آمادگی ایران برای همکاری منطقه‌ای بعد از برجام

۱۵ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۰:۰۳ کد : ۱۹۵۱۶۶۷ سرخط اخبار
رئیس جمهور کشورمان گفت: در شرایط فعلی منطقه ای و مخصوصاً بعد از برجام، ما با شرایطی مواجه هستیم که می توانیم با کشورهای جهان و به ویژه کشورهای منطقه همکاری های گسترده ای را از لحاظ اقتصادی داشته باشیم.

به گزارش فارس حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری با حضور رئیس جمهور قرقیزستان که صبح امروز (شنبه) 14 شهریورماه برگزار شد ضمن خوشامدگویی به وی برای سفر به جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: در شرایط فعلی منطقه ای و مخصوصاً بعد از برجام، ما با شرایطی مواجه هستیم که می توانیم با کشورهای جهان و به ویژه کشورهای منطقه همکاری های گسترده ای را از لحاظ اقتصادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ظرفیت های مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور وجود دارد و شرایط اقلیمی کشور قرقیزستان به گونه ای است که تاسیسات برق آبی در کشور قرقیزستان نه تنها می تواند برق این کشور را تامین کند بلکه نیازمندی های کشورهای منطقه را تامین کند و جمهوری اسلامی ایران این توانمندی و توانایی را برای اجرای این برنامه ها دارد و از لحاظ خدمات فنی و مهندسی می تواند اقدامات لازم را در کشور قرقیزستان انجام دهد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه نیازمندی های این کشور در جاده های مواصلاتی هم جمهوری اسلامی ایران، آمادگی اجرای این پروژه ها را در کشور قرقیزستان دارد و همچنین این کشور برای تجارت خود و اقتصاد خودش نیازمند اتصال آب های آزاد جنوب است که بندرهای جنوب کشور ما از جمله چابهار و بندرعباس قادر هستند که کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان را به آب های آزاد بین المللی متصل کنند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه ما آماده همکاری بیشتر با قرقیزستان در زمینه علمی و فناوری های نوین و زمینه های هنری هستیم، گفت: این آمادگی را داریم تا تعامل و همکاری های علمی دانشگاه های دو کشور بیشتر شده و همچنین در عرصه های پزشکی و داروسازی فعالیت های مشترک داشته باشیم.

روحانی افزود: امیدواریم ارتباط و روادید دو کشور نزدیک و تسهیل شود، همچنین راه های هوایی دو کشور گشوده شوند و ما شاهد افزایش صنعت گردشگری دو کشور ارتباط نزدیک علمی و فرهنگی ایران و قرقیزستان باشیم.

وی با بیان اینکه دو کشور از لحاظ بین المللی و منطقه ای همکاری خوبی دارند به رویکرد استقلال طلبانه دولت جدید در قرقیزستان و بسته شدن پایگاه مناس در برابر آمریکایی ها اشاره کرد و گفت: تهران و بیشکک در مسائل بین المللی و منطقه ای افکار نزدیک به هم دارند.

رئیس دولت یازدهم با تأکید بر اینکه همکاری های تهران و بیشکک می تواند افزایش یابد، ادامه داد: در دیدار خصوصی که با رئیس جمهور قرقیزستان داشتم وی گفت تلاش می کند ایران عضو دائم سازمان شانگهای شود و هم اکنون نیز تمام موانع برطرف شده و سایر اعضاء هم نسبت به انجام این موضوع تمایل دارند و مسلماً عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای با توجه به شرایط امنیتی که امروز در منطقه شاهد هستیم، می تواند به نفع دو طرف باشد.

روحانی تأکید کرد: همچنین دو طرف در این مذاکرات بر اینکه باید همکاری نزدیک تری برای مقابله با افراط و خشونت و تروریسم داشته باشیم اتفاق نظر داشتند.

وی افزود: همچنین مسئولان دو کشور بر اینکه در مقابله با گروهک های تروریستی در منطقه از جمله القاعده، داعش که شاهد جنایت آنها و جذب آنان در آسیای مرکزی هستیم باید همکاری نزدیک تر اطلاعاتی، سیاسی وامنیتی داشته باشیم، تأکید کردند زیرا این امر باعث می شود در مبارزه با گروه های ترور و خشونت موفق تر عمل کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دو طرف تصمیم گرفته اند برنامه ای 10 ساله برای ارتقای روابط تدوین شود، گفت: تدوین این برنامه برای استفاده از ظرفیت های دو کشور است و اجرای آن به نفع دو ملت خواهد بود.

در ادامه این نشست نیز الماس بیک آتامبایف رئیس جمهور قرقیزستان طی سخنانی ضمن تشکر از دعوت رسمی ایران برای سفر به تهران، گفت: بین ایران و قرقیزستان هیچ اختلاف و تضادی وجود ندارد و هر دو تأکید داشتیم روابط دو کشور باید از نظر کیفی به سطح جدیدی برسد.

وی ضمن تبریک به مردم ایران برای تبریک در مذاکرات هسته ای افزود: به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای مطمئناً بدون اراده سیاسی ایران حاصل شدنی نبود.

رئیس جمهور قرقیزستان تصریح کرد: همانطور که رئیس جمهور ایران به درستی گفت ما مذاکرات خوبی داشتیم و در تمام موارد به توافق رسیدیم و این نشان می دهد آینده خوبی پیش روی ماست.

وی با بیان اینکه هیچ اختلافی میان ایران و قرقیزستان وجود ندارد، خاطرنشان کرد:  بررسی ایجاد راه آهن مشترک از چین، قرقیزستان، افغانستان و ایران و نیز افتتاح خط هوایی میان ایران و قرقیزستان از جمله مواردی است که در مذاکرات هیأت های عالی رتبه دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: ما از توانمندی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ساخت نیروگاه های برق – آبی مطلع بوده و خواستار توسعه همکاری ها در این زمینه هستیم.

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: ما همچنین از عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای حمایت کرده و معتقدیم این اقدام می تواند به ارتقاء توان اقتصادی و سیاسی این سازمان کمک کند.

آتامبایف با اشاره به تبیین برنامه 10 ساله همکاری میان دو کشور خاطرنشان کرد: امروز با توجه به اینکه قرقیزستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شده، بازار بزرگی در این کشور ایجاد شده که تجار و بازرگانان ایرانی نیز می توانند از این شرایط استفاده کنند.

رئیس جمهور قرقیزستان در پایان با اشاره به دعوت از روحانی به کشورش اظهارداشت: من از رئیس جمهور ایران دعوت کردم و خوشحالم که وی دعوت ما را برای سفر به قرقیزستان پذیرفت و از پذیرایی جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنم و برای مردم ایران آرزوی موفقیت دارم.
 

کلید واژه ها: قرقیزستان کشور قرقیزستان ایران و قرقیزستان


نظر شما :