غرب به دنبال گرفتن زهر چشم از روس‌ها

۰۳ دی ۱۳۹۳ | ۰۰:۲۳ کد : ۱۹۴۲۲۳۴ سرخط اخبار

مدیرکل مطالعات اوراسیای مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه طبق اساسنامه ناتو کشورهایی که دچار تجزیه طلبی هستند نمی توانند عضو این سازمان شوند، گفت: روس ها اعلام کردند که عضویت اوکراین در ناتو خط قرمز آنهاست.

«محمود شوری»، مدیرکل مطالعات اوراسیای مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با فارس در پاسخ به سوالی در خصوص زمینه چینی پارلمان اوکراین با تصویب قانون در خصوص غیرمتعهد شدن اوکراین برنامه ریزی برای عضویت این کشور در ناتو است، گفت: براساس اساسنامه ناتو کشورهایی که دچار مشکل تجزیه طلبی هستند نمی توانند به عضویت این سازمان درآیند ولی ظاهراً ناتو در مورد اوکراین علاقمند نیست که این موضوع و مصوبه خود را جدی بگیرد ضمن اینکه در مباحث درون اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) این گونه مطرح می شود که کی یف می تواند به عضویت ناتو درآید.

وی با تاکید براینکه عضویت اوکراین در ناتو به هیچ وجه رخ نخواهد داد افزود: تصویب قانونی در پارلمان اوکراین مبنی براینکه کی یف دیگر کشوری غیرمتعهد نیست بیشتر گرفتن زهر چشم از روسیه است تا امری قابل اجرا ولی در آینده نزدیک باید منتظر واکنش شدیدتر روس ها در خصوص اوکراین باشیم.

شوری با بعید دانستن عضویت اوکراین در ناتو تصریح کرد: این اتفاق حالت عملی به خود نخواهد گرفت زیرا ناتو به خوبی می داند که عضو شدن این کشور در ناتو گذاشتن بنای سنگی است که امکان برداشتن آن در آینده وجود نخواهد داشت.

مدیرکل مطالعات اوراسیای مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: عضویت اوکراین در ناتو منجر به این خواهد شد که روسیه و غرب به وضعیتی غیرقابل بازگشت برسند.

وی با تاکید براینکه روس ها از قبل اعلام کردند که عضویت اوکراین در ناتو جزو خطوط قرمز آنها محسوب می شود خاطرنشان کرد: اگر عضویت اوکراین در ناتو جدی تر شود حتماً واکنش مسکو نیز شدیدتر خواهد شد و حتی می توانیم شاهد درگیری های بیشتری در شرق اوکراین باشیم.
 

کلید واژه ها: ناتو اوکراین عضویت اوکراین در ناتو


نظر شما :