همزمان با بهبود روابط با غرب

درهای گردشگری ایران باز می شود

۳۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۳۱۷۵۶ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
ایران با آثار باستانی اش، مسجد های زیبای اش و چشم انداز خیره کننده یک خزانه فرهنگی غنی در جهان به شمار می رود اما در سی و اندی سال اخیر این دیدنی ها از چشم گردشگران بین المللی پنهان مانده است. در سال های اخیر، بیشترین بازدیدکنندگان از ایران در واقع بازرسان بین المللی بودند .
درهای گردشگری ایران باز می شود

دیپلماسی ایرانی: ایران با آثار باستانی اش، مسجد های زیبای اش و چشم انداز خیره کننده یک خزانه فرهنگی غنی در جهان به شمار می رود اما در سی و اندی سال اخیر این دیدنی ها از چشم گردشگران بین المللی پنهان مانده است. در سال های اخیر، بیشترین بازدیدکنندگان عالی رتبه از ایران در واقع بازرسان بین المللی بودند که آژانس بین المللی انرژی اتمی آنها را مسئول نظارت بر برنامه های هسته ای این کشور کرده بود.

اکنون پس از پایان ریاست جمهوری احمدی نژاد، رئیس جمهور جدید ایران در حال برداشتن گام هایی است که درهای ایران را به سوی خارجی ها باز می کند تا ضمن تقویت چهره بین المللی این کشور پس از آسیب هایی که دولت احمدی نژاد به آن وارد کرد، سرمایه خارجی وارد ایران شود.

به گزارش گاردین، مقامات گردشگری ایران می گویند که قوانین گردشگری و صدور ویزا برای گردشگران خارجی در حال تسهیل است و به این ترتیب در دو تا سه ماه آینده تعداد گردشگرانی که به ایران سفیر می کنند افزایش خواهد یافت.

محمد علی نجفی، معاون حسن روحانی و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت و گوی تلفنی با این روزنامه انگلیسی خاطرنشان می کند که البته نگرانی هایی در مومرد افزایش تعداد گردشگران به خصوص گردشگران غربی – بدون بررسی های امنیتی مقدماتی – وجود دارد.

نجفی گفت: مقامات کشورها را به سه دسته تقسیم می کنند. گردشگران از کشورهای گروه اول که به ویزا نیاز ندارند. گردشگران گروه دوم که بدون ویزا و در چارچوب تورهای مسافرتی وارد می شوند و گردشگران گروه سوم که به ویزا نیاز دارند و روند صدور ویزا برای آنها تسهیل می شود. به این ترتیب کشورهای غربی اغلب در گروه دوم و سوم دسته بندی می شوند.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که به جز 10 کشور شامل کشورهایی مانند انگلیس، آمریکا، افغانستان و پاکستان، دیگر گردشگران می توانند به محض ورود به فرودگاه ویزای گردشگری خود را دریافت کنند.

یونسکو 16 سایت باستانی در ایران را ثبت جهانی کرده است. با این حال در سال های اخیر برخی تنش های سیاسی بین ایران و غرب موجب کاهش شمار گردشگران در ایران شد

گاردین در ادامه با اشاره به سفر سپتامبر گذشته روحانی و نجفی به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل می نویسد: این سفر گامی بزرگ در جهت بهبود روابط با آمریکا بود و نخستین ارتباط مستقیم روسای جمهور دو کشور نیز در این سفر اتفاق افتاد. این سفر راه را برای تقویت صنعت گردشگری ایران هموار کرد. نجفی می گوید: زمانی که در نیویورک بودم شخصا با شماری از روسای شرکت های گردشگری ملاقات کردم به خصوص آن دسته از ایرانیانی که در آمریکا آژانس مسافرتی داشتند .

نجفی در آغاز دولت روحانی به عنوان وزیر علوم معرفی شد اما مجلس شورای اسلامی او را رد صلاحیت کرد. سپس روحانی او را معاون خود کرد و پستی در کابینه به او داد که نیاز به رای گیری مجلس نداشت.

نجفی در بخش دیگری از این گفت و گوی تلفنی خاطرنشان کرد که در دو ماه اخیر بسیاری از آژانس های مسافرتی گزارش داده اند که تعداد گردشگرانی که برای سفر به ایران ابراز تمایل کرده اند، به طور ملموسی افزایش یافته است. در سال گذشته چهار میلیون گردشگر به ایران سفر کرده اند که اغلب آنها گردشگرانی زیارتی بوده اند که از کشورهای همسایه مانند پاکستان و عراق به ایران آمدند. نجفی می گوید آمار دقیقی در دست نیست اما صنعت گردشگری در سال گذشته حدود 2 میلیارد دلار درآمد داشته است.

این در حالی است که گردشگرانی چینی، اولویت ایران به شمار می روند. چین بیشترین گردشگران را به کشورهای دیگر می فرستد و ایران قصد دارد با کمک سفارت خود در چین روند اعزام گردشگران را تسهیل کند. این گردشگران می توانند سفرایی برای حسن نیت باشند و به جامعه بین المللی نشان دهند که ایران کشوری امنیت در منطقه خاورمیانه به شمار می رود. البته در آغاز این ایران است که باید گردشگران غربی را مجاب کند که نباید در مورد سفر به ایران نگران باشند.

یونسکو 16 سایت باستانی در ایران را ثبت جهانی کرده است. با این حال در سال های اخیر برخی تنش های سیاسی بین ایران و غرب موجب کاهش شمار گردشگران در ایران شد و دولت جدید ایران قصد دارد همزمان به بهبود روابط با جامعه بین المللی، درهای ایران را نیز به روی گردشگران بکشاید.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: ویزا گردشگرانی نجفی


نظر شما :