هدف سفر هیات هندی به ایران چیست؟

نفت در برابر گندم!

۲۱ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۶ کد : ۱۹۰۵۳۵۶ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
هند از ایران می خواهد واردات و خرید گندم از این کشور را افزایش دهد تا از این طریق عدم توازن تجاری که هم اکنون به نفع ایران است، از بین برود.
نفت در برابر گندم!

دیپلماسی ایرانی: باوجود مذاکراتی که نزدیک به دو سال از عمر آن می گذرد، به نظر می رسد که هنوز هم ایران و هند در خصوص تعریف مکانیسمی برای پرداخت پول نفت خریداری شده با توجه به اعمال تحریم های بین المللی به نتیجه نرسیده اند. مذاکرات در چند ماه اخیر توافق بر سر پرداخت با روپیه و معامله پایاپای را به همراه داشت اما اکنون دهلی نو از تهران می خواهد خرید گندم از هند را افزایش دهد تا از این طریق توازنی در خرید نفت ایجاد شود. همچنین راضی کردن بانک های دیگر کشور ها برای تسهیل تجارت نفتی ایران و هند و افتتاح شعبه بانک پارسیان در هند از دیگر اقدامات در این زمینه است.

خبرگزاری رویترز بر اساس سندی که اخیرا در اخیتارش قرار گرفته، اعلام کرده است هند از ایران می خواهد واردات و خرید گندم از این کشور را افزایش دهد تا از این طریق عدم توازن تجاری که هم اکنون به نفع ایران است، از بین برود. این گزارش حاکی از آن است که وزیر اقتصاد هند در راس هیاتی در هفته آینده به تهران سفر می کند تا با مینو کیانی راد، معاون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ملاقات کند. این سفر در آستانه سفر مان موهان سینگ وزیر خارجه هند به تهران برای شرکت در اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها انجام می شود.

این در حالی است که پالایشگاه ها در هند، دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین، 45 درصد صورتحساب های خرید نفت از ایران را با روپیه می پردازند و باقی مانده این صورتحساب ها نیز از طریق هاک بانک ترکیه در غالب ارز یورو پرداخت می شود. دهلی نو از دسامبر 2010 به دنبال مشکلاتی که تحریم های آمریکا برای پرداخت پول نفت به ایران ایجاد کرد، در سیستم پرداخت های نفتی خود به ایران تغییراتی به وجود آورد.
اما خرید مقادیر بیشتر گندم از هند به این کشور کمک می کند ذخایر عظیم گندم خود را کاهش دهد و در مقابل منابع ارزی ایران نیز حفظ می شود. این در شرایطی است که ریال بیش از نیمی از ارزش خود را از سال گذشته تا کنون از دست داده و دولت نیز قوانین سختی را برای معامله دلار برای بخش های کلیدی اعمال کرده است.
یک مقام وزارت اقتصاد هند ضمن تایید خبر سفر هیات هندی به ایران گفت: ما مخالف ایده فروش گندم به ایران از طریق کانال های دیپلماتیک نیستیم اما باید این اقدام زمانی انجام شود که از وجود منابع در بازار داخلی اطمینان داشته باشیم. منابع گندم هند در ماه آگوست حدود 47 میلیون و 500 هزار تن برآورد می شود که بسیار بالاتر از هدف تولید 17 میلیون تن گندم است. ایران نیز از 20 مارس تا کنون 2 میلیون تن گندم وارد کرده است.
گفتنی است اسناد رویترز نشان می دهد که دولت ایران نیز به دنبال افزایش صادرات غیر نفتی خود به هند از طریق مکانیسم روپیه است. همچنین هر دو طرف به دنبال دیگر گزینه های پرداخت شامل استفاده از بانک های کشور سوم هستند. هند که با توجه به کاهش واردات نفت از ایران از معافیت تحریمی ایالات متحده برخوردار شده ، قصد دارد باز هم واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد. 
اسناد رویترز حاکی از آن است که ایران به دنبال افتتاح شعبه ای از شرکت ملی نفت ایران و بانک پارسیان در بمبئی است.
تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

کلید واژه ها: هند گندم نفت


نظر شما :