تاکید بر تفاوت نگرانی‌های اعراب و غرب از ایران

پاسخ رهبران عرب به تماس تلفنی اوباما بر سر مذاکرات چه بود؟

رهبران کشورهای عربی به هنگام تماس باراک اوباما در پی اعلام بیانیه سیاسی ایران با 1+5 به او گفته‌اند که نگرانی‌شان از ایران متفاوت از نگرانی غرب از آن است.
پاسخ رهبران عرب به تماس تلفنی اوباما بر سر مذاکرات چه بود؟

دیپلماسی ایرانی: منابع دیپلماتیک به روزنامه العرب، چاپ لندن گفتند که رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به هنگام تماس باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در پی اعلام بیانیه سیاسی ایران با 1+5 به او گفته اند که نگرانی شان از ایران متفاوت از نگرانی غرب از آن است، مشکل آنها برنامه هسته ای ایران نیست بلکه طرح گسترش منطقه ای آن است که به ادعای آنها سبب ایجاد فتنه طایفه ای در منطقه شده است و می تواند ثبات حوزه خلیج فارس و کل منطقه را تهدید کند.

ناظران بر این اعتقادند که تلاش های اوباما برای راضی کردن اعراب در پی توافق هسته ای با ایران چندان آسان نخواهد بود و او با سختی های بسیاری برای راضی کردن آنها به ویژه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که معتقدند مستقیما با فعالیت های ایران در ارتباط هستند، مواجه خواهد شد.

اوباما روز جمعه، ساعاتی بعد از اعلام بیانیه سیاسی هسته ای میان ایران با 1+5 با پادشاه بحرین، ولیعهد ابوظبی و امرای کویت و قطر و یک روز قبل از آن با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تماس گرفت و از آنها دعوت کرد که برای توجیه مذاکرات هسته ای با ایران و اطمینان دادن به آنها نسبت به حمایت امریکا از امنیتشان در بهار به کمپ دیوید بیایند.

اوباما توافق هسته ای با ایران را پیروزی و موفقیتی می داند که مانع از غنی سازی بالای اورانیوم توسط ایران با هدف تولید سلاح هسته ای که قبل از همه غرب و اسرائیل از آن احساس تهدید می کنند، می شود. در حالی که متحدان عرب امریکا همواره از واشنگتن انتقاد کرده اند که همه تلاش خود را به حل پرونده هسته ای با ایران متمرکز کرده است و توجهی به نقش ایران علیه منافع آنها در عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین نمی کند.

رهبران عرب به واشنگتن هشدار داده اند که هر گونه توافق با ایران را که در آن تضمینی برای توقف تحرکات ضد عربی ایران در منقطه نباشد و آن را مجبور به عدم دخالت در امور کشورهای همسایه نکند، به رسمیت نمی شناسند و از لحاظ آنها چنین توافقی ارزش ندارد.

در عین حال متحدان عرب همچنین می گویند که رئیس جمهوری امریکا در حالی می گوید که به امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پایبند است که تا کنون هیچ تعهدی از ایران برای توقف نقش جنجالی اش علیه منافع کشورهای عربی منطقه نگرفته است.

اوباما در گفت وگوی تلفنی خود با پادشاه عربستان گفت: «بار دیگر پایبندی خود را بر لزوم حمایت از امنیت شرکای مان در منطقه خلیج فارس تکرار می کنیم و تاکید می کنیم که ایالات متحده قصد ندارد تحریم های مرتبط با تروریسم و حقوق بشر و برنامه های موشک های بالستیک ایران را لغو کند.»

در این رابطه آنتونی کوردزمن، کارشناس در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن می گوید: «درگیری میان عربستان و ایران با افزایش تردیدهای عربستانی ها و دیگر اعراب نسبت به حفظ هم پیمانی با ایالات متحده و سیاست های فعلی امریکا در منطقه پیچیده تر خواهد شد.»

از سوی دیگر با توجه به مخالفت هایی که نسبت به سیاست های اوباما در داخل امریکا به ویژه در میان جمهوریخواهان تندرو وجود دارد، پیش بینی می شود کار او برای رسیدن به توافق نهایی با ایران بر سر برنامه هسته ای اش چندان به آسانی پیش نرود. اوباما خود در نطق هفتگی اش گفت که انتظار دارد جنجال گسترده ای بر سر تفاهم سیاسی میان ایالات متحده و ایران بر سر برنامه هسته ای اش به وجود آید. با این حال وی تاکید کرد که کنگره را در جریان مضمون توافق نامه هسته ای با ایران قرار خواهد داد.

جمهوریخواهان در انتقاد به مذاکرات هسته ای امریکا با ایران بر این اعتقادند که واشنگتن در این گفت وگوها بیش از اندازه به ایران امتیاز داده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاكرات ايران با 1+5 بيانيه لوزان توافق جامع هسته‌اي باراك اوباما


نظر شما :