دولت اوباما توافق بد را بهتر از عدم توافق می‌داند

۲۴ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۰:۱۴ کد : ۱۹۴۵۳۳۳ سرخط اخبار

یک مقام امنیتی دولت سابق آمریکا در یادداشتی درباره مذاکرات هسته ای ایران، بر لزوم نقش آفرینی کنگره در هرگونه توافق احتمالی تاکید کرد.

به گزارش فارس، معاون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید تاکید کرد که دولت باراک اوباما توافق بد با ایران را بهتر از عدم توافق می داند.

الیوت آبرامس در یادداشتی در «نیویورک دیلی نیوز» نوشت: «خصومت دولت اوباما به انتقادات و تمایلش برای اینکه منتقدان را جنگ طلب بخواند به کنگره هم گسترش پیدا کرده است».

وی با حمایت از ارسال نامه 47 سناتور آمریکایی به مقامات ایرانی و «وطن پرست» خواندن آنها نوشت: «وقتی اکنون پایگاه اینترنتی کاخ سفید را کلیک کنید، یک طومار برای محاکمه سناتورها به اتهام خیانت را می یابید. بر اساس قانون اساسی سناتورها حق اظهارنظر عمومی و ارسال نامه به یک کشور خارجی را دارند».

وی با اشاره به بیانیه ظریف درباره ارسال نامه 47 سناتور آمریکایی و تاکید او بر اینکه مذاکرات هسته ای بر اساس حقوق بین الملل و نه حقوق داخلی آمریکا در حال پیگیری است، اشاره کرد و نوشت: «او کاملا در اشتباه است همانطور که کری هم این موضوع را تایید کرد. به نظر می رسد ظریف فکر کرده توافقی که هرگز در کنگره تصویب نشده در آمریکا اجباری و الزام آور است».

مقام دولت جرج بوش در ادامه اینطور تاکید کرد: «آیا این نامه یک وسیله برقراری ارتباط با کشور خارجی بود؟ بعید است که هیچ کدام از سناتورها برای مذاکره با آیت الله ها اقدام کردند اگرچه نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان در سال ۲۰۰۷  با وجود مخالفتهای رئیس جمهور وقت برای دین بشار اسد رئیس جمهور سوریه به دمشق رفت».

وی همچنین نوشت: «این سناتورها به دنبال اقدام دیپلماتیک بدون مجوز نبودند. آنها فقط یک نامه سرگشاده نوشتند که معادل سرمقاله، پست وبگاه یا سخنرانی در سنا است».

آبرامس تاکید کرد: «این موضوع بسیار خارق العاده و اهانت آمیز است که کسی فکر کند سناتورهای آمریکایی باید در موضوع توافق ایران ساکت باشند. چیزی که خیلی عجیب و غریب و نادر است، تلاش رئیس جمهور اوباما برای دورنگهداشتن کنگره از ایفای هرگونه نقشی است».

وی تصریح کرد: «برای آنکه این توافق(هسته ای) الزام آور و چیزی فراتر از توافق اجرایی شود، رای گیری لازم است که اگر معاهده باشد سنا و سنا و یا هر دو مجالس کنگره باید درباره آن رای بگیرند».

مقام سابق کاخ سفید با ادعای آنکه ایران به دنبال برنامه نظامی هسته ای است، مدت زمان توافق احتمالی را که «طبق گزارش ها شاید ۱۰ ساله»، است، «بسیار کم» می خواند.

آبرامس در ادامه با تکرار ادعاهای نتانیاهو نوشت: «این توافق ایران را با هزاران سانتریفیوژ برای غنی سازی رها خواهد کرد و برداشتن تحریم ها سبب دادن منابع بیشتر به جمهوری اسلامی خواهد شد. این کشور طی چند دهه اخیر برای کمک به حزب الله، حماس و جاهایی چون سوریه و عراق استفاده کرده است».

او در ادامه با ادعای آنکه «شاید ایران در زمان توافق، تقلب کند»، نوشت: «در این صورت، ملت ما باید آماده اتخاذ تصمیم سخت درباره ایران باشد که از جمله بررسی اقدام احتمالی نظامی است».

مقام سابق آمریکایی در پایان هم ادعا کرد: «دولت اوباما به جای بدنام کردن منتقدان، باید از توافق بد رویگردانده و به سمت توافق خوب برود. ما توان اقتصادی و نظامی برای تاکید و اصرار بر اینکه برنامه هسته ای ایران متوقف شود را داریم».

کلید واژه ها: سناتورها


نظر شما :