نتانیاهو این روزها سخنگوی چه کسانی شده است؟

۲۲ آبان ۱۳۹۲ | ۰۱:۵۹ کد : ۱۹۲۴۴۵۱ سرخط اخبار

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه وارد امارات شد تا متحدان منطقه ای خود را پیش از آغاز دوباره مذاکرات هسته ای در بیستم نوامبر در جریان مذاکرات قرار دهد.

به گزارش «تابناک» به نقل از گالف نیوز، آغاز روند جدید میان ایران و غرب، باعث بروز نگرانی در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شده است. تصمیم واشنگتن برای پرهیز از اقدام نظامی علیه سوریه پس از استفاده از سلاح های شیمیایی در این کشور، این ترس و وحشت را در بین این کشور ها انداخته که محور قدرت در منطقه به طور جدی جا بجا شده است.

بیشتر رهبران این کشور ها در هفته های اخیر که مذاکرات ایران و ۱+ ۵ در جریان بوده است، آرام ماندند، ولی تحلیلگران درباره شک فزاینده این کشور ها نسبت به تغییر نیات ایالات متحده سخن می گویند.

در بحرین، روزنامه های طرفدار دولت این موضوع را به خوبی نشان می دهند. عبدوالمنعم ابراهیم در روزنامه اخبار الخلیج نوشته است: «جدید ترین تحولات نشان دهنده تغییر موقعیت سیاسی و استراتژیک ایالات متحده در منطقه خلیج (فارس) است».

وی ادامه می دهد: ایالات متحده می خواهد از اتحاد استراتژیک خود با عربستان سعودی دست بکشد و ایران در حال تبدیل شدن به نگهبان منطقه است.

بنا به گفته گالف نیوز، بخش کاریکاتور روزنامه های عربی نیز این روند را نشان می دهد.

هرچند دولت های عربی حاشیه خلیج فارس با اسرائیل رابطه رسمی دیپلماتیک ندارند، هدف مشترک خنثی کردن توانایی های نظامی ایران را دنبال می کنند.

یکی از تحلیلگران عرب با توجه به سخنان نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در مورد رد کردن توافق مورد بحث در گفت وگوهای ایران و ۵+۱، نتانیاهو را بهترین سخنگوی کشورهای نامبرده می داند. «نتانیاهو سخنانی بر زبان می راند که کشورهای عربی نیز مانند آن فکر می کنند ».

گزارش ها در مورد این تغییر احتمالی در سیاست های آمریکا با یک دلیل دیگر برای نگرانی اعراب همراه شده و آن افزایش خودکفایی ایالات متحده در حوزه انرژی است که احتمال پشت کردن آمریکا به متحدان پیشین خود را بیشتر کرده است. این نگرانی همچنین تحت تأثیر اختلافات دو طرف طی تحولات در کشورهای عربی از سال ۲۰۱۱ به این سو نیز هست.

ترس اعراب از وقتی آغاز شد که دولت اوباما در سال ۲۰۱۱ به مصر پشت کرد و بعدا در ابتدا از دولت اخوانی ها در مصر استقبال کرد و پس از کودتای نظامیان علیه دولت مرسی، از برخی کمک های خود به مصر عقب نشینی کرد؛ عقب نشینی ایالات متحده از حمله به سوریه گام بعدی در این تغییر بود.

در حالی که کری در کنفرانس خبری مشترک به همتای سعودی خود، اختلافات دو طرف را در حد تاکتیکی دانست، اعراب ظنین هستند که ایالات متحده، سوریه را قربانی توافق با ایران کرده است، در حالی که زمانی برافکندن حکومت سوریه، هدف مشترک دو طرف برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه دانسته می شد.

اکنون برخی اعراب از این می ترسند که روسیه و ایالات متحده، مذاکره بر سر جنگ در سوریه را با توافق بر سر برنامه هسته ای ایران گره بزنند.

کلید واژه ها: اعراب


نظر شما :