عربستان از عاملان ظهور داعش است

۳۰ مهر ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۲ کد : ۱۹۳۹۹۵۴ سرخط اخبار

شاهزاده عربستانی در سخنانی غیرمنتظره اعلام کرد: عربستان که هم اکنون در ائتلاف ضد داعش مشارکت می کند، مسئول ظهور این گروه تروریستی در عراق و سوریه است.

به گزارش ایسنا، ولید بن طلال، شاهزاده عربستانی در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان اظهار کرد: زمانی که آتش جنگ در سوریه شعله ور شد، عربستان، کشورهای عربی و تعداد زیادی از کشورهای جهان شروع به حمایت از گروه هایی کردند که سعی در سقوط نظام سوریه داشتند اما متاسفانه در نتیجه حمایت های آنان داعش متولد شد و این همان چیزی است که نظام بشار اسد را از دست داشتن در ایجاد داعش و حمایت از آن تبرئه می کند.

ولید بن طلال، هم چنین نسبت به حضور برخی تندروها در عرسال که از گروه های تروریستی در عراق و سوریه حمایت می کنند، ابراز تاسف کرد.

وی ادامه داد: اما هم اکنون عربستان با پیوستن به ائتلاف، برای متوقف کردن حمایت ها از داعش، اقدامات سختی را اتخاذ کرده است.

این شاهزاده عربستانی ضمن تاکید بر عملیاتی که ائتلاف برای نابودی داعش ترتیب داده، افزود: باید این روش را ادامه دهیم نه اینکه تنها سیاست مهار داعش را در پیش گیریم بلکه باید تمام ریشه های آن را از بین ببریم.

وی با اشاره به اینکه باید عملیات هوایی علیه داعش سال ها به طول بینجامد، حضور بیشتر نیروهای زمینی در عراق را خواستار شد.

ولید بن طلال افزود: حتما نباید نیروهای حاضر در عراق نیروهای آمریکایی باشند بلکه به جای آن نیروهای عراقی و برخی از اعضای ارتش آزاد سوریه که مهارت کافی را کسب کرده اند هم می توانند برای مقابله با داعش در عراق حضور داشته باشند. همچنین ترکیه نیز می تواند به این جریان بپیوندد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان حضور نیروهای زمینی عربستان در عراق گفت: من نمی توانم به جای عربستان در این باره صحبت کنم چرا که عربستان هم اکنون از طریق پیوستن به نیروهای هوایی ائتلاف علیه داعش، به تعهدات خود پایبند شده است. اما احتمال این نیز وجود دارد که عربستان با حضور نیروهای زمینی خود وارد عمل شود.

ولید بن طلال در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص حمایت همیشگی عربستان از گروه های تندرو افزود: اکنون صحبت کردن از عواملی که باعث ظهور داعش شده برای ما هیچ سودی ندارد بلکه ما باید متوجه این مساله شویم که داعش هم اکنون حضور دارد و باید با آن مقابله کرد و من از اینکه باراک اوباما رهبری ائتلافی را که تشکیل شده از کشورهای برجسته جهان، برعهده گرفته بسیار خرسند هستم.

ولید بن طلال تصریح کرد: ارزیابی میزان اموالی که داعش در اختیار دارد کاری دشوار است چرا که معتقدم هیچ دستگاه اطلاعاتی در جهان قادر نیست که به زیرساخت های حیاتی این گروه تروریستی وارد شود.

کلید واژه ها: بن طلال


نظر شما :