ابوظبی از تحریم‌ها علیه تهران نگران است

مبادله 25 میلیارد دلاری ایران و امارات

۱۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۰۴:۵۴ کد : ۱۹۰۵۱۹۱ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
سلطان بن سعید المنصوری، وزیر اقتصاد امارات اعتراف کرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ضررهای سنگینی را متوجه امارات کرده است.
مبادله 25 میلیارد دلاری ایران و امارات

دیپلماسی ایرانی: محمد رضا فیاض، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی اعلام کرد که میزان مبادلات تجاری ایران و امارات متحده عربی در سال گذشته میلادی از 25 میلیارد دلار گذشت که در نوع خود بی سابقه بوده است.

به گزارش وبسایت شبکه خبری شبکه الجزیره، وی همچنین در این باره گفت: «برخی کشورها از نزدیکی روابط تهران با ابوظبی نگران هستند در حالی که باید مصالح دو کشور مقدم بر هر چیزی باشد.»

در پی اعمال تحریم ها به ویژه در بخش صنعت بانک داری امارات متحده عربی به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکای تجاری ایران اعلام کرده بود که با این تحریم ها همراه است و به همین دلیل محدودیت هایی را برای بازرگانان، صاحبان شرکت ها و بانک های ایرانی فعال در امارات ایجاد کرده بود. این مساله اگر چه تا اندازه ای به اقتصاد و بازرگانی ایران ضربه زد ولی مشکلات فراوانی را نیر برای طرف اماراتی به وجود آورد. به گونه ای که ثبات اقتصادی این کشور دچار نوسان شد و به گفته برخی بازرگانان ضررهای سنگینی را متوجه دولت امارات و بازرگانان آن کرد.

سلطان بن سعید المنصوری، وزیر اقتصاد امارات اوائل ماه ژوئن اعتراف کرده بود که تحریم های بین المللی علیه ایران ضررهای سنگینی را متوجه امارات کرده است.

وی با این حال تاکید کرده بود که امارات همچنان به همکاری دائم خود با تجار ایرانی به ویژه در بخش کالاهای مصرفی ادامه می دهد و باید که این مبادلات به هیچ وجه متوقف نشوند.

المنصوری همچنین گفته بود: «اگر چه مثلا برای صادر کردن 20 تن برنج به ایران نظام مالی جهانی اجازه این کار را به ما نمی دهد و محدودیت های بسیاری برای ما ایجاد کرده است ولی باید به دنبال راه هایی باشیم تا کمترین هزینه را در این زمینه متحمل شویم.»

مراودات بانکی مهم ترین چالشی است که اماراتی ها در تعامل با طرف های ایرانی به آن گرفتار شده اند و گفته اند که همه تلاش خود را می کنند که این بحران را سریعا حل و فصل کنند.

وزیر اقتصاد امارات همچنین اخیرا گفته است که ما نمی توانیم از حجم بالاتی تجارتمان با ایرانی ها بگذریم، چرا که این مساله ضربات سهمگینی به اقتصاد امارات و آینده اقتصادی و سیاسی آن وارد می کند، غربی ها باید بدانند که این مساله می تواند بسیاری از شرکت های فعال در امارات را ورشکست کند.

این در حالی است که برخی منابع خبری می گویند که بسیاری از تجار و بازرگانان ایرانی در حال خروج سرمایه های خود از امارات متحده عربی و انتقال آنها به ترکیه، گرجستان و مالزی هستند. اعمال تحریم و ایجاد محدودیت برای مبادلات بین بانکی و بازرگانی در آن کشورها با طرف های ایرانی کم تر از امارات است. خروج سرمایه های ایرانی باعث نگرانی اماراتی ها شده است به ویژه که بحران اقتصادی اروپا و امریکا در حال افزایش است و وعده جبران این هزینه ها توسط سرمایه گذاران و سرمایه داران غربی نزد اماراتی ها چندان امیدوار کننده نیست.

با این حال دبی همچنان مرکز ثقل تجاری ایران محسوب می شود، به رغم وجود تحریم های بین المللی بنا به گزارش اداره گمرک امارات حجم مبادلات کالا میان دو کشور ظرف 9 ماه اول سال 2011 به 31.9 میلیارد درهم معادل 8.7 میلیارد دلار رسید.

صندوق بین المللی پول نیز در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که تحریم های بین المللی هزینه های سنگینی را متحمل اماراتی ها کرده است، به گونه ای که حجم این خسارت به اندازه ای بوده است که معادل 0.7 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور کاسته شده و اماراتی ها از این که مبادلات کالا میان دو کشور از این مقدار نیز کاهش یابد، بسیار نگرانند.

در همین رابطه جمعی از بازرگانان و صاحبان شرکت ها قرار است با زودی با مقام های ارشد وزارت اقتصاد، نماینده امیر دبی و همچنین مسئول گمرک دبی تشکیل جلسه داده و راه های برون رفت از بحران کنونی را بررسی کنند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

کلید واژه ها: امارات تحریم اماراتی بازرگانان اماراتی ها اقتصاد بین المللی سرمایه


( ۱ )

نظر شما :