مشعل: روابط ما با ایران همچنان ادامه دارد

۳۱ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۲۳ کد : ۱۹۵۱۲۳۷ سرخط اخبار
«خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت وگوی خود با روزنامه «العربی الجدید» امارات اعلام کرد حماس روابط تاریخی با ایران داشته و این روابط همچنان ادامه دارد.

به گزارش فارس مشعل در پاسخ به سوال العربی الجدید درباره چگونگی روابط کنونی حماس با تهران گفت: «ما روابطی تاریخ با ایران داریم و این روابط همچنان ادامه دارد؛ در سال های اخیر تحت تاثیر اختلافات با موضوع سوریه قرار گرفت اما ما خواستار روابط خوب با تمام کشورهای عربی و اسلامی در راستای حمایت از مسأله فسلطین هستیم.از همه می خواهیم که روابطشان را بر اساس این نزاع تنظیم نکنند، درگیری، منافع آمیخته با ابعاد مذهبی و فرقه ای را هدف قرار می دهد و این از عقلای امت می طلبد که با روحیه ای ورزشکاری در راستای تحقق منفعت همه گام بردارند بدون اینکه کسی تحت الشعاع فرد دیگری قرار بگیرد».

وی افزود:«ما به عنوان یک امت عربی و اسلامی می توانیم منافع جمعی را حفظ کنیم؛ هیچ کسی در امور دیگری مداخله نکند، منافع و مرزهای یکدیگر را حفظ کنیم بدون اینکه به دیگران نیازی داشته باشیم و این مطلوب است. این حق امت عرب است که بر امنیت ملی خود و منافعش حریص باشد و این حق کشورهای اسلامی است که برای تامین منافعش تلاش کند اما بدون اینکه یکی تحت الشعاع دیگری قرار گیرد».

وی در رابطه با روابط حماس با عربستان و مصر گفت: «روابط با عربستان روابطی قدیمی است اما مانند دیگر روابط ، از شرایط های مختلفی عبور کرده است. در اواخر رمضان امسال (۲۰۱۵) سفری مهم به ریاض داشتیم و برخی ابهامات بود که حل شد و همچنان در حال حل آن هستیم ؛ بر روی ایجاد یک صفحه جدید روابط بر مبنای تفاهم و وضوح و شفافیت وب رای خدمت به منافع فلسطین و کل جهان عرب و اسلامی توافق کردیم .نسبت به مصر هم وضعیت همین گونه است؛ مصر نزدیکترین همسایه به فلسطین و به شکل ویژه به غزه است؛ این کشور ناظر بسیاری از مسائل فسلطین مانند آتش بس و تبادل اسرا بوده و روابطی تاریخی میان فلسطین و مصر است. اما در خلال دو سال اخیر شرایط کمی غیر طبیعی شد و حماس را به برخی مسائل متهم کردند اما برای همگان مشخص شد که حماس با این اتهامات ارتباطی نداشته است و در امور مصر دخالتی نکرده است. بهبود روابط آغاز شده و ما بر ادامه آن مُصر هستیم».

کلید واژه ها: حماس


نظر شما :