عصبانیت اعراب از توافق لوزان

اصلا چرا امریکا با ایران مذاکره کرد؟

نویسنده خبر: جهاد الخازن
جهاد الخازن در یادداشتی در روزنامه الحیات می نویسد: بهای توافق لوزان را اعرابی می دهند که امریکا از اتحاد با تمامی آنها دست شسته است.
اصلا چرا امریکا با ایران مذاکره کرد؟

دیپلماسی ایرانی: بهای توافق هسته ای با ایران چیست؟ مذاکرات عملا فقط میان ایالات متحده و ایران بود، و اولی به نیابت از اسرائیل برد، و دومی تلاش کرد که از بلندپروازی های توسعه طلبانه اش پشتیبانی کند، و هر کدام از دو کشور توانستند پس از دو سال هم گرایی به آن چه می خواستند، برسند. هشت روز پیاپی مذاکرات ادامه یافت حتی بعد از پایان ضرب الاجل تعیین شده در پایان ماه گذشته تا این که توافق به دست آمد.

در حقیقت ایالات متحده و ایران علیه ما به توافق رسیدند. هر حرف دیگری جز این سخیف یا جاهلانه است. محال است که توافق با ایران برای کاهش قدرت هسته ای اش و قبول نظارت بر آن برای مدت 15 سال فقط در مقابل رفع تحریم ها باشد.

بهای این توافق این است که ایالات متحده به داعش و تروریست های دیگر در عراق و سوریه ضربه بزند تا این دو کشور به طور کامل در اختیار ایرانی ها قرار بگیرند، در یمن هم بیش از بیان اظهاراتی که معنا ندارند، دخالت نکند تا ایرانی ها بتوانند این کشوری که سال ها در تاریخ عربی بوده را نیز تصاحب کنند.

رئیس جمهور باراک اوباما از تفاهمی که به قول او «تفاهم تاریخی با ایران» است، استقبال کرد و به جمهوریخواهان در کنگره امریکا هشدار داد که هیچ تلاشی برای تعطیل کردن کار «طرح عمل مشترک جامع» انجام ندهند. ایرانی ها در خیابان های تهران و شهرهای دیگر به خیابان ها آمدند تا توافق هسته ای را جشن بگیرند، و انتظار روزهای بهتر بدون تحریم را داشته باشند. تروریست بنیامین نتانیاهو مخالفت خود را با توافقی که در لوزان حاصل شد، ابراز داشت تا حلقه دروغ هایی که منجر به توافق لوزان شد، تکمیل شود.

اصلا چرا ایالات متحده با ایران مذاکره کرد؟ ایران نمی تواند ایالات متحده را به چیزی تهدید کند، حتی اگر به بمب هسته ای هم دست یابد نمی تواند از آن استفاده کند برای این که در این صورت از روی نقشه جهان محو خواهد شد.

مگر محمد رضا نقدی، فرمانده بسیج هم زمان با اعلام توافق هسته ای نگفت که پاک کردن اسرائیل از نقشه جهان «غیر قابل مذاکره» است. این مرد مثل نتانیاهو آدم دروغ گویی نیست، آدم ناآگاهی هم نیست، او خوب می داند چه می گوید، بمب هسته ای ایران خطری وجودی برای اسرائیل محسوب می شود.  

ایالات متحده مذاکره کرد تا اسرائیل تنها قدرت هسته ای در منطقه باشد که می تواند تهدیدی برای وجود دیگر کشورها باشد، توافق اخیر که انتظار می رود در ژوئن تکمیل شود به این معنا است که ایالات متحده از هم پیمانان عربش از خلیج فارس گرفته تا مصر و جاهای دیگر دست شست. امریکا اصلا هم پیمان اعراب نبود، و تلاش های محدود اوباما شکست خورد برای این که لابی اسرائیل کنگره را با دلار خرید، اکثریت جمهوریخواهان به سود مصالح اسرائیل و حتی ضد مصالح خود ایالات متحده عمل می کنند.

تنها راه نجات کشورهای عربی این است که برنامه هسته ای نظامی خود را به طور علنی آغاز کنند، و وقتی که این تصمیم اجرا شود آن گاه دیگر ایالات متحده و دیگر کشورهای خاورمیانه اگر صحبت از منطقه عاری از سلاح هسته ای بزنند، مجبورند به آن عمل کنند، چرا که در آن موقع می توانیم بگوییم که اول از همه باید اسرائیل سامانه های نظامی هسته ای اش را برچیند. در هر دو حالت ما برنده ایم برای این که مصر و عربستان سعودی و امارات متحده عربی و دیگران می توانند خود به تنهایی تصمیم بگیرند و دیگر آغاز رقابت هسته ای از نگاه عربی واقعا امری توجیه پذیر محسوب خواهد شد.

ای مردم، همه بدانید که توافق مرحله ای با ایران و شش کشور جهانی تنها به سود ایران، امریکا و اسرائیل تمام خواهد شد چرا که اسرائیل تنها قدرت هسته ای نظامی در منطقه باقی خواهد ماند و ایران نیز می تواند به بلندپروازی های فارسی اش ادامه دهد و ما بهای آن را بپردازیم.

 

منبع: الحیات / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار این مطلب به معنای تایید آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست بلکه صرفا جهت آگاهی خوانندگان دیپلماسی از افکار نویسندگان و روزنامه نگاران عرب منتشر شده است.

جهاد الخازن

نویسنده خبر

جهاد الخازن، روزنامه نگار مشهور فلسطینی است که مقالاتش بارها جنجال برانگیز شده اند تا آن جا که معمر قذافی، رهبر سابق لیبی یک بار تلاش کرد او را ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: توافق لوزان مذاکرات ایران با 1+5 توافق جامع


نظر شما :