موضع گیری پدر برنامه هسته ای ایران

۱۰ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۱۴۴۰۱ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: اکبر اعتماد را در بسیاری از رسانه های غربی پدر برنامه هسته ای ایران می خوانند. روزنامه اسرائیلی جورزالیم پست در مطلبی کوتاه به مصاحبه وی با بی بی سی اشاره کرده و تاکید می کند که به نظر آقای اعتماد نه امریکا و نه رژِم صهیونیستی در وضعیتی نیستند که به ایران حمله کنند.
این روزنامه در ادامه می نویسد: اعتماد که اکنون دهه هشتم زندگی اش را در خارج از ایران می گذراند در زمان سلطنت خانواده پهلوی فعالیت های خود در بخش هسته ای را آغاز کرد. وی پس از آنکه برنامه هسته ای ایران به دستور رهبری انقلاب پس از 1979 متوقف شد، ایران را ترک کرد. البته پس از تصمیم تهران برای ازسرگیری فعالیت های هسته ای در دو دهه اخیر هم اعتماد به ایران بازنگشت.

وی در گفتگویی با بی بی سی در خصوص برنامه هسته ای دولت ایران می گوید: هدف اصلی از برنامه هسته ای ایران ساخت نیروگاه برای تولید 23 هزار مگاوات برق مورد نیاز است. امریکا در آغاز از برنامه هسته ای ایران حمایت کرد اما پس از گذشت مدتی شروع به شرط گذاری برای ایرانی ها کرد.

وی در خصوص دلایل کناره گیری خود از برنامه هسته ای ایران می گوید: احساس می کردم که امریکایی ها به دنبال اعمال نفوذ بر ایران هستند به همین دلیل از مصالحه با آنها خودداری کردم. ما به مدت چهار سال بر روی همکاری بر روی عبارت توافقنامه دوجانبه کار کردیم و البته هیچ گاه هم به یک نتیجه واحد نرسیدیم. در ابتدای انقلاب بسیاری از چهره های انقلابی گمان می کردند که برنامه هسته ای در حقیقت ابزاری در اختیار امریکا برای دخالت در امور ایران و برخورداری از نفوذ بیشتر در این کشور است. بعدها متوجه شدند که این برنامه موفقیت امیز بوده و آنها نیز باید این راه را ادامه دهند.

اعتماد که پس از ازسرگیری برنامه هسته ای ایران هم از بازگشت به این کشور سرباز زد همچنان مدافع برنامه هسته ای تهران است: فکر می کنم که ایران حق انجام تحقیقاتی را که در حال سپری کردن آن است، دارد. اما آنچه که درک نمی کنم این است که چرا غربی ها علیه ایران دست به تحریم شدند.
ایرانی ها همواره در جریان مذاکرات تاکید کرده اند که حق غنی سازی اورانیوم هم برای نیروگاه های هسته ای و هم برای تولید ایزوتوپ های پزشکی را در اختیار دارند. تولید ایزوتوپ پزشکی هم نیازمند غنی سازی اورنیوم تا 20 درصد است. این در حالی است که نگرانی امریکایی ها این است که ایرانی ها به نام تولید ایزوتوپ های پزشکی به سمت تولید سلاح حرکت کنند.
 

کلید واژه ها: برنامه هسته برنامه هسته ای ایران


نظر شما :