و عربستان تحت پیگرد بود در حالی که هر دو در ایران زندانی بودند. العدل کسی است که انفجار ریاض در سال 2003 که باعث مرگ 8 امریکایی و 35 نفر دیگر شده بود را هدایت کرده بود. او همچنین کسی است که از سوی دولت امریکا متهم به دست داشتن در انفجار سفارت های کنیا و تانزانیا که باعث کشته شدن حداقل 200 نفر شد نیز است. او بعد از حوادث تروریستی 11 سپتامبر در نیویورک و واشنگتن در حال فرار توسط ایران دستگیر شد. او همچنین متهم است که چندین حمله تروریستی دیگر را نیز طرح ریزی و مدیریت کرده است.  

به هر حال ایران به این ترتیب در عرض یک ماه خود را از شر دو موجود سمی خطرناک خلاص کرد، المغسل، تروریست بزرگ حادثه «انفجاری الخبر» و سیف العدل تروریست بزرگ القاعده.

نشانه هایی که از ایران می آید همگی ایجابی هستند، ایران مواضع خود را در برابر گروه های تروریستی و به طور کلی گروه های افراطی به روشنی اتخاذ کرده و مرزبندی های خود را مشخص کرده است، از سوی دیگر گام های عملی برای آشتی با غرب بر اساس مصالح خود را نیز برداشته است. از سوی دیگر ایران خود را از دست گروه های سنی مثل حماس و جهاد اسلامی نیز رها کرده و دیگر از گروه های شیعی افراطی در عربستان و بحرین و کویت و یمن نیز حایت نمی کند. به این ترتیب فصلی نوین در روابط ایران با جامعه جهانی آغاز شده است که می رود قدرتی جدید به ایران در منطقه پرالتهاب امروز بدهد. به نظر می رسد ایرانی ها تصمیم گرفته اند به نوعی رضایت امریکایی ها را جلب کنند و اولویت های خود را مطابق با مصالح خود تغییر دهند. ایران تصمیم دارد ارتباط خود را با هر کسی که به نوعی دستش به خون امریکایی ها آلوده است، رها کند. البته ایران فعلا فقط تا این سطح پیش رفته است، مابقی برخوردها و رفتارها مطابق با مصالح در وقت مناسب اتخاذ خواهند شد.

 

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 30 شهریور 1394 / انتشار مجدد: دوشنبه 13 مهر 1394

کلید واژه ها: المغسل ايران و امريكا سيف العدل


نظر شما :