هشدار پکن به توکیو: با احتیاط سخن بگویید

۳۰ دی ۱۳۹۳ | ۲۰:۲۷ کد : ۱۹۴۳۳۵۱ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه از «توکیو» خواست در خصوص مناقشات مرزی پکن با دهلی نو با احتیاط و دقت بیشتری سخن بگوید.

به گزارش ایرنا، واکنش «هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه چین آشکارا پاسخی به سخنان «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در باره مناطق مرزی مورد مناقشه چین با هند است.

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن پیشتر اعلام کرده بود: توکیو علاقه مند سرمایه گذاری در طرح های زیرساختی در ایالت «آروناچال پرادش» در شمال شرق هند است.

حاکمیت این منطقه که اکنون در اختیار هند است، از دیرباز محل اختلافات مرزی چین و هند بوده است.

نخست وزیر ژاپن در سخنان خود، این منطقه را تحت حاکمیت دولت هند دانسته بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری با خبرنگاران در پکن گفت: از توکیو انتظار است در باره مناقشات مرزی چین با هندوستان با احتیاط و دقت بیشتری سخن بگوید.

به گزارش خبرگزاری دولتی چین - شین هوا - «هونگ» گفت: چین از دولت ژاپن می خواهد با روشن کردن موضع خود در این باره، از اثرات منفی سخنان «آبه» بکاهد.

وی تاکید کرد: دولت ژاپن پیش از این به صراحت اعلام کرده بود که در باره اختلافات مرزی چین و هند موضع گیری نمی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: موضع پکن در این باره کاملا واضح و غیرقابل تغییر است.

«هونگ» گفت: امیدواریم ژاپن حساسیت موضوعات مرزی چین و هندوستان را به طور کامل دریابد و به تلاش های دو طرف در جهت حل دیپلماتیک این موضوع احترام بگذارد.

وی روز گذشته - دوشنبه - نیز در نشست خبری با خبرنگاران، از ژاپن خواسته بود در برخورد با این گونه مسائل محتاط تر باشد.

چین و هندوستان از سال 2003 میلادی با استقرار یک سیستم نمایندگی در مناطق مورد اختلاف سعی کردند تا راه حلی قابل قبول، عادلانه و به نفع دو طرف درباره اختلافات خود بیابند.

ایالت «آروناچال پرادش» که شامل سه بخش در منطقه خودمختار تبت است، تحت کنترل نیرو های هندی قرار دارد.

دولت چین بارها بر حاکمیت پکن بر این مناطق تاکید کرده است.

هر دو کشور مدعی مالکیت بر بخش های بزرگی از این ایالت در منطقه هیمالیا هستند و پس از دو دهه مذاکره هنوز موفق به حل مناقشه مرزی نشدند.

دو کشور پیشتر در سال 1962 میلادی بر سر حاکمیت بر این مناطق درگیری نظامی پیدا کردند.

با وجود این اختلافات، دولت هندوستان اخیرا از طرح احداث یک جاده جدید در مناطق کوهستانی و دورافتاده شمال شرقی این کشور در جوار مرز با چین خبر داده بود.

این جاده به طول هزار 800 کیلومتر و با هزینه ای بالغ بر شش میلیارد و 500 میلیون دلار احداث خواهد شد و قرار است از منطقه «تاوانگ» در ایالت «آروناچال پرادش» تا نقطه ای که مرزهای سه کشور هند، چین و میانمار به یکدیگر می رسند، امتداد یابد.

این جاده، مناطق کوهستانی و کم جمعیت در چهار بخش مرزی از ایالت «آروناچال پرادش» را با هم مرتبط می کند.

کلید واژه ها: چین ژاپن هند وزارت امور خارجه چین هندوستان


نظر شما :