در صورت حسن نیت 1+5 توافق نهایی قابل دستیابی است

۰۱ تیر ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۹۳۴۷۴۰ سرخط اخبار

بازتاب بازی قابل توجه تیم ملی فوتبال ایران مقابل آرژانتین و انتقادات مربی ایران به عملکرد داور در این مسابقه، پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود در قالب توافق مقدماتی ژنو، تأکید یک مقام ایرانی بر قابل دسترس بودن توافق نهایی هسته ای و بیانیه سفارت ایران در بیروت درباره بمب گذاری اخیر در لبنان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
بازی درخشان ایران مقابل آرژانتین، در مرکز توجه مطبوعات جهان
 
به گزارش «تابناک»، روند قبل توجه بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل آرژانتین، مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات و رسانه های جهانی قرار گرفته است؛ برای نمونه، «کریستین ساینس مانیتور» با اشاره به اینکه تنها گل دیرهنگام لیونل مسی بود که توانست سبب پیروزی آرژانتین شود، می نویسد، مسی در پایان بازی، سرانجام توانست راه نفوذی به دیوار دفاعی ایران پیدا کند. این روزنامه می نویسد ایران دفاع یکپارچه ای از خود به نمایش گذاشت و توانست در نیمه دوم بر بازی مسلط شود، به گونه ای که موقعیت های متعددی برای پیروزی در بازی و ایجاد شور و هیجان در رقابت های جام جهانی داشت. 
 
بازی درخشان ایران مقابل آرژانتین، در مرکز توجه مطبوعات جهان
 
در همین زمینه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات سرمربی ایران را درباره داوری بازی شب گذشته بازتاب داده است. این خبرگزاری می نویسد، کارلوس کی روش، سرمربی ایران از داور بازی پرسیده چگونه می تواند در حالی که پنالتی ایران را نادیده گرفته، شب را آسوده بخوابد؟ کی روش گفته: «این حرکت یک پنالتی و یک کارت قرمز داشت. هیچ چیزی نمی تواند توضیح دهد، چرا این داور صرب پنالتی را نگرفت».

با وجود این، سرمربی آرژانتین مدعی شده از محلی که وی بوده، حرکت پنالتی به نظر نمی رسیده و بازیکن خاطی آرژانتینی نیز مدعی شده هیچ خطایی مرتکب نشده است.
 
بازی درخشان ایران مقابل آرژانتین، در مرکز توجه مطبوعات جهان
 
اما جدا از حوزه ورزش، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهانی درباره ایران به موضوع هسته ای اختصاص دارد. در این زمینه، سایت خبری «البوابه» با انتشار مطلبی می نویسد با وجود مذاکرات سخت و فشرده، ایران به توافق هسته ای خود متعهد و پایبند است. این سایت در مطلب خود با اشاره به دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، می نویسد همزمان با پایان این گفت و گوها، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی از فعالیت های هسته ای ایران منتشر کرد که در آن، بر پایبندی ایران به توافق مقدماتی هسته ای خود با قدرت های جهانی تأکید شده است. 
 
بازی درخشان ایران مقابل آرژانتین، در مرکز توجه مطبوعات جهان
 
در مطلبی دیگر در این زمینه، خبرگزاری «ترند» اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران را بازتاب داده که بر قابل دسترسی بودن توافق هسته ای میان ایران و 1+5 تأکید کرده است. بهروز کمالوندی گفته، در صورتی که کشورهای عضو گروه 1+5 از خود حسن نیت نشان دهند، توافق نهایی در موضوع هسته ای قابل دستیابی است.

وی اشاره کرده، در جریان مذاکرات هسته ای، کارشناسان و مذاکره کنندگان ایرانی، توضیحات فنی کامل و شفافی در اختیار طرف مقابل گذارده اند. کمالوندی همچنین گفته، طرف ایرانی برنامه عملی خود را به همراه نیازهای کشور در موضوع هسته ای، با جزئیات به طرف مقابل ارائه کرده است. 
 
بازی درخشان ایران مقابل آرژانتین، در مرکز توجه مطبوعات جهان
 
در پایان، در میان دیگر مطالب، روزنامه «دیلی استار» لبنان موضع ایران در قبال موضوع تشکیل دولت جدید در این کشور را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه می نویسد، روز گذشته ایران از سیاستمداران لبنانی خواسته با دستیابی به یک توافق سیاسی، کشورشان را از بحران های منطقه ای دور نگه دارند. سفارت جهوری اسلامی ایران در لبنان با صدور بیانیه ای، ضمن بیان این موضوع، به اقدام تروریستی اخیر در لبنان اشاره و اعلام کرده که ایران، این گونه اقدامات را که تنها در خدمت رژیم صهیونیستی است، محکوم می کند.

در این بیانیه اشاره شده که بمب گذاری اخیر لبنان با اوج گیری تروریسم در عراق و سوریه مرتبط است.

کلید واژه ها: آرژانتین


نظر شما :