آیپک نقش خود در حمایت از جنگ عراق را انکار می‌کند

موضع مشابه تندروها درباره توافق ایران و جنگ عراق

تا زمانی که صدام حسین در قدرت باشد، هرگونه مهار عراق تنها موقتی خواهد بود تا زمانی که بحران بعدی یا اقدام نظامی از راه برسد
موضع مشابه تندروها درباره توافق ایران و جنگ عراق

نویسنده: الی کلیفتن

دیپلماسی ایرانی: آیپک به طور موثری در حال جنگ با کاخ سفید بر سر دستاورد بزرگ دولت اوباما در دور دوم ریاست جمهوری وی یعنی توافق هسته ای برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران است. با این حال آیپک 20 تا 40 میلیون دلار هم برای به شکست کشاندن برنامه جامع اقدام مشترک در نظر گرفته است. به همین دلیل اوباما گفته است همان  افرادی که بر طبل جنگ عراق می زدند، هم اکنون در حال تلاش برای شکست توافق گروه 1+5 با ایران هستند.

در 5 آگوست، مارشال ویتمن، سخنگوی این گروه به جولی هرشفلد از نیویورک تایمز اطمینان داد که «آیپک هیچ موضعی در قبال جنگ عراق نداشت.» سه روز بعد ویتمن در واکنش به صحبت اوباما به دیویس گفت: «ما امیدواریم همه کسانی که درگیر این بحث هستند، از اقدامات سوال برانگیز و هرگونه حمله تبلیغاتی اجتناب کنند.»

روز دوشنبه، رابرت کوهن، رئیس آیپک در بیانیه ای طولانی گزارش نیویورک تایمز را محکوم کرد. هفته گذشته گزارش های مختلفی در نیویورکر، هاآرتص، نیویورک سان و فوروارد درباره تناقض سخنان ویتمن و کوهن درباره عدم موضع داشتن آیپک در این جریان منتشر شد.

اما دو سند که توسط آیپک در سال 2002 منتشر شده نشان می دهد که اعای ویتمن و کوهن درباره عدم موضع داشتن آیپک درباره جنگ عراق بی اساس است. در عین حال سندی که به وضوح موضع این لابی در قبال اقدام نظامی را نشان بدهد، وجود ندارد، اما آنها مواضع مشابهی با دولت بوش داشته اند.

در کتاب توجیهی این لابی برای اعضایش و دفاتر کنگره از تاریخ 22 دسامبر 2001 تا دسامبر 2004 - یعنی دوره ای که مجوز استفاده از اقدام نظامی علیه عراق در کنگره تصویب و جنگ عراق شروع شد- بحث هایی مطرح می شود که نشان دهنده موافقت با تغییر رژیم در بغداد است. در گزارش این گونه آمده است: «تا زمانی که صدام حسین در قدرت باشد، هرگونه مهار عراق تنها موقتی خواهد بود تا زمانی که بحران بعدی یا اقدام نظامی از راه برسد.»

من از ویتمن در این رابطه سوال کردم که آیا تفسیر دیگری می توان از این بیانیه جز این که حمایت از اقدام نظامی به منظور تغییر رژیم است، انجام داد؟ وی پاسخی نداد. این مطلب نه تنها در مطالبی که بر روی سایت گروه آیپک قرار داده شده وجود دارد، بلکه در روزنامه این گروه یعنی «گزارش خاور نزدیک» در تاریخ 7 اکتبر 2002 هم آمده است.

در این منابع درباره ادعای دولت بوش در قبال ارتباط صدام حسین با حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 این گونه آمده است: «سرانجام در ملاقات هایی که مقامات اطلاعاتی ارشد اسرائیلی در اواخر ماه گذشته با دولت بوش داشتند، شواهدی مبنی بر ارتباط میان القاعده و اعضای ارشد حزب بعث صدام مطرح شد. این منابع نشان دهنده دخالت عمیق صدام در تروریسم فلسطینی و اتحاد با عرفات به منظور خنثی کردن اقدام نظامی آمریکا علیه عراق در حالی است که حملات تروریستی فلسطینی ها علیه اسرائیل افزایش گرفته است.»

گزارش کمیسیون 11 سپتامبر اتهام همکاری صدام حسین با القاعده را بررسی کرد و اینگونه نتیجه گرفت: «تا به امروز هیچ مدرکی دال بر این که ارتباط عملیاتی مشترکی در این رابطه وجود داشته باشد، به دست نیامده است و هیچ کدام از مدارک ما نشان نمی دهد که عراق با القاعده در ارتباط بوده باشد و یا قصد انجام حمله به آمریکا را داشته باشد.»

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند 

کلید واژه ها: ویتمن صدام جنگ عراق توافق هسته اي آیپک


( ۱ )

نظر شما :