جزییات جلسه با اشتون از زبان جلیلی

۲۹ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۲:۱۶ کد : ۱۹۰۷۰۴۱ سرخط اخبار
دبیر شورای امنیت ملی کشورمان با اشاره به مذاکرات اخیرش با کاترین اشتون در استانبول گفت: در این دیدار تمام مذاکرات انجام شده در مسکو و پیش از آن را دوباره مرور کردیم و نکات مشترک مورد بررسی قرار گرفت و در این دیدار دو طرف درباره این که چه همکاری های جدید و دیدارهای جدیدی می توانند داشته باشند، تبادل نظر و گفت وگو کردند.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه حریت چاپ ترکیه، سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران ظهر چهارشنبه پس از دیدار روز گذشته اش با کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول در کنفرانس خبری در استانبول به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
 
او در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و 1+5 با اشاره به ارائه نقشه راه در مذاکرات مسکو گفت: بر اساس این نقشه راه، قرار شد در سطح کارشناسان و مشاوران مذاکرات انجام شده و به طور مشترک نیز دیدارهایی انجام شود و راه های مشترکی برای حل این موضوع پیدا شود. بر اساس مذاکرات مسکو در سطح معاونان و کارشناسان، دیدارهایی در استانبول انجام شد.
 
مذاکره کننده ارشد هسته یی ایران با اشاره به گفت وگوی تلفنی خود در ماه رمضان با کاترین اشتون خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در هر زمان از انجام مذاکرات استقبال می کند. ما آمادگی داریم که پاسخ نقشه و پیشنهادات خود را از طرف مقابل دریافت کنیم. در دیدار روز گذشته گفت وگوی خوبی انجام شد. در این دیدار تمام مذاکرات انجام شده در مسکو و پیش از آن را دوباره مرور کردیم و نکات مشترک مورد بررسی قرار گرفت و در این دیدار دو طرف درباره این که چه همکاری های جدید و دیدارهای جدیدی می توانند داشته باشند، تبادل نظر و گفت وگو کردند.
 
وی ادامه داد: نتیجه نهایی این شد که کاترین اشتون نتیجه این دیدار را به شش کشور عضو گروه 1+5 ارائه کند و نکات مشترک به دست آمده از نشست های معاونان و کارشناسان که در چند ماه گذشته انجام شده را مورد توجه قرار داده و در نشست آینده یک چارچوب جدید ایجاد کنیم. به همین دلیل منتظر بررسی و نظرات شش کشور عضو 1+5 هستیم. در این دیدار مذاکرات خوب و سازنده بود، امیدواریم نکات مشترک در نزدیک سازی دو طرف مثمر ثمر باشد.
 
هم چنین به گزارش العالم، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم چنین گفت که متجاوزان به ارزش های اسلامی بهای سنگینی خواهند پرداخت.
 
جلیلی بیان کرد که واکنش مردمی نسبت به اهانت به ساحت پیامبر (ص) نشانه ی بیداری اسلامی است و این که جهان اسلام و کشورهای منطقه دشمنان مشترکی دارند که برای تسلط بر دولت های مسلمانان و منطقه برنامه ریزی می کنند.
 
او تاکید کرد که اگر امت اسلامی متحد شود در آینده پیروزی های بیش تری در انتظار آن خواهد بود. نشانه های زیادی وجود دارد مبنی بر این که قدرت هایی بر خلاف منافع ملت های منطقه گام برمی دارند.
 
جلیلی با اشاره به این که ایران بر این باور است که مسایل منطقه باید به دست مردمان آن حل شود، گفت که امنیت ترکیه، امنیت ایران است و در دیدارهای انجام شده دو طرف بر ضرورت تلاش مشترک برای تحقق امنیت تاکید کردند.
 
وی با اشاره مساله سوریه گفت که راه حل مساله سوریه باید به واسطه انجام گفت وگوهای ملی و داخلی باشد. ملت سوریه باید برای تعیین آینده اش، تصمیم گیری کند و مانع از آن شود که دیگران به خواسته های شان برسند.
 
دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان با ابراز امیدواری از این که زمینه انجام گفت وگوهای ملی در سوریه فراهم شود، افزود که سوریه همواره در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده است از این رو نباید تضعیف شود. هم چنین در پیش گرفتن راه حل نظامی راه حل مناسبی برای پایان دادن به بحران سوریه نخواهد بود.

کلید واژه ها: کاترین اشتون


نظر شما :