ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از حمله موشکی به دمشق تا مخالفت مرجعیت با تشکیل حکومت دینی

۲۲ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۰۹۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
حمله موشکی به دمشق در آستانه سفر ظریف، مخالفت مرجعیت با تشکیل حکومت دینی در عراق، پیش‌بینی افزایش قیمت نفت تا سال 2016، توافق روسیه و عربستان بر کنار زدن اسد و محکومیت اوباما توسط جب بوش بر سر تروریسم از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از حمله موشکی به دمشق تا مخالفت مرجعیت با تشکیل حکومت دینی

 

 

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

مرجعیت نجف دنبال حکومت دینی نیست

یک فرد بسیار نزدیک روز دوشنبه شب به شبکه خبری امریکایی الحره گفت که آیت الله سید علی سیستانی و مرجعیت نجف اشرف به هیچ وجه به دنبال تشکیل حکومت دینی نیستند و آنها حکومت تکنوکرات را مناسب ترین حکومت برای عراق می دانند.

این فرد نزدیک اخباری که در برخی رسانه ها مبنی بر تمایل مرجعیت به تشکیل حکومت دینی در عراق بیان شده است را قویا رد کرد و گفت که حکومت دینی به هیچ وجه مد نظر مرجعیت نیست و مرجعیت حکومت تکنوکرات را در برهه فعلی مناسب عراق می داند.

 

واشنگتن هیچ فشاری برای تمدید ریاست بارزانی در کار نیست

وزارت خارجه ایالات متحده اخبار منتشر شده درباره اعمال فشار امریکا بر ماندن مسعود بارزانی در قدرت در کردستان را بی اساس دانست.

جان کربی، سخنگوی رسمی وزارت خارجه امریکا، در گفت وگو با شبکه کردی ان آر تی تأکید کرد که موضوع تعیین رئیس ایالت کردستان موضوعی داخلی است و امریکا دخالتی در این موضوع ندارد.

وی تأکید کرد که این مسئله باید هرچه سریع تر از راه های سیاسی و حقوقی حل شود تا تمهیدات نظامی لازم برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تأمین شود.

او افزود که امریکا هیچ فشاری بر احزاب و نیروهای سیاسی کرد برای ابقای مسعود بارزانی انجام نداده است.

 

صرفه جویی 7تا 10 میلیارد دلاری با اجرای بسته اصلاحات

فالح الساری، عضو فراکسیون شهروند در مجلس عراق، خبر داد که با اجرای بسته اصلاحات نخست وزیر 7 تا 10 میلیارد دلار در سال در هزینه های دولت صرفه جویی خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری الفرات، او روز سه شنبه در پی تصویب بسته اصلاحات نخست وزیر در مجلس عراق تأکید کرد که این اصلاحات با حمایت مرجعیت و ملت عراق همراه است و باید به ارائه بهترین خدمات به ملت بینجامد.

الساری گفت که با اجرای این اصلاحات 7 تا 10 میلیارد دلار در سال در هزینه های دولت صرفه جویی خواهد شد و افزود که این مبلغ مربوط به هزینه هایی است که هیچ خدماتی برای ملت در پی نداشته است و باید حذف شود.

 

توافق روسیه و عربستان برای کنار زدن بشار اسد

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که روسیه و عربستان در نشست اخیر خود در مسکو بر کنار زدن بشار اسد از قدرت به توافق رسیدند.

بنا به این گزارش بر خلاف آن چه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در برابر دوربین های رسانه ها و خبرنگاران بیان کردند دو طرف در مذاکرات خود پشت درهای بسته بر کنار زدن بشار اسد از قدرت به توافق رسیدند.

به نوشته العرب روس ها در پی شکست های اخیر ارتش سوریه به این نتیجه رسیده اند که ماندن بشار اسد می تواند فروپاشی ارتش سوریه را به دنبال داشته باشد و این مساله می تواند به رسیدن اسلام گرایان تندرو به قدرت منجر شود. برای همین در حال بررسی کنار زدن بشار اسد از قدرت هستند تا به این ترتیب حداقل ارتش و ساختارهای حکومتی حفظ شوند.

 

جنجال سفر محمود عباس به ایران

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که در سفر اخیر احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیخبش فلسطین سفر محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی به ایران مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر آن شد ضمن فراهم آوردن مقدمات این سفر وی به زودی به تهران سفر کند.

بنا به این گزارش احتمال سفر عباس با تهران بازتاب های گسترده ای در رسانه های عربی داشته به گونه ای که بسیاری سفر او به تهران را نقطه عطفی در روابط جهان عرب می دانند.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای عربی از نزدیک شدن عباس به ایران بیم دارند و از آن می ترسند که سفر او به تهران باعث شود تا ایران ابتکار عمل را در پرونده فلسطینی رسما به دست گیرد و مصر و عربستان را از این پرونده کنار بزند.

الجولانی که اخیرا به تهران سفر کرده بود رسما اعلام کرد در سفر خود مقدمات سفر عباس به تهران را فراهم کرده است.

 

جب بوش اوباما را مسئول تروریسم دانست

جب بوش، بردار جورج بوش و از نامزدهای مطرح برای ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا اعلام کرد، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا عامل اصلی گسترش تروریسم در خاورمیانه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، او ضمن انتقاد شدید از سیاست های باراک اوباما در برابر تحولات خاورمیانه همچنین گفت: «حقیقت این است که اسلام رادیکال مثل وبا در حال گسترش در خاورمیانه است و به آفریقا و بخش هایی از آسیا و حتی کشورهای اروپایی نیز نفوذ کرده به گونه ای که بسیاری از سربازان داعش از اروپا و ایالات متحده امریکا آمده اند.»

وی بی توجهی اوباما و سیاست های متناقض او را عامل گسترش تروریسم در خاورمیانه و جهان دانست.

 

افزایش مطالبات برای تولید نفت

سازمان جهانی انرژی اعلام کرد، ظرف پنج سال آینده و با رشد اقتصادی کشورها و کاهش نرخ تورم مطالبات برای خرید نفت در جهان افزایش خواهد یافت و این مساله منجر به افزایش خرید نفت از کشورهای تولیدکننده نفت خواهد شد.

به گزارش رویترز، همچنین پیش بینی می شود مطالبات برای خرید نفت در سال 2016 نیز به شدت سیر صعودی به خود بگیرد و جهش در خرید نفت در اواخر این سوال به وجود آید.

در ادامه گزارش این سازمان آمده است که تولیدکنندگان نفت امریکا از پایین بودن نرخ نفت ناراضی هستند و برای همین پیش بینی می شود به زودی شاهد ضربه ای در تولید نفت و افزایش ارزش آن باشیم.

 

حمله به دمشق در آستانه سفر ظریف

دیده بان حقوق بشر سوریه گزارش داد در آستانه سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دمشق این شهر توسط مخالفان سوری موشک باران شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیده بان حقوق بشر سوریه ضمن اعلام این خبر گفت که در پی این حملات حداقل یک نفر کشته و 20 نفر زخمی شدند.

بنا به این گزارش عمده حملات به مرکز دمشق بود.

 

سفر هادی منصور به امارات متحده عربی

عبدربه هادی منصور، رئیس جمهوری مستعفی یمن روز چهارشنبه در یک دیدار رسمی از ریاض عازم ابوظبی شد و مورد استقبال مقامات اماراتی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری سبا، وی در فرودگاه ابوظبی مورد استقبال رسمی شیخ محمد بن زاید، ولیعهد و فرمانده نیروهای مسلح امارات قرار گرفت.

وی در این سفر درباره پیشروی های نیروهای تحت فرماندهی عربستان به عدن و چگونگی بازگشت او به یمن مذاکراتی را با طرف اماراتی انجام داد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: خاورمیانه بشار اسد سوريه عراق


نظر شما :