پس از برگزاری نشست سری سران سازمان بین‌المللی اخوان در استانبول

از اعراب انتقام می‌گیریم

۲۷ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۳۰۱۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
در نشست اخوان المسلمین در استانبول چگونگی حمایت از جریان‌های جدایی طلب در عربستان سعودی و بحرین و ارتباط گرفتن با جریان‌های شیعی مورد بررسی قرار گرفت.
از اعراب انتقام می‌گیریم

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه اعلام کردند که سازمان بین المللی اخوان المسلمین چند روز پیش جلسه مهمی را در استانبول برگزار کرد که در آن چهره های بارز اخوانی از شاخه های مختلف آن در جهان به ویژه از مصر از جمله وزرای دولت محمد مرسی، رئیس جمهوری عزل شده مصر در آن شرکت داشتند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این جلسه فوق العاده سری با شعار "انتقام" در واکنش به سرنگونی حکومت اخوان از قدرت تشکیل شد و هدف از برگزاری آن بررسی چگونگی برخورد با حاکمان حکومت جدید انتقالی مصر و کشورهای عربی حامی آنها به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بود. اخوانی ها کشورهای عربی این منطقه را متهم می کنند که از آن چه کودتا علیه اخوان در مصر می نامند، حمایت کرده اند.  

منابع آگاه می گویند که در این نشست درباره چگونگی طراحی توطئه و ایجاد آشوب در کشورهای عربی مذکور بحث و تبادل نظر شد و همچنین چگونگی حمایت از جریان های جدایی طلب در عربستان سعودی و بحرین و ارتباط گرفتن با جریان های شیعی مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست همچنین بر روی تقسیم امارات متحده عربی که اخوان به دلیل حمایت قاطعش از تغییر علیه آن در سه ژوئن در مصر از آن کینه به دل دارد نیز بحث شد در حالی که اشاره ای به کویت به دلیل خودداری از احضار سفیرش از دوحه در موضعی متناقض با دیگر مواضع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اجازه دادن به فعالیت شبکه های اخوانی که تحت حمایت سازمان بین المللی اخوان فعالیت می کنند، نشد.

امارات قبل از سقوط حکومت اخوان در مصر گروهی را به اتهام توطئه برای سرنگونی حکومت حاکم بر آن کشور دستگیر کرده بود. در حال حاضر نیز هر گونه بیعت یا وابستگی جریانی با سازمان بین المللی اخوان را محکوم می کند و با شدت با آن برخورد می کند.

درباره عربستان، گزارشی که در نشست استانبول در اختیار حضار قرار گرفت، تاکید دارد که خاندان حاکم بر این کشور دشمنی ای با اخوان ندارد و مصداق آن نیز به 40 سال رابطه دوستانه میان دو طرف تا پیش از حوادث اخیر باز می گردد.

درباره عربستان، گزارشی که در نشست استانبول در اختیار حضار قرار گرفت، تاکید دارد که خاندان حاکم بر این کشور دشمنی ای با اخوان ندارد و مصداق آن نیز به 40 سال رابطه دوستانه میان دو طرف تا پیش از حوادث اخیر باز می گردد. در این گزارش آمده بود که امکان آشتی با حکومت عربستان وجود دارد. در این گزارش همچنین به این نکته نیز اشاره شده بود که مواضع اخیر عربستان به وجود مشاورانی پیرامون ملک عبدالله بن عبدالعزیز باز می گردد که از اندیشه های لیبرالی پشتیبانی می کنند و هین افراد هستند که تصمیم های اخیر علیه اخوان و جریان های نزدیک به آنها را اتخاذ کردند.

هفته گذشته عربستان فهرستی شامل 7 جریان را معرفی کرد که به گفته آن جریان های تندرویی هستند که از نگاه ریاض گروه های تروریستی محسوب می شوند. در این فهرست اخوان المسلمین نیز به عنوان یک جریان تروریستی معرفی شده است. تصمیم عربستان همچنین شامل جریان هایی که به حمایت یا تایید از این گروه ها بر می خیزند نیز می شود.  

ناصر الدویله، نماینده کویتی اخوان المسلمین که در این جلسه شرکت کرده بود در این باره گفت که اخوانی ها از این که کویت یکی از رهبران اخوانی در این کشور موسوم به محمد القبوطی را دستگیر کرده و به مصر برگردانده است، خشمگین بودند اما غیر از این آنها از سیاست های کویت در قبال خود راضی هستند.

الدویله همچنین تاکید می کند که در نشست استانبول کینه بزرگ اخوانی ها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که به حمایت از انقلاب 30 ژوئن علیه اخوان در مصر برخواسته بودند، مشهود بود و نمایندگان اخوانی که از مصر آمده بودند می گفتند که یک میلیون طرفدار میدانی دارند و آماده هستند که وارد هر گونه معرکه تازه ای علیه هیات حاکمه جدید مصر شوند.

پیش از این و در نشست های مختلفی که در ترکیه برگزار شده بود اخوانی ها طرح هایی برای انتقام گرفتن از حاکمان جدید مصر طراحی کرده بودند که همگی به شکست انجامیدند و تنها سبب شدند تا مصر وارد دوره ای از آشوب و خونریزی شود.

از جمله چهره های مهمی که به طور مداوم به استانبول سفر می کند و در نشست های مختلف اخوان در ترکیه حضور دارد، راشد الغنوشی، رئیس حرکت النهضه تونس است که برخی شنیده ها حاکی از آن است که وی در حال حاضر نفر اول سازمان بین المللی اخوان المسلمین است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر سازمان بین المللی اخوان


( ۳ )

نظر شما :