ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از لغو مراسم یادبود امام موسی صدر تا احتمال نخست‌وزیری مجدد مالکی

۰۷ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۴۹ کد : ۱۹۲۰۵۲۳ اخبار اصلی خاورمیانه
گروه شبه نظامی 25 هزار نفری عربستان در سوریه، احتمال نخست‌وزیری مالکی برای بار سوم، بازگشت تشنج در روابط عراق و عربستان، رفتن شهروندان روسی از سوریه، کاهش تولید نفت لیبی و صدور حکم اعدام افسر لبنانی به جرم جاسوسی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از لغو مراسم یادبود امام موسی صدر تا احتمال نخست‌وزیری مجدد مالکی

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

گروه شبه نظامی 25 هزار نفری عربستان در سوریه

سازمان امنیت عربستان به ریاست بندر بن سلطان در سوریه گروهی 25 هزار نفری تشکیل داده که زیر نظر این سازمان در سوریه عملیات خرابکارانه انجام می دهند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از روزنامه لبنانی السفیر، در الغوطه شرقی، عربستانی ها جریانی به اسم «پیروان اسلام» تشکیل داده اند که شامل 25 هزار نیروی جنگجو به رهبری زهران علوش است. اطلاعات شبه موثق نشان می دهد که این گروه دستورات خود را به طور مستقیم از رئیس سازمان امنیت عربستان، امیر بندر بن سلطان، دریافت می کند. علوش در مرحله درگیری عربستانی ها با قطری ها به آنها کمک کرد تا طرفداران جبهه قطر در منطقه تضعیف شوند، به گونه ای که «گروهان اول» و «گروهان ارتش مسلمین» در قابون در پی حمله ارتش سوریه که ماه پیش انجام شد، از هم فروپاشید که دلیل آن عدم کمک علوش به آنها بود. اعضای این جریان عموما سلفی هستند و شامل تابعیت های مختلف می شوند. هفته گذشته نیروهای تازه این گروه از اردن وارد خاک سوریه شد و هم زمان با ورود آنها حمله شیمیایی به حومه دمشق صورت گرفت.

احتمال نخست وزیری مالکی برای بار سوم

یک منبع قضایی خبر داد که دادگاه مرکزی عراق قانون مصوب مجلس این کشور درباره محدود ساختن دوره های نخست وزیری به دو دوره را غیر قانونی تشخیص داده است.این منبع به شفق نیوز از اعلام جزئیات بیشتر درباره علل رد این قانون از سوی دادگاه مرکزی چیزی نگفته است اما خالد الاسدی، عضو ائتلاف دولت قانون، گفته که علت اصلی رد این قانون به چگونگی تصویب آن مربوط می شود.پیش از این نمایندگان مجلس عراق قانون محدودسازی دوره های نخست وزیری به دو دوره را تصویب کردند اما ائتلاف دولت قانون با غیر قانونی خواندن آن از دادگاه مرکزی عراق خواست که درباره آن اظهار نظر کند.

گروهی از کردها به جمع مخالفان اسد پیوستند

افراد مسئول در ائتلاف ملی سوریه به رهبری احمد الجربا اعلام کردند که شورای ملی کرد به رهبری عبدالحکیم بشار طی توافقی به جمع ائتلاف مخالفان اسد پیوست.به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، بنا به توافق صورت گرفته میان این دو جریان، عبدالحکیم بشار سمت معاونت ریاست ائتلاف ملی سوریه را بر عهده خواهد گرفت.در این میان صالح مسلم، رهبر اتحادیه دموکراتیک کردهای سوریه پیوستن به این ائتلاف را رد کرده و گفته چنین توافقی با هیئت عالی کرد به دست نیامده است.

بازگشت تشنج در روابط عراق و عربستان

دولت عراق تاکید کرد، به هیچ وجه در احکام صادره در حق زندانی های عربستانی تجدید نظر نخواهد شد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، دولت عراق همچنین تاکید کرد، نوری مالکی، نخست وزیر عراق با هیچ هیئتی که نماینده زندانیان عربستانی باشد دیدار نکرده و در نتیجه ادعاهایی که درباره اتخاذ تدابیری برای کاهش احکام صادره در حق زندانیان عربستانی زده می شود، کذب محض است.

پیش از این گفته می شد که عربستان و عراق در راستای کاهش تنش ها با یکدیگر اقدام به تبادل زندانی خواهند کرد که با انتشار این خبر به نظر می رسد که روابط دو طرف مجددا رو به تیرگی بگذارد.

یاد زرقاوی در عراق زنده شد

با انتشار فیلمی در یوتیوب که در آن سه راننده کامیون های سوری به جرم اعتقادشان به مذهب علوی تیرباران می شوند، موجی از خشم را نزد عراقی ها و فعالان اینترنتی در خارج از عراق به وجود آورده به گونه ای که برای آنها یاد روزهای خونین دوران ابومصعب الزرقاوی، رهبر سابق القاعده عراق را زنده کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این فیلم که توسط جریان «دولت اسلامی در عراق و شام» منتشر شده موجی از خشم را در رسانه های عراقی و جهانی به وجود آورده و از این که سلفی ها به خاطر عقاید مذهبی پیروان مذهب علوی را تیرباران می کنند، انزجار ایجاد کرده است.

خسارت 6.4 میلیارد دلاری شل به عراق

وزارت نفت عراق شرکت نفتی شل را متهم کرد که با کندی در استخراج نفت از حوزه نفتی مجنون ۶/۴ میلیارد دلار به این کشور خسارت وارد کرده است.به گزارش پایگاه خبری عراقی چاکوش، این وزارت خانه در نامه ای مورخ ۲۱ آگوست به سبب کندی در استخراج نفت از این حوزه نفتی به شدت انتقاد کرده است.

کاهش تولید نفت لیبی

وزیر نفت لیبی اعلام کرد که تولید نفت در این کشور تا 655 هزار بشکه در روز کاهش یافته که دلیل آن بسته بودن اسکله های اصلی صادرات نفت توسط نیروهای امنیتی بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عبدالباری العروسی، وزیر نفت لیبی در گفت وگویی تلویزیونی گفت: «تولید نفت لیبی در روزهای اخیر به دلیل مشکلات امنیتی پیش آمده و همچنان اعتصاب کارگران نفت از 1.55 ملیلیون بشکه در روز به 665 هزار بشکه کاهش یافته است.»

صدور حکم اعدام افسر لبنانی به جرم جاسوسی

دادگاه نظامی لبنان یک افسر ارتش این کشور را به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به طور غیابی به اعدام محکوم کرد.به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، دادگاه نظامی لبنان این حکم را در حق ضاهر جرجوعی، افسر ارتش لبنان که برای اسرائیل جاسوسی می کرده، صادر کرده است.جرجوعی در سال 2009 بعد از ارتکاب اشتباه در فرایند جاسوسی اش که منجر به لو رفتن او شد، از لبنان فرار کرد و به اسرائیل رفت.

لغو مراسم یادبود امام موسی صدر در لبنان

مراسم سی و یکمین سال روز ربوده شدن امام موسی صدر در لبنان که قرار بود در روز 31 اگوست برگزار شود به دلیل مسائل امنیتی لغو و به زمانی دیگر موکول شد.به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، بنا بود این مراسم در النبطیه توسط جنبش امل به ریاست نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان برگزار شود که به دلیل مسائل امنیتی و آن چه نگرانی از سوء استفاده تروریست ها برای ارسال ماشین های بمب گذاری شده در مراسم شیعی یاد شده، لغو شد. لبنان طی هفته های گذشته شاهد حوادث تروریستی توسط جریان های تروریستی افراط در مناطق شیعه نشین بوده است.

ارتش سایبری سوریه نیویورک تایمز را حک کرد

روزنامه های امریکایی نیویورک تایمز و هافینگتون پست توسط ارتش الکترونیک سوریه حک شدند.به گزارش روزنامه النهار، چاپ لبنان ارتش الکترونیک سوریه با انتشار پستی در تویتر مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و اعلام کرده است که این کار برای تخریب رسانه های مخالف حکومت بشار اسد انجام شده است.روز سه شنبه سایت روزنامه نیویورک تایمز و هافینگتون پست برای ساعت هایی از دسترس خارج شد و به جای آن صفحه وابسته به ارتش الکترونیک سوریه بالا آمد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسی عربستان


نظر شما :