با نگاهی نگران به ایران

سعودی ها به دنبال اتحاد فدرال اعراب هستند

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۹۰۰۶۳۲ اخبار اصلی
کشور های عرب حوزه خلیج فارس با توجه به نگرانی هایی که در مورد ایران و جنبش های اعتراض آمیز منطقه ای دارند در صدد اقدام برای اتحاد سیاسی هستند که شامل سیاست های خارجی و دفاعی مشترک می شود.
سعودی ها به دنبال اتحاد فدرال اعراب هستند

 دیپلماسی ایرانی:کشور های عرب حوزه خلیج فارس با توجه به نگرانی هایی که در مورد ایران و جنبش های اعتراض آمیز منطقه ای دارند در صدد اقدام برای اتحاد سیاسی هستند که شامل سیاست های خارجی و دفاعی مشترک می شود.

خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش می دهد که سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، در آستانه برگزاری اجلاس آمریکا و متحدان عربی در ریاض بر اهمیت اتحاد سیاسی اشاره کرده است. این موضوعی است که برای نخستین بار در دسامبر گذشته از سوی شاه عبدالله مطرح شده بود.

اما در حالی که تنش بر سر مالکیت جزایر تنب بزرگ ، تنب کوچک و ابو موسی بار دیگر بین ایران و امارات متحده عربی بالا گرفته است،مساله اتحاد اعراب نیز با جدیت بیشتری مطرح می شود.

یک دیپلمات غربی بر این باور است که تلاش برای متحد کردن بیش از پیش اعراب از نگرانی عربستان در خصوص اینکه جمعیت معترض شیعه در بحرین، حکومت سنی در ریاض را نیز به چالش بکشند، ناشی می شود. ایران و عربستان در سال گذشته بر سر موضوع بحرین با یکدیگر درگیر شده و هر یک از طرف ها دیگری را به دخالت در امور کشور های منطقه متهم کرد.

سعود الفیصل در اظهارات اخیر خود تاکید کرده است که همکاری و هماهنگی کنونی بین کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با چالش های پیش رو کافی نیست و به اقدام کشور های عربی در یک چارچوب فدرال نیاز دارد.

برخی رهبران عربی در حال حاضر بر این باورند که بحرین می تواند به قطبی برای درگیری ایران و نیرو های ضد غربی تبدیل شود و در صورتی که شیعیان در بحرین پیروز شوند، عربستان سعودی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

این در حالی است که گروه مخالفان در بحرین هر گونه ارتباط با ایران را تکذیب کرده و می گویند که تنها می خواهند سهمی در حکومت بحرین داشته باشند.

شورای همکاری در مقابل جمهوری اسلامی

شورای همکاری خلیج فارس در سال 1980، پس از انقلاب اسلامی در ایران و در آستانه در گرفتن جنگ ایران و عراق تاسیس شد. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، عمان و بحرین که بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز در جهان به شمار می روند، این شورا را تشکیل می دهند.

اما این گروه از اعراب سنی مذهب که به پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه تبدیل شده اند در سال های اخیر شاهد افزایش نفوذ ایران در عراق بودند. پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، قدرت ایران در عراق که تجربه جنگی 8 ساله با آن را پشت سر گذاشته بود، تقویت شد. از سوی دیگر پیشرفت برنامه های هسته ای ایران نیز به عاملی برای نگرانی اعراب تبدیل شد.

از سوی دیگر روابط عربستان و آمریکا پس از حمایت واشینگتن از روند سرنگونی حسنی مبارک در مصر تا حدودی سرد شد و حضور نیرو های عربستان در بحرین نشان داد که ریاض نگران تحرک شیعیان در این کشور است. این در حالی است که دیپلمات ها می گویند در صورت ایجاد یک چارچوب فدرال، ریاض می تواند نیرو های خود را به طور دائم در بحرین حفظ کند.

با وجود به میان آمدن بحث یک اتحاد فدرال، رقابت دیرین میان کشور های عربی، عمیق تر شده است. اما برخی مقامات در کشور های عربی از جمله عربستان به طور روشن اعلام کرده اند که این اتحادی در مقابل ایران و شیعیان است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :