تغییر معادلات در سوریه به سود ایران تمام می‌شود

دستاوردهای جدید میدانی در آستانه مذاکرات ژنو 3

نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
دیپلمات‌های غربی به روزنامه لبنانی النهار گفته‌اند که امریکا نگاه خود را از پرونده سوریه برداشته و معطوف به مذاکرات هسته‌ای با ایران کرده و به دنبال توافق با تهران در این زمینه است.
دستاوردهای جدید میدانی در آستانه مذاکرات ژنو 3

دیپلماسی ایرانی: حرف ها درباره نبرد القلمون سوریه در میان جریان های سیاسی و امنیتی لبنانی و سوری بالا گرفته است. سناریوهای تازه ای در این زمینه مطرح است که می تواند اوضاع جاری در سوریه را به شدت متحول کند به گونه ای که برخی ها آن را مهمتر از نبرد القصیر که توانست همه معادلات را در عالم واقع تغییر دهد، می دانند.  

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن منابع آگاه لبنانی می گویند که ارتش سوریه با همکاری مجموعه ای از مبازران وابسته به حزب الله موفق شده اند تا بخش بزرگی از دو شهر قاره و الحمیره و بیشتر محیط پیرامونی اطراف عرسال را پاکسازی کنند، مساله ای که باعث می شود در صورت ادامه پیشروی ها مخالفان را مجبور به اعتراف به شکست و استیصال کند.

فرماندهان اصلی در اتاق عملیات مشترک که شامل فرماندهان ارتش سوریه و حزب الله می شود و بر اداره و رهبری سیر عملیات نظامی در سوریه نظارت دارند، به روزنامه العرب گفته اند که «وضعیت در جرود، عرسال، القلمون و کوه های الزبدانی و سرغایا به مرحله ای رسید که دیگر به هیچ وجه امکان چشم پوشی از وضعیت جاری در آن مناطق امکان پذیر نبود و غیر ممکن بود که بتوان حتی یک روز نسبت به اوضاع آن بی تفاوت بود. ما در حال حاضر در حال پیشروی مداوم هستیم و به زودی همه چیز به نفع ما تغییر می کند.»

آنها در ادامه گفته اند که «این منطقه از یک سو مشرف به عرسال لبنان و از سوی دیگر دمشق است که به مرکزی برای تجمع بیش از 20 هزار نفر از شرورترین عناصر تکفیری وابسته به گارد اسلام و حرکت داعش (دولت اسلامی عراق و شام) تبدیل شده است.»

این افراد همچنین می گویند که «شمار بسیاری از افراد مسلحی که در القصیر می جنگیدند از آن جبهه عقب نشینی کرده اند و اکنون منتظر ساعت صفر هستند تا هر آن چه در توان دارند را صرف کنند.»

این در حالی است که حضور حزب الله در این نبرد با انتقاد جریان 14 مارس، جریان رقیب حزب الله در لبنان مواجه شده است. فارس سعید، نماینده سابق این جریان در مجلس لبنان در این باره می گوید: «بارها اعلام کرده ایم که دخالت حزب الله در سوریه بر ثبات داخلی در لبنان تاثیر مستقیم می گذارد.»

ژوزف معلوف، یکی از اعضای فراکسیون "نیروهای لبنانی" نیز در این باره می گوید: «حزب الله یک دستور العمل کاملا خارجی دارد که خارج از چارچوب های رایج در لبنان است. دلیل روشن این ادعا نیز حضور موثر و مستقیم آن در سوریه و جنگیدن در کنار سربازان ارتش سوریه و وفاداران به بشار است که البته تاثیرات بسیاری در وضعیت سیاسی حاکم در لبنان و سوریه نیز گذاشته است.»

تحلیلگران بر این اعتقادند که حضور نظامیان حزب الله در سوریه و پیروزی آنها در جبهه های مختلف باعث تقویت جایگاه سیاسی حزب الله در داخل لبنان شده و سبب می شود تا محبوبیت این حزب نزد افکار عمومی لبنان به شدت بالا رود و در مقابل جایگاه مخالفان آن یعنی جریان 14 مارس و جریان المستقل به ریاست سعد حریری به شدت تضعیف می شود. همچنین جایگاه عربستان به عنوان کشور مورد حمایت جریان های مخالف حزب الله نیز در لبنان با ادامه این وضعیت بسیار تضعیف خواهد شد.

امریکا نگاه خود را از پرونده سوریه برداشته و معطوف به مذاکرات هسته ای با ایران کرده و به دنبال توافق با تهران در این زمینه است. این مساله سبب می شود تا در نهایت ایران و سوریه نهایت استفاده را از این وضعیت ببرند و ورق به سود اسد برگردد.

در این میان هیئتی از بانک جانی نیز که چندی پیش به لبنان سفر کرده بود، گزارش خود را از آخرین وضعیت جاری در لبنان ارائه داده و اعلام کرده است که لبنان در وضعیتی استثنائی به سر می برد به گونه ای که در شش ماه گذشته سابقه نداشته است.

از سوی دیگر تحلیلگران سیاسی بر این باورند که با وجود پیشروی اسد در جبهه های مختلف به ویژه کسب برتری میدانی در جبهه القلمون در کنار پیشروی هایی که ارتش سوریه در حلب رقم زده و پیش بینی می َشود که به زودی وضعیت را در این جبهه نیز تغییر دهد، جایگاه اسد و طرفدارانش در نشست ژنو 2 تقویت خواهد شد به گونه ای که پیش بینی می شود که بتواند دست برتر را در این نشست داشته باشد.

در این میان روزنامه لبنانی النهار صحبت از وجود نگرانی هایی نزد غرب در تغییر معادلات جاری در سوریه به سود بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور و ایران، متحد استراتژیک آن می دهد. دیپلمات های غربی به این روزنامه لبنانی نزدیک به جریان 14 مارس گفته اند که امریکا نگاه خود را از پرونده سوریه برداشته و معطوف به مذاکرات هسته ای با ایران کرده و به دنبال توافق با تهران در این زمینه است. این مساله سبب می شود تا در نهایت ایران و سوریه نهایت استفاده را از این وضعیت ببرند و ورق به سود اسد برگردد. این دیپلمات ها سفر هیئتی ایرانی از سوی وزارت امور خارجه این کشور به روسیه را در همین چارچوب می دانند و می گویند در حالی که ایران تلاش دارد تا خشم و غضب غرب را از خود دور کند، این مساله می تواند در تغییر نگاه غرب نسبت به سوریه و پرونده آن نیز موثر شود. به گفته این دیپلمات ها پیشروی های اخیر ارتش سوریه در کنار حزب الله در القلمون و حلب آن هم در آستانه مذاکرات هسته ای ژنو 3 حاوی پیام های متعددی برای غرب است که در آخر می تواند به سود ایران تمام شود.

این در حالی است که از ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 درباره سوریه بدون این که تهران اعلام کرده باشد که شرایط ژنو یک را پذیرفته است دعوت به عمل آمده که این مساله نیز دستاوردی جدید برای ایران محسوب می شود.

در مقابل بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با ادامه اوضاع میدانی در سوریه کنفرانس ژنو 2 عملا شکست خورده خواهد بود چرا که دیگر هیچ الزامی برای بشار اسد و طرفدارانش برای حفظ توافقات به دست آمده در ژنو یک فراهم نمی کند. در این میان روس ها که وانمود می کنند به دنبال فراهم کردن زمینه های لازم برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 هستند، با ایرانی ها در جهت حمایت همه جانبه از بشار اسد هم نظرند و رفته رفته به این سمت می روند که این کنفرانس در صورت برگزاری باید بر اساس آخرین تحولات میدانی جاری در سوریه باشد. 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ارتش سوریه سود مذاكرات ايران با 1+5


نظر شما :