گاردین فاش کرد

وین، بهشت جاسوسی ام آی 6 و موساد از ایران

۲۲ آذر ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۹۱۰۲۷۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
دیگر هیچ فارسی زبانی در بخش پادمانی برای توضیح اطلاعات مربوط به برنامه های هسته ای ایران حضور ندارد و دلیل آن نیز امنیتی اعلام شده است.
وین، بهشت جاسوسی ام آی 6 و موساد از ایران

دیپلماسی ایرانی: در حالی که تازه ترین گزارش ها نقش اسرائیل در دستیابی به اطلاعات مربوط به برنامه های هسته ای ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و درز آنها به بیرون را تایید می کند، روزنامه گاردین در تازه ترین شماره خود به تبدیل شده وین به عنوان پایتخت جاسوسی جهان اشاره می کند. به گزارش این روزنامه انگلیسی وین مقر آژانس و محل رفت و آمد تحلیلگران، کارشناسان و مقامات عالی است و همین دلیل بهشت جاسوس ها به شمار می رود. یافته ها حاکی از آن است که نه تنها موساد، بلکه ام آی 6 نیز عملیات جاسوسی گسترده ای برای دسترسی به اطلاعات آژانس در مورد ایران انجام می دهد.

 در اوایل جنگ سرد، وین پایتخت جاسوسی جهان بود که هر یک از ابرقدرت ها می کوشیدند در این شهر بین المللی و تقسیم شده، دست بالا را داشته باشند. اینک، وین متحد و موفق است اما اکنون جاسوس ها بار دیگر باز گشته اند.

این مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین است که توجه سرویس های جاسوسی بین المللی را به خود جلب کرده است. نشست های فصلی آژانس با حضور مقامات امنیتی برجسته و دانشمندان هسته ای از سراسر جهان- شامل ایران- برگزار می شود و جاسوس ها نیز آنها را تا وین دنبال می کنند. واقعیت های برنامه های هسته ای ایران برای جامعه جاسوسی جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وجود و گستردگی هر گونه فعالیت تسلیحاتی پنهانی ایران که در غرب مورد تردید است و در تهران تکذیب می شود، می تواند به مثابه شاخصی باشد که حرکت یا عدم حرکت به سوی جنگی دیگر در خاورمیانه را نشان می دهد.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی، خود به عنوان یک داور بین المللی در جهان هسته ای هدف جامعه جاسوسی قرار دارد. نام این بازی نفوذ در قضاوت آژانس و به شکست کشاندن آن است تا دست کم مشخص شود در پرونده های آژانس چه چیزی وجود دارد.  

در شرایطی که حساسیت بین المللی افزایش یافته و فشار بر یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس نیز بیشتر شده، وی که در سال 2009 به این سمت برگزیده شد، گاهی به عنوان منتخب غرب معرفی می شود. درز اطلاعات آژانس به بیرون در حالی صورت می گیرد که آمانو به دنبال باقی ماندن در این سمت و تقویت قدرت بازرسی این نهاد بین المللی است . آن هم در شرایطی که روسیه و دست کم 12 کشور دیگر با این روند مخالفت می کنند. مخالفان آمانو می گویند از اینکه طرح اصلاحات پیشنهادی آمانو تکیه بر غرب را بیشتر کند، نگران هستند. به گفته آنها برای مثال در مواردی مانند ایران، اصلاحات می تواند آژانس را به اطلاعات و منابع جاسوسی غربی و اسرائیلی، وابسته کند. مارک هیبس، کارشناس هسته ای در این زمینه می گوید، موضع روسیه در مورد اصلاحات آژانس مستقیما از سوی شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور تعیین می شود که به دنبال مقابله با نفوذ آمریکاست. به گفته هیبس، کشور هایی مانند روسیه از این نگرانند که آژانس به ابزاری برای آمریکا و متحدانش تبدیل شود، چرا که اطلاعات جاسوسی مربوط به کشورهایی مانند ایران به طور گسترده ای در اختیار آمریکا قرار دارد.

از سوی دیگر، یوسی ملمن، نویسنده اسرائیلی، وین را به لانه جاسوس ها تشبیه می کند. به گفته وی، شمار زیادی از دانشمندان هسته ای و مقامات عالی رتبه به مقر آژانس در وین رفت و آمد دارند و به همین دلیل جاسوسان نیز به دنبال دستیابی به اطلاعات در این محل هستند. وی کتابی را منتشر کرده که در آن به نقش موساد، سرویس جاسوسی اسرائیل در وین اشاره شده است.  

این در حالی است که گفته می شود موسالد در سال های پیش از 2009 به دنبال توافقی با محمد البرادعی، مدیر کل وقت آژانس بوده است. البرادعی در مقایسه با آمانو رویکرد ملایم تری در قبال ایران داشت. برخی نیز به وجود مبلغ قابل توجهی پول در یکی از حساب های البرادعی اشاره می کردند که وی توجیهی برای آن نداشت و شایعه شد این پول با توجه به مساله ایران به حساب مدیر کل سابق آژانس واریز شده است. به گفته ملمن، سرویس های جاسوسی انگلیسی نیز در دستیابی به اطلاعات مربوط به برنامه های هسته ای ایران در وین ، موفق بوده اند. وی بر این باور است که اعضای موساد به توانایی ام آی 6 در دسترسی به اطلاعات مربوط به ایران اذعان دارند.

اما در حالی که جاسوس ها به شدت سرگرم عملیات خود هستند، آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به دنبال افزایش ضریب امنیتی و محدود کردن دایره کارشناسان و مقاماتی است که به اطلاعات فوق سری و حساس دسترسی دارند.

این در حالی است که بنا بر گزارش گاردین دیگر هیچ فارسی زبانی در بخش پادمانی برای توضیح اطلاعات مربوط به برنامه های هسته ای ایران حضور ندارد و دلیل آن نیز امنیتی اعلام شده است. دیپلمات های غربی عدم حضور فارسی زبان ها در  بخش پادمان ها را تایید یا تکذیب نمی کنند . اما گفته می شود که هرمان نکائرتس، رئیس کنونی پادمان های آژانس در محافل خصوصی از این موضوع گله کرده است که حضور نداشتن افراد فارسی زبان که به طور مستقیم با وی کار می کنند می تواند به روند توانایی وی برای فعالیت هایش آسیب بزند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: وین جاسوسی آمانو برنامه های هسته ای ام آی 6 موساد


( ۱ )

نظر شما :