ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از استعفای 200 زندان‌بان عراقی تا حمایت کشورهای عربی از داعش

۱۴ آذر ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۹۲۵۵۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
سفر مالکی از تهران به آنکارا، استعفای 200 زندانبان عراقی تحت فشار تروریست ها، سرمایه‌گذاری 49.8 میلیارد دلاری اعراب خلیج فارس در مصر، تهدید ربوده شدن ولیعهد بلژیک و اقرار فرمانده داعش به دریافت کمک‌های کلان از کشورهای عربی خلیج فارس از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از استعفای 200 زندان‌بان عراقی تا حمایت کشورهای عربی از داعش

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

 

مالکی از تهران به آنکارا می رود

 

منابع مطلع پارلمانی خبر داده اند که نوری مالکی، نخست وزیر عراق، پس از سفر به ایران به ترکیه خواهد رفت.

به گزارش پایگاه خبری الفرات نیوز، این منابع گفته اند که مالکی از تهران به آنکارا خواهد رفت تا درباره بهبود روابط با ترکیه و نیز بحران سوریه با مقامات ترکیه مذاکره کند.

مالکی روز چهارشنبه در راس یک هیئتی عالی رتبه به تهران سفر کرد. مقام های عراقی هدف از این سفر بررسی موضوعات مورد علاقه دو طرف، مسائل منطقه ای و تبریک مالکی به روحانی برای انتخابش به سمت ریاست جمهوری عراق اعلام کرده اند.

 

 

استعفای 200 زندان بان زیر فشار تروریست ها

وزارت دادگستری عراق در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که 200 زندان بان در زندان بادوش در استان نینوا به سبب تهدیدها و فشارهای گروه های تروریستی از مسئولیت خود استعفا داده اند.

به گزارش پایگاه خبری الرساله، در این بیانیه آمده که گروه های تروریستی این افراد را هدف حملات تروریستی نیز قرار داده اند و به چند تن از آنان در نقاط گوناگون موصل تیراندازی کرده اند.

این بیانیه افزوده است که دیگر کارکنان وزارت دادگستری در موصل نیز هدف چنین حملات و فشارهایی قرار گرفته اند.

 

 

سرمایه گذاری 49.8 میلیارد دلاری اعراب در مصر

اسامه صالح، وزیر سرمایه گذاری مصر اعلام کرد، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به طور کل بیش از 49.8 میلیارد دلار در مصر سرمایه گذاری کرده اند که این رقم برای کشورهای غربی در حدود 46.2 میلیارد دلار است.

به گزارش رویترز، صالح در افتتاح نشست سرمایه گذاری های مصری – خلیجی ]فارس[ در قاهره ضمن اعلام این خبر گفت که مصر تلاش می کند در راستای حمایت از اقتصاد خود سرمایه های جدیدی را جذب کند.

در این نشست قرار است 60 پروژه برای سرمایه گذاری کشورهای عربی معرفی شوند. در حدود 500 بازرگان و روسای شرکت های مصری، عربی و خارجی در این نشست شرکت کرده اند.

 

 

تهدید ربوده شدن ولیعهد بلژیک

شاهزاده الیزابت، 12 ساله، ولیعهد بلژیک از سوی افراد ناشناس تهدید به آدم ربایی شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نامه ای که به زبان های فرانسوی و آلمانی خطاب به شاه فیلیپ، پادشاه بلژیک نوشته شده، آمده است: «شاهزاده الیزابت را می دزدم و این شوخی نیست.»

روزنامه لادرنییر اور بلژیک گزارش داد که این نامه دوشنبه گذشته فرستاده شده و روز سه شنبه اعلام شده است.

در پی این تهدید تدابیر امنیتی برای حفظ شاهزاده الیزابت که بزرگترین فرزند پادشاه بلژیک محسوب می شود، افزایش یافته است.

 

 

اقرار فرمانده داعش به دریافت کمک از اعراب خلیج فارس

 

فرمانده یکی از گروه های تروریستی مسلح فعال در سوریه اعتراف کرد که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از گروه های مسلح سوریه حمایت مالی و لجستیکی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری المواطن نیوز، صدام الجمل، فرمانده گردان «احفاد الرسول» در سوریه در فیلمی که اخیرا از او در یوتیوب منتشر شده از جلسات فرماندهان مخالفان مسلح  در سوریه با مقامات عربستانی و قطری و اردنی و امریکایی با حضور سلمان به سلطان، معاون وزیر دفاع عربستان، خبر داد.

در همین راستا، فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه، تأکید کرد که افسرانی از عربستان و امریکا و اسرائیل و اردن در یک اتاق عملیات در اردن فعالیت های نظامی در سوریه را اداره می کنند.

 

 

قطر: هیچ تماسی با سوریه نداریم

دولت قطر هر گونه تماس با حکومت سوریه را رد کرد و گفت که به ائتلاف مخالفان سوری پایبند است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، قطر این تکذیب را دو روز بعد از سفر جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به دوحه در چارچوب سفرهای منطقه ای اش بیان داشته است.

دوحه اعلام کرده است چه مستقیم چه غیر مستقیمی هیچ تلاشی برای تماس با بشار اسد به کار نگرفته است.

پیش از این برخی منابع خبری صحبت از تلاش های قطر برای نزدیکی به بشار اسد از طریق ایران و حزب الله خبر داده بودند و گفته بودند که مقام های قطری در دیدار با جواد ظریف این نیت خود را به صراحت بیان داشته بودند.

 

 

استقبال اماراتی ها از لغو تحریم های اقتصادی ایران

فعالان اقتصادی و تجاری در دبی از رفع تحریم های ایران استقبال کرده و امیدوارند که مراودات تجاری دو کشور مجددا به مرز 11 میلیارد دلار بازگردد.

به گزارش روزنامه لبنانی الحیات، با این حال هنوز بازرگانان مستقر در امارات از عقد قرارداد با تجار ایرانی از ترس گنجانده شدن در فهرست سیاه تحریم های غرب نگرانی دارند اما امیدوارند که با آغاز رفع تحریم ها علیه ایران آنها نیز بتوانند قراردادهای تازه تجاری با ایرانی ها امضا کنند.

با این وجود اماراتی ها می گویند که وضعیت حمل و نقل میان ایران و امارات بهبود یافته و بسیاری از موانع موجود در این زمینه در حال حذف شدن هستند.

 

 

انتقاد امریکا از روسیه بر سر فشار بر مولداوی و گرجستان

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در سفر به بروکسل برای شرکت در نشست اعضای پیمان ناتو در هواپیما در جمع خبرنگاران از فشارهای روسیه به مولداوی و گرجستان انتقاد کرد و گفت از این که به این کشورها بر سر امضای پیمان تجاری با اتحادیه اروپا فشار می آورد، متاسف است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کری گفت: «ما مواضعمان را به روشنی به اطلاع روس ها رسانده ایم. هیچ دلیلی نمی بینم که مولداوی و گرجستان در عقد قراردادهای اولیه تجاری خود با اتحادیه اروپا تجدید نظر کنند. ما چنین مانورهای سیاسی را مفید نمی دانیم.»

گرجستان و مولداوی در سال 2009 قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپا امضا کردند که در حال حاضر تحت فشار روسیه قرار گرفته و از مسکو از آنها می خواهد که از امضای نهایی آن خودداری کنند. این فشارها مشابه فشارهای مسکو بر اوکراین در همین زمینه است که مانع از امضای توافق نامه تجارت آزاد میان کیف با اتحادیه اروپا شد.

 

 

سفر پادشاه اردن به بلژیک برای رایزنی بر سر سوریه

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن به بروکسل، پایتخت بلژیک رفته تا درباره تحولات جاری در سوریه با طرف های بلژیکی مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است پادشاه اردن با شاه فیلیپ، پادشاه بلژیک و ایلیو دی روبو، نخست وزیر این کشور دیدار کرده و درباره قضایای مهم خاورمیانه از جمله موضوع سوریه بحث و تبادل نظر کند. همچنین چگونگی گسترش همکاری های دو جانبه میان بلژیک با اردن از جمله دیگر محورهای گفت وگوهای سفر ملک عبدالله دوم به بروکسل محسوب می شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بلژیک اردن مولداوی اتحادیه اروپا تحریم


( ۳ )

نظر شما :