نمایندگان افغان در واکنش به درخواست لغو توافق استراتژیک با آمریکا

موضع ایران تصویب توافقنامه را قطعی می کند

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۹۰۱۰۷۸ اخبار اصلی
پشتون، یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز مدعی شده که فشار تهران به تصویب توافقنامه در مجلس کمک می کند و اکنون 100 درصد موافقت با آن وجود دارد.
موضع ایران تصویب توافقنامه را قطعی می کند

دیپلماسی ایرانی: دولت ایران فشار را بر افغانستان افزایش داده تا از قرارداد جدید امنیتی با ایالات متحده صرف نظر کند. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال جمهوری اسلامی تهدید کرده است که در صورت موافقت مجلس افغانستان با این قرارداد پناهندگان و کارگران مهاجر افغانی را اخراج می کند.

فاضل هادی مسلم یار، سخنگوی مجلس افغانستان به این روزنامه آمریکایی گفته است که سفیر جدید ایران در کابل برای قانونگذاران افغان این نکته را خاطرنشان کرده که نباید با توافقنامه مشارکت استراتژیک آمریکا و افغانستان موافقت کنند. 

این در حالی است که این توافقنامه هفته گذشته بین باراک اوباما و حامد کرزای، روسای جمهور آمریکا و افغانستان امضاء شد. گفتنی است در این توافق به نقش آمریکا در افغانستان پس از خروج نیروها از این کشور در سال 2014 نیز اشاره شده است.

اما تهران در پنهان کردن ناخرسندی خود نسبت به این قرارداد هیچ کوششی نکرده است. به نحوی که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه اعلام کرد حضور نیرو های آمریکایی در منطقه به از بین رفتن ثبات منجر شد و صلح در افغانستان تنها با خروج کامل نیرو ها از این کشور میسر می شود.

موضع ایران در شرایطی مطرح شده است که جمعیت قابل توجه پناهندگان افغان در ایران اهرم فشاری را در اختیار تهران قرار داده است.

بنا بر اظهار عبدل الصمد حمید، معاون امور پناهندگان، در ایران حدود یک میلیون پناهنده افغان زندگی می کنند و شمار مهاجران نیز قابل توجه است. وی مدعی شده که هم ایران و هم پاکستان از مساله در اختیار داشتن شمار زیادی از مهاجران و پناهندگان افغان به عنوان یک اهرم سیاسی برای فشار بر کابل استفاده می کنند.

با این وجود مسلم یار، یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است که افغانستان با درخواست سفیر ایران مخالفت کرده است. مسلم یار اظهار داشت که به ابولفضل زهره وند، سفیر ایران در کابل گفته است که افغانستان کشور مستقلی است و عقد توافقنامه ها هم به خود افغان ها بستگی دارد.

این در حالی است که دیگر نمایندگان مجلس افغانستان نیز نظر های مشابهی ارائه داده اند. برخی از آنها نیز مدعی شده اند که درخواست ایران دخالت آشکار در امور داخلی افغانستان به شمار می رود.

پشتون، یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز مدعی شده که فشار تهران به تصویب توافقنامه در مجلس کمک می کند و اکنون 100 درصد موافقت با آن وجود دارد.

گفتنی است که کرزای به تازگی استوارنامه زهره وند، سفیر جدید ایران را پذیرفته است و مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز از ایران خواسته است نقش سازنده ای ایفا کند.

به گزارش وال استریت ژورنال، ایران و افغانستان روابط نزدیک اما پیچیده ای دارند. زبان فارسی ایران یکی از دو زبان رسمی در افغانستان است و دو کشور تاریخ فرهنگی کهنی را به اشتراک گذاشته اند. از سوی دیگر اقلیت شیعه افغانستان نیز با جمعیت شیعه ایران روابط نزدیکی دارد. 

همچنین تا اواخر سال 2010 نیز دولت کرزای از ایران کمک های نقدی دریافت می کرد تا هزینه های دفترش را پرداخت کند. اما از آن پس به خصوص پس از بسته شدن مرز ایران به روی افغانستان، که شریان اصلی انتقال سوخت به شمار می رفت، روابط دو کشور رو به سردی گرایید.

این اقدام در رسانه های افغانستان به طور گسترده ای پوشش داده شد . اما تازه ترین جدال دیپلماتیک به دستگیری یک خبرنگار ایرانی در افغانستان به اتهام جاسوسی باز می گردد. خبرگزاری فارس روز یکشنبه اعلام کرد که عبدالواحد حکیمی یکی از خبرنگارانش در کابل دستگیر شده است. مقامات افغان اتهام وی را جاسوسی و انتقال اطلاعات طبقه بندی شده عنوان کرده اند. دو افغانی دیگر نیز پیش تر از سوی مقامات افغانستان به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر شده بودند.

برخی رسانه ها و یک مقام غربی نیز مدعی شده اند که هیات دیپلماتیک افغان در ایران اخیرا مورد آزار و توهین قرار گرفته است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :