راسموسن: برای شکست روسیه باید پول خرج کرد

۱۸ فروردین ۱۳۹۳ | ۲۰:۱۱ کد : ۱۹۳۱۱۳۸ سرخط اخبار

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با انتشار نامه ای به کشورهای عضو این سازمان اعلام کرد که اگر خواهان مهار روسیه هستند باید بودجه نظامی خود را افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "آندرس فوگ راسموسن" با انتشار نامه ای در روزنامه دیلی تلگراف از اعظای ناتو خواست تا با افزایش بودجه نظامی خود و به روز کردن تجهیزات نظامی و جنگ افزارها، روسیه را مهار کنند.

در این نامه آمده است : اعضای ناتو باید از طریق افزایش بودجه نظامی به تجاوز غیرقانونی روسیه به اوکراین پاسخ بگویند. در حالیکه روسیه در حال ضربه زدن به ناتو است کشورهای عضو باید جنگ افزارهای خود را مدرن کنند.

دبیر کل ناتو در این نامه خطاب به اعضای آن می نویسد : هر عضوی از ناتو نیازمند آن است تا به روشی درست در منابع خود سرمایه گذاری کند این منابع شامل تجهیزات مدرن، آموزش کامل نیروهای نظامی و افزایش همکاری ها میان اعضای ناتو و همپیمانان آن است. می دانم که این موضوع چالشهایی را در حوزه اقتصاد ایجاد می کند اما چالشهای امنیتی را نمی توان نادیده گرفت.

در بخش دیگری از نامه راسموسن آمده است : در بلند مدت هزینه های نبود امنیت بسیار بیشتر از سرمایه گذاری های فعلی خواهد بود و در اصل ما با سرمایه گذاری در بخش امنیت به نیروهای مسلح و امنیت مرزی خود کمک کرده ایم.

به نوشته دیلی تلگراف، در حال حاضر تامین کننده اصلی بودجه ناتو آمریکاست، به طوریکه در سال گذشته 72 درصد از این بودجه توسط ایالات متحده تامین شد. در سال 1995 آمریکا 59 درصد از بودجه این سازمان را تامین می کرد.

ناتو در هفته های گذشته نیز از کشورهای همسایه روسیه خواسته بود تا بودجه های نظامی خود را افزایش داده و با خرید تجهیزات مدرن، سیاستهای مسکو را در منطقه کنترل کنند. بحران اوکراین موجب شده تا ریارویی کشورها و سازمانهای غربی با روسیه بیش از گذشته به چشم بیاید به طوری که در هفته های گذشته ناتو از افزایش گشت زنی جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی خود در نزدیکی مرزهای روسیه خبر داده بود.

کلید واژه ها: ناتو روسیه


نظر شما :