چهل و ششمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

عامل ترور عماد مغنیه حادثه تروریستی بلغارستان را رقم زد

۰۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۹۳۰۰۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه یادداشت
جزئیات بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد عامل حادثه تروریستی بلغارستان انتحاری نبوده است اما خطایی مرتکب شد و وقتی که می‌خواست کیف بمب را در اتوبوس بگذارد، منفجر شد. سرنخ‌هایی هم به لبنان به طرابلس می‌رسد که نشان می‌دهد گروهی در آن جا در این قضیه دست داشته‌ است.
عامل ترور عماد مغنیه حادثه تروریستی بلغارستان را رقم زد

دیپلماسی ایرانی: امسال سومین سالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم، نویسنده و روزنامه نگار مشهور لبنانی را که ماحصل سفر هر ساله وی به امریکا است، با هماهنگی او ترجمه و منتشر می کند. یادداشت هایی که در پی دیدارهای او با مقام های امریکایی در واشنگتن و نمایندگی های جامعه جهانی در نیویورک نوشته شده اند و به دلیل به روز بودن آنها اهمیت خاصی دارند. همانند همیشه نعوم نامی از مصاحبه کننده نمی آورد اگر چه سمت او را ذکر می کند، و به رویه همیشگی اش مصاحبه اش بیش از آن که مصاحبه باشد، گفت وگو و بحثی خواندنی است.

نعوم در مقدمه امسال یادداشت های خود آورده است: در طول 15 سال شاید هم بیشتری که هر سال در ماه مارس به واشنگتن سفر می کنم و نزدیک به پنج هفته ای را که هر سال در آن جا می گذرانم، به اداره های مختلف امریکایی و مراکز پژوهشی متنوع و صاحب نامی که ارتباطات بسیاری با سیاست خارجی و داخلی امریکا دارند، سر زده ام. امسال نیز به عادت هر ساله نزد همه آنها رفتم و به نیویورک که بعضی ها به آن لقب جهان داده اند، نیز سر زدم. با مقام های عالی رتبه نهادهای بین المللی چه اعضای سازمان ملل، چه دیپلمات های کشورهای مختلف و چه پژوهشگران مشهور مراکز پژوهشی فعال در ایالات متحده نیز دیدار کردم و همانند همیشه با برخی از چهره های ذی نفوذ در نهادهای امریکایی و حتی صهیونیستی هم دیدار کردم و به گفت وگو نشستم. در سلسله جدید از یادداشت هایم درباره شرق و غرب جهان عرب و همچنین تحولات خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس، همچنین ایران اسلامی و ترکیه به طور مفصل خواهید خواند. البته افغانستان و پاکستان و کشوری که به تازگی تهدیدی برای امنیت ملی امریکا شده، یعنی کره شمالی نیز از قلم نینداخته ام. درگیری های فلسطینی – اسرائیلی را نیز فراموش نکرده ام.

در زیر چهل و ششمین بخش از سلسله نوشته های جدید سرکیس نعوم را می خوانید:

از یکی از مسئولان مهم در کاخ سفید که با قضایای منطقه در ارتباط است درباره گروه های تروریستی و روابطشان با القاعده پرسیدم، گفت: «در یمن شبکه هایی هستند که با القاعده در ارتباطند همچنین در سومالی. گروه های دیگری هم هستند. ترس ما این است که سوریه به پناهگاه امنی برای هر کس که به اندیشه القاعده و تروریسم اعتقاد دارد، تبدیل شود. سوریه به دلیل مشکلات ناراحت کننده ای که دارد مورد توجه بسیاری از مسلمانان است و آنها را برای کشتار به آن جا می کشاند. مسلمانان و اسلام گرایانی نیز از اروپا برای جنگ به سوریه می روند. آنها از خاک ترکیه به سوریه می روند. بعضی ها هم از طریق عراق وارد سوریه می شوند، همان هایی که قبلا حکومت سوریه تلاش می کرد آنها را به عراق بفرستد. در میان آنها هم عراقی است و هم تابعیت های دیگر. برای همین مراقبیم و کار می کنیم تا تروریست ها نتوانند در سوریه موفق شوند و این کشور را به مکانی امن برای دیگر تروریست ها تبدیل کنند.»

بعد از آن به حزب الله پرداخت و گفت: «ما در امریکا حزب الله را گروهی تروریستی می دانیم. به دلیل مسائلی که در بلغارستان و تایلند و فیلیپین پیش آمد از اتحادیه اروپا خواستیم که آن را وارد فهرست گروه های تروریستی خود کند.»

نظر دادم: «بریتانیا از قرار دادن آن در فهرست گروه های تروریستی حمایت می کند اما فرانسه مواضعی محافظه کارانه دارد و آلمان و کشورهای دیگر نیز به شدت آن را رد می کنند. بعضی می گویند آن چه در بلغارستان بر سر انفجار اتوبوسی در بورگاس صادر شد، قراری بر اساس یک ظن بود نه یک حکم قضایی نهایی. و باید منتظر ماند و دید که حکم نهایی چه خواهد شد. عده ای به بهانه انفجار اتوبوس بورگاس بر وارد کردن آن در فهرست گروه های تروریستی پافشاری می کنند اما بدون برگزاری دادگاه قضایی عادلانه که نمی توان چنین تصمیمی گرفت.» گفت: «حتی بدون حکم قضایی قضیه منفی و قوی است و پرونده آن محکم است. جزئیات بسیاری وجود دارد که نشان می دهد عامل آن انتحاری نبوده است اما خطایی مرتکب شد و وقتی که می خواست کیف بمب را در اتوبوس بگذارد، منفجر شد. سرنخ هایی هم به لبنان به طرابلس می رسد که نشان می دهد گروهی در آن جا در این قضیه دست داشته است. از مقام های لبنانی خواسته شد که در این ارتباط حرکتی کنند و تحقیقی را در این زمینه انجام دهند. شاید این مساله بتواند موضوع ارتباط داشتن حزب الله با این انفجار را تغییر دهد.»

نظر دادم: «شکی نیست که ارتباطی میان موصل به یک شهروند لبنانی که در این انفجار دست داشته است وجود دارد. بعید نیست که این شهروند وابسته به جریان های تروریستی دیگر باشد. اکثریت مسلمانان ساکن در طرابلس سنی هستند و دیگر ساکنان آن را مسیحیان و علوی ها تشکیل می دهند. این افراد به استثنای علوی ها متمایل به حزب الله نیستند.»

پرسیدم: «چرا بلغاری ها در تحقیقاتشان هویت این شهروند طرابلسی را اعلام نمی کنند و نمی گویند که چگونه در آن انفجار دست داشته است؟» جواب داد: «ببین مساله عماد مغنیه هم مطرح است. عامل ترور او فعالی بود که قبلا در کارهای تروریستی فعالیت می کرده است. ما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد گروه های تروریستی بسیاری در خارج از لبنان برای گرفتن انتقام فعال شده اند. عده ای از آنها می خواهند از حزب الله انتقام بگیرند که اتفاقی بسیار خطرناک است.»

وی در آخر گفت: «ما اطلاعات کافی در اختیار نداریم که بتوانیم ثابت کنیم که لبنان به مرکزی برای القاعده یا به گروه های وابسته به آن تبدیل شده باشد. شاید برخی از اعضای القاعده در خاک لبنان حضور داشته باشند یا از آن عبور کنند. اما در شمال جریان هایی هستند که از لحاظ دینی و سیاسی متمایل به القاعده و مخالفان سوری هستند. از این می ترسیم که این مساله به پذیرفتن القاعده در منطقه کمک کند.»

در آخر دیدار ما این گونه به پایان رسید که نظر داد: «درباره تروریسم به نظر من تروریسم از هر نوع آن چه سنی چه شیعی چه مسیحی چه یهودی باید با آن تعامل یکسان به مثابه تعامل با گروه های تروریستی داشت. نباید گفت که این تروریسم خطرناک تر از آن تروریسم نیست یا می توان به این تروریسم توجه کرد به آن یکی نکرد. این آفتی است که باید با آن برخورد شود.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/

انتشار اولیه : شنبه 24 اسفند 1392/ باز انتشار : جمعه 1 فروردین 1393

کلید واژه ها: سركيس نعوم


نظر شما :