اتحادیه اروپا آمادگی پذیرش اوکراین را ندارد

۱۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۴ کد : ۱۹۳۴۰۱۹ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه فرانسه در اظهاراتی در واکنش به ابراز تمایل رئیس جمهور جدید اوکراین برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا آمادگی پذیرش اوکراین را ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه ، «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته (شنبه) در بازگشت از مراسم تحلیف «پترو پروشنکو» رئیس جمهور جدید اوکراین در گفت وگو با شبکه «آی تله» در اظهاراتی اعلام کرد: «اتحادیه اروپا آماده الحاق اوکراین به این اتحادیه نیست.»

وی افزود: «آقای پروشنکو طی مراسم تحلیف خود به ایراد اظهاراتی در خصوص تمایل اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا پرداخت. وقتی پروشنکو گفت که توافق همکاری با اتحادیه اروپا نخستین مرحله عضویت اوکراین در اتحادیه اروپاست و زمانیکه من با شرکای اروپائی ام در این باره صحبت کردم، کاملا واضح بود که تمایلی در این خصوص وجود ندارد.»

وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد: «اعتقاد ما این است که بگوییم اوکراین در اروپا واقع شده اما این کشور باید همزمان با اتحادیه اروپا و روسیه روابط خوبی داشته باشد.»

فابیوس همچنین اعلام کرد که وقایع اخیر از جمله دیدار جمعه گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با پروشنکو در نورماندی فرانسه و تحلیف رئیس جمهور اوکراین، احتمالا آغاز دوران کاهش تنش ها خواهد بود و نسبت به برگزاری مذاکرات درباره برقراری آتش بس میان مقامات اوکراین و جدائی طلبان طرفدار روسیه ابراز امیدواری کرد.

پترو پروشنکو رئیس جمهور جدید اوکراین روز گذشته در جریان مراسم تحلیف خود مقابل پارمان کی یف متعهد شد که وحدت اوکراین از جمله شرق این کشور را حفظ کند و این کشور را به سوی اتحادیه اروپا سوق دهد.

وی همچنین وعده داد هرچه سریعتر توافقنامه مشارکت اقتصادی با اتحادیه اروپا را به امضا برساند و آن را نخستین گام به سوی الحاق اوکراین در اتحادیه اروپا دانست.

اوکراین مهمترین کشور اروپای شرقی در ابعاد جغرافیای سیاسی و اقتصادی برای اتحادیه اروپاست.

اهمیت ژئوپلیتیکی اوکراین به عنوان دومین کشور بزرگ اروپایی واقع در سواحل شرقی و غربی دریای سیاه تا آنجاست که برژینسکی از آن کشور به عنوان «ترن سیاست منطقه ای پس از گسترش» اتحادیه اروپا یاد می کند.

به لحاظ اقتصادی نیز اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری اوکراین به شمار می آید و این کشور محل ترانزیت 80 درصد گاز طبیعی و 75 درصد نفت خام وارداتی اتحادیه اروپا از روسیه است و ویژگی هایی از این دست اوکراین را به کشوری ذاتا بین المللی تبدیل کرده است.

از همین رو، اوکراین را باید محل تلاقی منافع قدرت های بزرگ منطقه ای و فرامنطقه ای نظیر روسیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا نامید.

به عقیده کارشناسان، اوکراین از جایگاه ژئوپولیتیک و ژئواکونومیک ممتاز و انحصاری در اروپای شرقی برخوردار است تا آنجا که عدم نفوذ اتحادیه اروپا در این کشور نه تنها می تواند سدی بزرگ در برابر برنامه های درازمدت اتحادیه در زمینه گسترش به سمت شرق باشد، بلکه این مسئله ممکن است نقش و نفوذ روسیه را در مسائل اروپای شرقی پررنگ تر کند.

کلید واژه ها: اوکراین اتحادیه اروپا پروشنکو


نظر شما :