عراق: آماده میانجی‌گری میان ایران و آمریکا هستیم

۲۶ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۰ کد : ۱۹۲۰۰۳۰ سرخط اخبار

چند هفته پیش، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار مطلبی به نقل از نخست وزیر عراق، مدعی شد ایران از دولت بغداد درخواست کرده برای از سرگیری روابط ایران و آمریکا میانجی گری نماید. اکنون وزیر خارجه عراق در اظهاراتی درباره ایران، بار دیگر بر استقبال کشورش از چنین میانجی گری خبر داده و برخی نشانه ها مبنی بر حرکت در این مسیر را بیان کرده است.

 

به گزارش «تابناک»، روز گذشته هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق اظهار داشته کشورش آماده است به عنوان پلی میان ایالات متحده و ایران عمل کند و همچنین اعتقاد دارد که رضایت خاطر مجموعه حاکمیتی در ایران از انتخاب حسن روحانی، بدان معناست که ایران برای حل مسأله هسته ای جدی است.

بنا بر این گزارش، زیباری که به منظور رایزنی با مقامات آمریکایی درباره مسائل داخلی عراق و همچنین مسائل منطقه ای به واشنگتن سفر کرده بود، گفته، روحانی «رهبری معتبر» است که روابط بسیار قوی با همه مقامات کلیدی در ایران دارد.

وی افزود: موافقت و رضایت خاطر هیأت حاکمه ایران نسبت به انتخاب روحانی، به منزله بیانیه ای از سوی جمهوری اسلامی برای جامعه جهانی است، مبنی بر این که این کشور دارای عزمی جدی برای حل مسأله هسته ای است. وی همچنین گفته انتخاب روحانی نشانگر فشار فوق العاده از سوی مردم ایران به منظور پایان دادن به مشکلات دیپلماتیک و اقتصادی این کشور بوده است.

زیباری در ادامه پیش بینی کرده که ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ در ماه سپتامبر دور جدیدی از مذاکرات را برگزار کنند؛ اما گفته احتمالاً ایران در این مذاکرات پیشنهاد جدیدی نخواهد داد.

وی بار دیگر تأکید کرده عراق از میانجی گری میان ایران و آمریکا استقبال می کند؛ از پاسخ به این که آیا وی حامل پیامی از سوی واشنگتن برای تهران است یا خیر، خودداری کرده است.

گفتنی است، چند هفته پیش، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» با انتشار مطلبی مدعی شده بود ایران از دولت عراق درخواست کرده تا برای برقراری روابط این کشور با آمریکا میانجی گری کند. این روزنامه منبع خبر خود را نوری مالکی، نخست وزیر عراق اعلام کرده بود.

اندکی پس از آن، «لقمان فِیلی»، سفیر تازه منصوب شده عراق در آمریکا، در هنگام ورودش به واشنگتن برای خدمت در منصب جدید اظهار داشت، عراق آماده است برای برقراری روابط میان ایران و آمریکا میانجی گری کند. اظهارات روز گذشته زیباری، در حقیقت تأکید دوباره ای بر این امر بوده است.

به هر حال، هرچند هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر درخواست یکی از طرفین (ایران و آمریکا) برای ایفای نقش میانجی از سوی عراق نیست، این که هر سه این موضع گیری ها از تریبون های آمریکایی ـ اولی در یک روزنامه آمریکایی و دو مورد بعد توسط مقامات عراقی در آمریکا ـ بیان شده، این احتمال را تقویت می کند که درخواستی در این زمینه از سوی آمریکا مطرح شده باشد.

کلید واژه ها: عراق آمریکا میانجی گری روحانی


نظر شما :