پنتاگون:ایران در جولان ایستگاه شنود دارد

۲۶ دی ۱۳۹۱ | ۲۰:۵۵ کد : ۱۹۱۱۵۹۲ سرخط اخبار

سایت واحد ضد ترور وابسته به پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در گزارشی نوشته است که جمهوری اسلامی ایران در کنار فعالیت های گسترده جاسوسی در منطقه و جهان، به طرز ییگیرانه و گسترده ای از اسرائیل نیز خبرچینی می کند.

به گزارش رادیو فردا، روزنامه آمریکایی «ورلد تریبیون» با استناد به گزارش منتشره در سایت یادشده افزوده است که ایران با استقرار ایستگاه های اطلاعاتی و رهگیری در چندین منطقه خاورمیانه بویژه راه اندازی یک واحد بزرگ شنود در ارتفاعات جولان در نزدیکی مرز سوریه با اسرائیل، مشغول جاسوسی از اسرائیل است.

واحد ضد ترور پنتاگون در گزارش خود تاکید کرده است که سپاه پاسداران در چارچوب هم پیمانی میان ایران و سوریه از کمک های اطلاعاتی و نظامی سوریه برخوردار شده و این واحد بزرگ شنود اطلاعاتی را در بلندی های جولان تقویت کرده است.

این ایستگاه شنود سوری از دهه ها پیش برقرار بوده است اما به نظر می رسد که سوریه اکنون آن را در اختیار ایران گذاشته است و نیروهای سپاه پاسداران این ایستگاه را تقویت کرده اند.

به نوشته ورلد تریبیون، گزارش واحد ضد ترور در وزارت دفاع آمریکا می افزاید که در کنار ایستگاه بزرگ اطلاعاتی ایرانی در جولان، ایران یک ایستگاه مهم دیگر اطلاعاتی که «الجزیره» نامگذاری شده است، در شمال سوریه برپا کرده.

این گزارش می گوید سوریه همچنین به سپاه پاسداران امکان داده است که برای راه اندازی سایر ایستگاه های شنود و گردآوری اطلاعات، در نقاط دیگری در شمال سوریه تلاش کند تا بویژه از این اطلاعات برای یاری رسانی به حزب الله، که هم پیمان نظامی دیرینه جمهوری اسلامی ایران در منطقه است، استفاده شود.

یکی از دو ایستگاه شنود و خبرچینی اطلاعاتی ایران در سوریه از سال ۲۰۰۶ به طور دائم در فعالیت بوده است. در تابستان آن سال بود که اسرائیل و حزب الله لبنان درگیر نبردی ۳۳ روزه بودند.

حزب الله از آن زمان بارها اعلام کرده که با یاری ایران، توان اطلاعاتی و نیز زرادخانه راکتی خود را تقویت کرده است.

حسن نصرالله در سخنرانی های اخیر خود گفته است که در صورت وقوع نبردی دیگر میان گروه وی و اسرائیل، حزب الله به مثابه یک ارتش قوی در برابر اسرائیل که پنجمین قدرت نظامی جهان است، ظاهر خواهد شد.

گزارش پنتاگون در ماه نوامبر ۲۰۱۲ تکمیل شد و در گزارش کنگره کتابخانه آمریکا نیز به تازگی بازتاب یافت. هفته گذشته در بخش هایی از این گزارش گفته شد که وزارت اطلاعات ایران در کنار داشتن سی هزار نیروی اطلاعاتی منظم، از خبرچینان بسیاری در منطقه و جهان و حتی کشورهای غربی برای گردآوری اطلاعات در راستای منافع خود استفاده می کند و وزارت اطلاعات ایران عملاً به یک غول بزرگ اطلاعاتی در منطقه و جهان مبدل شده است.

از جزییات گزارشی که واحد ضد تروریسم پنتاگون در وبسایت خود منتشر کرده است، چنین برمی آید که وزارت اطلاعات ایران در راستای خبرچینی از اسرائیل، حتی به استخدام عرب هایی که تابعیت اسرائیلی دارند و نیز یهودیان ایرانی که به اسرائیل مهاجرت کرده اند، اقدام می کند و باکی از داشتن ارتباط با این یهودیان ندارد.

یهودیان ایرانی بسیاری در ۳۵ سال عمر حکومت اسلامی به اسرائیل رفته اند و اگر در سنین ۱۸ تا ۲۱ سالگی باشند، موظف به خدمت در ارتش اسرائیل نیز هستند.

همزمان، وب سایت وای.نت، تارنمای روزنامه یدیعوت آخرونوت نیز روز بیست و پنجم دی ماه نوشته است که این تحرکات اطلاعاتی ایران تنها گوشه ای از فعالیت های گسترده ایران در راستای ضدیت با اسرائیل و آمریکاست.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» هفته گذشته خبر داد که ایران مسئول حملات سایبری متعدد اخیر به بانک های آمریکایی بوده است؛ اقداماتی که به عنوان «انتقام گیری» از تحریم های دشوار برقرار شده علیه ایران به خاطر برنامه اتمی جمهوری اسلامی، اجراء شده است زیرا ایران اسرائیل و آمریکا را مسئول برقراری این تحریم ها می داند.

روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز نیز ماه نوامبر خبر داد در زمانی که اسرائیل و حماس به تفاهم رسیده بودند تا تنش نظامی هشت روزه در عملیات اسرائیلی موسوم به «ستون ابر» به پایان برسد، ماهواره های اسرائیلی تصاویری را ثبت کردند که نشان می داد راکت های جدید «فجر ۵» ساخت ایران در راه انتقال به نوار غزه است و حتی سرلشگر سپاهی محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران صریحاً تایید کرد که ایران فن آوری تولید بومی این راکت ها را در اختیار فلسطینی های غزه گذاشته است.

آیت الله خامنه ای رهبر ایران نیز آشکارا گفته است ایران به هر گروه و سازمانی در منطقه و جهان که در برابر «رژیم صهیونیستی» (اسرائیل) بایستد، کمک کرده و باز هم خواهد کرد.

به نوشته وای.نت و ورلد تریبیون، با وجود تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، که ظاهراً قرار است دور تازه ای از این گفت و گوها اواخر ژانویه در استانبول ترکیه برگزار شود، ایران هنوز از تکاپو برای اثرگذاری بر روند رخدادهای سیاسی و وضعیت خاورمیانه بازنایستاده است و با مدوامت در راستای ایجاد همپیمانی های جدید برای خود بویژه در برابر اسرائیل تلاش می کند.

کلید واژه ها: اسرائیل سوریه ایستگاه شنود در راستای آمریکا و جهان سپاه پاسداران منطقه و جهان پنتاگون در منطقه و جهان پاسداران در منطقه و اسرائیل و سپاه


نظر شما :