موساد : ایران لحظه آخر نظر اوباما را تغییر داد

۱۰ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۹۲۵۴۰۱ سرخط اخبار

کارشناسان و مقامات سازمان جاسوسی اسراییل (موساد) و رژیم صهیونیستی بر این باورند که عامل اصلی عدم حمله اوباما به سوریه در پی بحران استفاده از سلاح های شیمیایی در این کشور، ارتباطات و تماس های محرمانه بین ایران و آمریکا در عمان بوده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت " تایمز اسراییل" شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی روز جمعه با پخش گزارشی در این باره به نقل از برخی مقامات و تحلیلگران سازمان جاسوسی اسراییل (موساد ) و دولت نتانیاهو این ادعا را مطرح کرد.

بر اساس این گزارش اوباما در لحظات آخر تصمیم خود را برای حمله به سوریه تغییر داده  است و علت آن تماس های محرمانه وی با ایران از طریق کانال عمان بوده است.

این گزارش می افزاید ایران در این مذاکرات به آمریکا پینشهاد داده تا در ازای خلع سلاح شیمیایی سوریه، به این کشور حمله نکند و از سوی دیگر به حکومت بشار اسد فشار آورده است تا این طرح را بپذیرد.

بر اساس این گزارش و به نقل از مقاماتی در دولت اسراییل، دولت آمریکا 10 روز پس از استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه (یعنی روز 31 آگوست) به اسراییل اطلاع می دهد که قصد دارد به زودی عملیاتی نظامی را علیه سوریه به مورد اجرا بگذارد.
بر اساس این گزارش بدین منظور جان کری شخصا با مقامات اسراییل اندکی پس از آنکه به صراحت دولت بشار اسد را به دست داشتن در حمله شیمیایی متهم کرد، تماس می گیردو از حمله قریب الوقوع آمریکا به سوریه خبر می دهد.

ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا نیز تماس مشابهی با مقامات اسراییل برقرار می کند . کانال دو تلویزیون اسراییل به نقل از مقامات این رژیم می افزاید محتوای هر دو تماس علاوه بر آگاه کردن  مقامات تل آیو از این تصمیم ، اطمینان دادن به دولت اسراییل بوده تا در صورت واکنش نظامی دولت سوریه به حمله آمریکا ، دولت تل آویو می تواند در برابر حملات احتمالی سوریه مقابله به مثل کرده و از خود دفاع کند.

این گزارش می افزاید پس از این تماس های تلفنی، مقامات تل آویو اعلام کردند که آمریکا ظرف مدت 24 تا 48 ساعت آینده عملیاتی نظامی را علیه سوریه به مورد اجرا خواهد گذاشت ، اما تماس های محرمانه و لحظه آخر  آمریکا با دولت ایران و پیشنهاد تهران برای خلع سلاح شیمیایی سوریه، نظر اوباما را تغییر داد.

کانال دو تلویزیون اسراییل در این گزارش می افزاید اوباما ناگهان در روز 1 سپتامبر اعلام کرد که قبل از حمله به سوریه به دنبال مجوز کنگره است، در حالی که قبلا تصمیم بر حمله بود.

این گزارش می افزاید درواقع به تاخیر انداختن حمله به سوریه به این خاطر بود که آمریکا در حال رایزنی محرمانه با ایران و نیز با دولت روسیه بود تا درباره پیشنهادی که اعلام شد از جانب روسیه بوده اما در واقع پیشنهاد از جانب دولت جدید ایران بوده است، رایزنی بیشتری صورت گیرد.

کلید واژه ها: اسراییل


نظر شما :