لایحه‌ای که تحریم‌ها را تا 10 سال دیگر تمدید می‌کند

سناتورها به دنبال سنگ‌اندازی مجدد در مذاکرات هسته‌ای

اگر الحاقیه تصویب شود، قانون تحریم‌های ایران در 1996 که در پایان سال 2016 منقضی می‌شود، را تا پایان سال 2026 تمدید می‌کند. لایحه پیشنهادی تمدید تحریم‌ها، مذاکرات کنونی بر سر برنامه هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر می‌کند.
سناتورها به دنبال سنگ‌اندازی مجدد در مذاکرات هسته‌ای

نویسنده: جسیکا شولبرگ

دیپلماسی ایرانی: در حالی که کمتر از یک ماه تا پایان مهلت دستیابی به توافق هسته ای با ایران باقی مانده است، سناتورها مارک کرک (جمهوری خواه از ایلینوی) و باب منندز (دموکرات از نیوجرسی) به دنبال تصویب الحاقیه ای به بودجه دفاعی هستند تا تحریم های کنگره علیه ایران را برای 10 سال دیگر تمدید کنند.

اگر الحاقیه تصویب شود، قانون تحریم های ایران در 1996 که در پایان سال 2016 منقضی می شود، را تا پایان سال 2026 تمدید می کند. این تحریم ها برنامه هسته ای ایران، برنامه موشک های بالستیک بین قاره ای و حقوق بشر را شامل می شود. تحریم های دو مورد آخری شامل لغو یا تعلیق تحریم ها براساس توافق نهایی میان ایران و ایالات متحده و پنج شریک مذاکره کننده اش نمی شود. شورای ملی ایرانی آمریکایی (نایاک) قانون تحریم 1996 را جزء لیست تحریم هایی می داند که می توانند در اثر توافق هسته ای برداشته شوند.

لایحه پیشنهادی تمدید تحریم ها، مذاکرات کنونی بر سر برنامه هسته ای ایران را پیچیده تر می کند. براساس این مذاکرات، جامعه بین المللی در ازای برچیده شدن برخی قسمت های برنامه هسته ای ایران و محدود شدن قسمت های دیگر، تحریم های بین المللی علیه این کشور را کاهش می دهد. چارچوب توافق به دست آمده است، اما زبان نهایی آن باید تا پایان ماه ژوئن مورد چکش کاری قرار گیرد.

کنگره این فضا را به دولت داده است تا در این رابطه مذاکره کند و خودش هم حرف نهایی را درباره تعلیق تحریم هایی که خودش تصویب کرده است می زند. لایحه پیشنهادی کرک-منندز می تواند موجب ترتیباتی شود که ایرانی ها براساس آن به این نتیجه برسند که دولت اوباما کنترلی بر سیاست تحریم ها ندارد.

به همین دلیل پیتر بیلربک، کارمند سابق سنا و مشاور سیاسی کنونی اتاق فکر راه سوم، این لایحه را محکوم می کند و می گوید: «این لایحه بسیار بی پروا و زود مطرح شده است آن هم در زمانی که ما در نقطه مهمی از مذاکرات قرار داریم. ما در حیاتی ترین مرحله مذاکرات قرار داریم و این لایحه آخرین چیزی است که ما به آن نیاز داریم.»

گروه نایاک هم پیرو سخنان بیلربک به این نکته اشاره می کند که کنگره زمان کافی برای تصویب تحریم های 1996 پس از اتمام مذاکرات هسته ای دارد. اما اقدام در این رابطه آن هم در میانه مذاکرات، زودرس و نتیجه معکوسی در پی خواهد داشت.

در ماه ژانویه، کرک و منندز لایحه ای را مطرح کردند که براساس آن در صورتی که مذاکره کنندگان نتوانند تا 30 ژوئن به توافق دست پیدا کنند، تحریم های جدید ی علیه ایران اعمال شود. رئیس جمهور باراک اوباما در این رابطه هشدار داد که تصویب این لایحه در حالی که مذاکرات هسته ای جریان دارد می تواند به نابودی کل این فرآیند منجر شود. وی تهدید به وتوی این لایحه کرد و با قانونگذاران دموکرات لابی کرد تا به این لایحه رای ندهند.

با وجود حمایت دو حزبی ای که از لایحه تحریم کرک-منندز در سنا صورت گرفته بود، این دو سناتور قبول کردند تا لایحه شان را تا پس از ماه ژوئن متوقف کنند و در عوض از لایحه دیگری که رای کنگره درباره توافق هسته ای را الزامی می کرد، حمایت کنند. لایحه جایگزین که ماه گذشته تبدیل به قانون شد، یک پیروزی برای هم دولت اوباما و هم کنگره بود. دولت مدعی است که با حذف بندهایی که موجب نابودی توافق می شد به پیروزی رسیده است و کنگره هم از این که توانست حق بررسی توافق را به دست بیاورد خوشحال شد.

در رابطه با لایحه جدید کرک و منندز، سناتور جان مک کین (جمهوری خواه از آریزونا) رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا و سناتور جک رید (دموکرات از رودآیلند) عضو بلندپایه این کمیته هستند که تصمیم می گیرند چه لوایحی در این کمیته مطرح شود. در مقطع کنونی اوباما گفته است که لایحه دفاعی را به خاطر محدودیت هایی که در زمینه بودجه اضافی دارد، وتو می کند.

منبع: هافینگتون پست/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: سنا لايحه تحريم تحريم هاي جديد توافق هسته اي ايران


نظر شما :