سنگین‌تر شدن وزنه ائتلاف مالکی در پارلمان

۱۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۵۸ کد : ۱۹۳۳۶۲۱ سرخط اخبار

ائتلاف «دولت قانون» عراق اعلام کرد با پیوستن چندین گروه سیاسی دیگر به این ائتلاف شمار کرسی های آن تاکنون به ۱۳۶ عدد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «الغدپرس»، ائتلاف دولت قانون امروز شنبه اعلام کرد که تعداد کرسی های خود را به 136 عدد رسانده است.

«فواد الدورکی» عضو ائتلاف دولت قانون با اعلام این خبر گفت: رایزنی ها با برخی دیگر از گروه های سیاسی عراق برای رسیده به اکثریت در پارلمان برای تشکیل دولت آینده همچنان ادامه دارد. ضمن اینکه برخی فراکسیون ها از داخل همپیمانی ملی که در قبال نخست وزیری مجدد «نوری المالکی» ملاحظاتی دارند تنها به دنبال گرفتن امتیازاتی در دولت آینده هستند.

وی افزود که شمار کرسی های دولت قانون تاکنون به 136 رسیده اما این تعداد در حال افزایش است زیرا برخی از فراکسیون ها هنوز تمایل دارند که به ما بپپیوندند که در این صورت ما دولت اکثریت سیاسی را تشکیل خواهیم داد.

«علی الشلاه» نماینده ائتلاف دولت قانون نیز شمار کرسی ها را 136 عدد عنوان کرده بود.

الکی برای نخست وزیر شدن به حمایت 165 نماینده از اصل 328 نماینده پارلمانی (یعنی نصف +1)نیاز دارد و شاید حتی یک کرسی در زمان تشکیل دولت جدید یک برگ برنده باشد به ویژه که با شرایط موجود بستن هرنوع ائتلافی بسیار دشوار به نظر می رسد.

در چنین شرایطی برخی منابع نیز ادعا می کنند که حکیم در اندیشه ائتلاف با اهل تسنن و کردها برای خارج کردن قدرت از دست مالکی است این درحالی است که به رغم اعتراض برخی گروه های سنی به نتایج انتخابات، ائتلاف حکیم بلافاصله پس از انتخابات اعلام کرد که نتایج را می پذیرد و به آن احترام می گذارد هر چند که درباره ساختار دولت آینده عراق با مالکی اختلاف نظر دارد و حتی یکی از نمایندگان این ائتلاف تاکید کرد که با نخست وزیری مجدد مالکی مشکلی نیست.

کلید واژه ها: دولت قانون


نظر شما :