سخنرانی اوباما درباره سوریه به روایت اعداد

۲۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۶ کد : ۱۹۲۱۳۲۶ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: باراک اوباما، شب گذشته درباره ی سوریه سخنرانی مهمی انجام داد و  اعلام کرد که از راه های دیپلماتیک برای جلوگیری از وقوع جنگ حمایت می کند. در ادامه سخنرانی اوباما را به روایت اعداد بررسی می کنیم:

15:

سخنرانی اوباما تنها 15 دقیقه طول کشید، این مدت زمان نسبتاً کوتاه است. رئیس جمهور بیشتر وقت خود را صرف تکرار دلایل دولت درباره ی این که چرا دخالت در اوضاع سوریه توجیه پذیر است، کرد. سخنرانی، بیشتر خلاصه ای بود از آن چه تاکنون درباره سوریه گفته شده بود.

10:

اوباما 10 بار از نام افغانستان و عراق استفاده کرد. وی با مردمی خسته از جنگ روبه رو است و برای آنها توضیح داد که، آن چه که وی در سوریه به دنبال آن است، به هیچ وجه در مقیاس جنگ عراق و افغانستان نیست. عدم تمایل مردم به جنگ جدید، به دلیل احساس بدی است که بعد از جنگهای عراق و افغانستان در میان مردم ایالات متحده به وجود آمده است، تلفات گسترده و اشتباهات صورت گرفته در این دو جنگ، موجب سرخوردگی و خستگی مردم از  به راه افتادن هرگونه جنگ جدیدی شده است.براساس نظرسنجی جدید واشینگتن پست و ای بی سی نیوز، اکثریت مردم آمریکا با حمله ی موشکی به سوریه، به جرم استفاده از سلاح شیمیایی، مخالف هستند. این نظرسنجی نشان می دهد که مردم میلی برای حمله ی نظامی ندارند.

حدود 6 نفر از هر 10 نفر، مخالف حمله ی موشکی ایالات متحده به دولت سوریه به جرم استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خودش، هستند، دموکرات ها و جمهوری خواهان، هردو با فاصله ای دو رقمی، مخالف حمله هستند. مخالفت زیادی میان هر کدام از گروه های سیاسی در این رابطه وجود دارد. مستقل ها بیشترین مخالفت را با حمله به سوریه با 66 درصد در اختیار دارند.

7:

همان طور که کریس سیلیزه، همکارم هم اشاره کرده است، رئیس جمهور در سخنرانی اش به مسائل اخلاقی هم اشاره کرد، وی زمانی که درباره 1400 نفری که درحملات شیمایی کشته شده اند، صحبت می کرد، 7 بار ار کلمه ی کودکان استفاده کرد. وی در این باره گفت «من از دوستانم در جناح چپ می خواهم که با نگاه کردن به تصاویر کودکانی که به درد دچار هستند و در کف بیمارستان سرد بستری هستند، عقایدشان درباره ی آزادی و کرامت را مجدداً فعال کنند» باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که این سخنرانی برای ارتباط عاطفی برقرار کردن با مردم است.

4:

بخشی از چالش رئیس جمهور در متقاعد کردن و برطرف کردن شک و شبهه ی کنگره برای حمایت از اقدام نظامی، در این باره است که اتفاقی که هزاران مایل دورتر از ایالات متحده است، چه نفعی برای آمریکا دارد. اوباما در سخنرانی اش چهار بار به منافع ملی آمریکا اشاره کرد تا بتواند توضیح دهد که چرا این اقدام توجیه پذیر است.

صفر:

کارن دیانگ، همکارم در مقاله ای اشاره کرده است که بعد از موافقت با طرح روسیه به منظور تحویل دادن سلاح های شیمایی اسد، اوباما اشاره ی مجازات اسد به خاطر کشتار مردم خود نکرد. در سخنرانی روز گذشته از کلمات تنبیه و مجازات استفاده نشد. بخشی از دلیل اوباما برای توجیه اقدام نظامی، مسئول بودن اسد دربرابر اقداماتش بود، اما آیا پیشنهاد روسیه موجب همچین امری خواهد شد؟

منبع: واشینگتن پست/ شان سالیوان

کلید واژه ها: اوباما


نظر شما :