بازگشت شرکت های غربی و تاثیر آن بر منافع پکن

چرا لغو تحریم های ایران به ضرر چین است ؟

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۳ کد : ۱۹۳۲۵۹۹ آسیا و آفریقا اقتصاد و انرژی ترجمه برگزیده
فرصت های بزرگی برای سرمایه گذاری در ایرن وجود دارد که نیازمند رفع موانع سیاسی است.در صوتی که این موانع رفع شوند، سرمایه گذاران غربی نیز دوباره به ایران باز خواند گشت و این می تواند به معنی کاهش منافع چین در همکاری با ایران باشد.
چرا لغو تحریم های ایران به ضرر چین است ؟

دیپلماسی ایرانی: سال های اخیر برای شرکت های چینی فعال در ایران دوران خوبی بوده است و آنها به خوبی در صنعت نفت ایران که بزرگترین فرصت ها را برای آنها ایجاد کرده بود، جولان دادند. اما اکنون شرایط در حال دشوارتر شدن است.

زمانی که شرکت های غربی به واسطه تحریم های اعمالی علیه ایران از بازار این کشور خارج شدند، شرکت های چینی جای آنها را پر کردند. اما با قوت گرفتن احتمال لغو تحریم ها علیه ایران به دنبال توافق هسته ای ایران و غرب، شرکت های چینی حاضر در ایران به زودی رقبای غربی قدرتمندی پیدا خواند کرد.

مساله کیفیت

تحلیلگران بر این باورند از آنجایی که کیفیت کالاها و خدمات چینی در مقایسه با نوع غربی آن مطلوب نیست، پر واضح است که همکاری با شرکت های غربی مانند شرکت های آلمانی و شرکت هایی در ژاپن و کره جنوبی برای ایران جذاب تر است. به گفته آنها در صورتی که تحریم ها لغو شوند، شرکت های ژاپنی و اروپایی نیز به ایران باز می گردند.

در حال حاضر نمایشگاه های نفت و گازی که در ایران برپا می شود در مقایسه با سال قبل سه برابر بیشتر شرکت کننده دارد و اغلب این شرکت ها آنهایی هستند که می خواهند سرمایه گذاری های جدید در ایران انجام دهند. باوجود اینکه هنوز چشم انداز توافق هسته ای ایران روشن نیست و توافق هسته ای نیز تضمین شده به نظر نمی رسد اما بانک ها و شرکت های بین المللی در بخش انرژی به دنبال برآورد شرایط از سرگیری همکاری ها با ایران هستند.

به گزارش بیزینس اینسایدر در صورتی که تحریم ها لغو شوند، چشم انداز اقتصادی ایران نیز متحول خواهد شد و بازار ایران مشریانی که در سال های اخیر از دست داده را دوباره باز می گرداند.

زمانی که شرکت های غربی به واسطه تحریم های اعمالی علیه ایران از بازار این کشور خارج شدند، شرکت های چینی جای آنها را پر کردند. اما با قوت گرفتن احتمال لغو تحریم ها علیه ایران به دنبال توافق هسته ای ایران و غرب، شرکت های چینی حاضر در ایران به زودی رقبای غربی قدرتمندی پیدا خواند کرد.

گشایش بازار با توافق هسته ای

از زمان امضاء توافق هسته ای مقدماتی ایران و گروه 1+5(آمریکا، انگلیس، فرانسه، چینف روسیه و آلمان) ، تهران روزانه حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه صادرات نفتی داشته است. این رقم صادرات برای کشوری که دومین ذخایر بزرگ گاز و چهارمین ذخایر بزرگ نفت در جهان را در اختیار دارد، بسیار پایین است. ایران تا اواخر سال 2011 روزنامه 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت صادر می کرد.

یک کارشناس غربی در پاسخ به پرسشی در خصوص رقابت مقاطعه کاران چینی در بازار ایران می گوید این کیفیت شرکت های غربی است که حرف اول را می زند. به گفته وی غربی ها می توانند  با بازگشت به مشتریان قدیمی به سهمی عادلانه در بازار ایران دست یابند.

البته در این میان برخی شرکت های چینی بر این باورند که لغو تحریم ها به ضرر منافع تجاری آنها در ایران نخواهد بود و آنها می توانند همچنان به تجارت با ایران در فضایی آزادتر ادامه دهند. اما این تنها شرکت های ایرانی نیستند که شرکت های چینی را زیر سئوال می برند. دولت ایرن نیز از همکاری با شرکت های چینی راضی نیست.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران هفته گذشته قرارداد 2 میلیارد و 500 میلیون دلاری با شرکت ملی نفت چین را لغو کرد زیرا این شرکت نتوانسته بود در ضرب الاجل تعیین شده به تعهدات خود عمل کند.

برخی بر این باورند که لغو این قرارداد در واقع دعوتنامه ای است برای شرکت های دیگر تا در پروژه های عظیم پارس جنوبی سرمایه گذاری کنند. پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان به شماری می رود که بین ایران و قطر مشترک است و تا کنون به دلیل مدیریت نامناسب و سرمایه گذاری ناکافی سهم قطر از برداشت منابع آنها چندین برابر ایران بوده است. پروژه های ایران در این میدان با کمبود اعتبار و عدم دریافت تکتولوژی های مدرن و همچنین تعلیق های مکرر مواجه بوده است.

تحلیلگران می گویند فرصت های بزرگی برای سرمایه گذاری در ایرن وجود دارد که نیازمند رفع موانع سیاسی است.در صوتی که این موانع رفع شوند، سرمایه گذاران غربی نیز دوباره به ایران باز خواند گشت و این می تواند به معنی کاهش منافع چین در همکاری با ایران باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: شنبه 20 اردیبهشت 1393/ بازانتشار: پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393

کلید واژه ها: شرکت های چینی شرکت های غربی لغو تحریم ها


نظر شما :