ادعای جدید بر اساس تصاویر رایانه ای

یک مخزن فشار در پارچین پنهان شده است!

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۹۰۱۲۵۱ اخبار اصلی
اولی هاینونن، که تا سال گذشته معاونت امور در پرونده هسته ای ایران را بر عهده داشت ، می گوید که این تصویر تشابه زیادی به عکسی دارد که او اخیرا مشاهده کرده و معتقد است مربوط به مخزن فشاری می شود که آژانس احتمال وجود آن در پارچین را مطرح کرده است.
یک مخزن فشار در پارچین پنهان شده است!

دیپلماسی ایرانی: در حالی که نمایندگان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز(دوشنبه) در وین تشکیل جلسه می دهند و دسترسی به سایت نظامی پارچین اولویت آژانس در این مذاکرات است،خبرگزاری آسوشیتدپرس از وجود یک مخزن انفجاری در این سایت خبر داده است.

این خبرگزاری آمریکایی این ادعا را بر اساس یک تصویرنگاری رایانه ای مطرح کرده که با استفاده از اطلاعات به دست آمده از داخل سایت پارچین طراحی شده است. یک مقام از یکی از کشور هایی که برنامه های هسته ای ایران را رصد می کنند این تصویر رایانه ای را در اختیار آسوشیتدپرس قرار داده است.

هرچند نام این مقام و کشوری که در آن اقامت دارد فاش نشده اما اعلام شده است که این مقام آگاه از کشوری می آید که به شدت منتقد تاکید تهران بر صلح جویانه بودن اهداف هسته ای اش است. به گفته این مقام ایران در راه ساخت سلاح هسته ای قرار دارد.

این در حالی است که ایران انجام آزمایش های تسلیحاتی را تکذیب کرده و در مورد وجود این مخزن انفجاری نیز اظهار نظری نکرده است.

به گفته این مقام آگاه تصویر رایانه ای بر اساس اطلاعات شخصی طراحی شده است که مخزن را در سایت پارچین مشاهده کرده است.

از سوی دیگر یکی از مقامات سابق آژانس بین المللی انرژی این تصویر را دقیق توصیف کرده است. اولی هاینونن، که تا سال گذشته معاونت امور در پرونده هسته ای ایران را بر عهده داشت ، می گوید که این تصویر تشابه زیادی به عکسی دارد که او اخیرا مشاهده کرده و معتقد است مربوط به مخزن فشاری می شود که آژانس احتمال وجود آن در پارچین را مطرح کرده است.

هاینونن تصریح کرده است که حتی رنگ این تصویر رایانه ای نیز مشابه عکسی است که قبلا دیده بود. البته وی به منبع اصلی که عکس را به وسیله آن مشاهده کرده، اشاره ای نکرده است.

این در حالی است که منابع خبری اعلام کرده اند نمایندگان آژانس در نشست جاری خود با ایران بار دیگر درخواست دسترسی به پارچین به منظور مشاهده مخزنی که گفته می شود در یکی از ساختمان ها پنهان شده است را مطرح می کنند.از سوی دیگر هر گونه شواهدی دال بر پنهان کردن این مخزن در ساختمان ها و اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد و جزئیات آن برای بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی بسیار ضروری است.  

مساله تصویر رایانه های از مخزنی در سایت پارچین در حالی مطرح می شود که هفته گذشته موضوع شستشوی ساختمان های پارچین نیز مطرح شده بود. منابع خبری با استناد بر تصاویر ماهواره ای ادعا کردند جریان آبی که از یکی از ساختمان ها خارج می شود نشان می دهد که احتمالا این ساختمان شسته شده است تا شواهد مربوط به آزمایش های هسته ای در آن از بین برود.

البته رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشستی خبری این ادعا را به تمسخر گرفت و انجام چنین اقدامی را تکذیب کرد.

مطرح شدن ادعا های مختلف در خصوص سایت پارچین آن هم در آستانه مذاکرات ایران و آژانس، فضای پیچیده تری را بر این گفت و گو ها حاکم کرده است. ادعا ها در مورد سایتی مطرح می شود که آژانس تاکید بر دسترسی به آن دارد و به این ترتیب موضع نمایندگان آژانس در وین برای طرح درخواست دسترسی به پارچین تقویت می شود.

از سوی دیگر ایران تا کنون در خصوص ارائه مجوز دسترسی به پارچین واکنش مثبتی نشان نداده است و در صورتی که با آن مخالفت کند، احتمال شکست مذاکرات جاری وجود خواهد داشت.

این در حالی است که به گمان شماری از تحلیلگران، نشست وین، بوته آزمونی برای ثمربخشی نشست بغداد است که در آن نمایندگان ایران و 6 قدرت جهانی به منظور حل بن بست هسته ای ایران پای میز مذاکره می نشینند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

  


نظر شما :