کاردار ایران: تفاهم نامه ما با آرژانتین نیاز به دخالت مجلس ندارد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۶ کد : ۱۹۱۶۴۲۳ سرخط اخبار

کاردار ایران در بوینوس آیرس اعلام کرد که تفاهم نامه ایران و آرژانتین به منظور تشکیل کمیته تحقیق برای بررسی واقعه انفجار تروریستی 1994 در مرکز یهودیان در شهر بوینوس آیرس(آمیا) به تصویب هیات دولت ایران رسیده است.
 

به گزارش عصر ایران " علی پاکدامان " کاردار ایران در آرژانتین به خبرگزاری فرانسه گفت که هیات دولت این تفاهم نامه را بدون ارسال به مجلس روز یکشنبه در نشست خود به تصویب رسانده است.
این دیپلمات ایرانی در ادامه گفته است طبق تفاهم نامه نیازی به ارجاع آن به تصویب در مجلس نیست و در تفاهم نامه نوشته به تصویب نهادهای متناسب برسد.

وی افزود :" خانم کرچنر (رییس جمهور آرژانتین) این تفاهم نامه را به تصویب پارلمان رساند چون احساس می کرد بار سیاسی آن را نباید قوه مجریه آرژانتین به تنهایی تحمل کند ، اما برای ما در ایران با امضا، این تفاهم نامه بر اساس بند 6 متن آن، حالت اجرایی گرفته است."

ایران و آرژانتین در 27 ژانویه سال جاری میلادی(بهمن ماه سال گذشته ) توافق کردند تا با تشکیل یک کمیته حقیقت یاب واقعه انفجار تروریستی آمیا در سال 1994 را مورد بررسی قرار دهند. در این واقعه 85 نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند.
 
ایران و آرژانتین توافق کرده اند که این کمیته از اعضای هیچ از یک از دو کشور نباشد ، اما بنا به ادعای طرف آرژانتینی دولت ایران در این تفاهم نامه ، موافقت اولیه خود را برای سفرقضاتی از آرژانتین به تهران و بازجویی از متهمان ایرانی این پرونده اعلام کرده است.

نام هشت مقام فعلی و سابق ایران در لیست متهمان پرونده آمیا وجود دارد.

گفتنی است پارلمان آرژانتین یک ماه  پس از امضای این تفام نامه بین وزرای خارجه ایران و آرژانتین ، آن را به تصویب رسانده است، با این حال این تفاهم نامه هنوز برای تصویب به مجلس ایران ارایه نشده است.

امضای این تفاهم نامه و موافقت دو طرف با تشکیل کمیته حقیقت یاب با جنجال هایی در داخل ایران و آرژانتین مواجه بوده است و در حالی که لابی اسراییلی در آرژانتین این تفاهم نامه را به باد انتقاد گرفته است، در داخل ایران نیز مساله موافقت احتمالی دولت با بازجویی قضات آرژانتینی از متهمان ایرانی این پرونده مساله ای جنجال ساز شده است.

کلید واژه ها: آرژانتین


نظر شما :