جان بولتون در نقد استراتژی رئیس جمهور آمریکا

ایران و درنگ سوریه ای اوباما

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۰ کد : ۱۹۰۰۶۲۵ اخبار اصلی
اوباما از مقابله با دولت اسد می هراسد چرا که نگران است در این صورت دیپلماسی هسته ای اش در قبال جمهوری اسلامی تحت تاثیر قرار گیرد.
ایران و درنگ سوریه ای اوباما

دیپلماسی ایرانی: جان بولتون، بیست و پنجمین سفیر آمریکا در سازمان ملل است که این روزها به عنوان مشاور میت رومنی، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فعالیت می کند. رومنی و مشاورانش در ماه های گذشته همواره استراتژی های اوباما در امور جهانی از جمله ایران را به چالش کشیده اند. در مقاله ای که در زیر می خوانید، بولتون سیاست اوباما در قبال سوریه را به استراتژی وی در مورد ایران ارتباط داده و بر این باور است که رویکرد شکست خورده اوباما در قبال سوریه نتیجه پرهیز وی از رویارویی با جمهوری اسلامی است.

باوجود ماه ها مذاکره انجام شده از سوی کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل و بررسی های انجام شده در شورای امنیت، خصومت ورزی ها در سوریه همچنان ادامه دارد. هرچند به طور کلی تا حدودی از حجم اغتشاش ها کاسته شده و سازمان ملل شمار ناظران خود را به 300 نفر افزایش داده اما روند کشته شدن افراد غیر نظامی سیر صعودی دارد. بشار اسد در سوریه با طرح آتش بس عنان مخالفت کرده و به نظر نمی رسد که گامی رو به عقب برداشته باشد.

در این بین باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز به دو دلیل بنیادین از کار افتاده به نظر می رسد. نخست اینکه خود را به روند سازمان ملل متعهد کرده که به طور حتم محکوم به شکست است و دوم اینکه از رویارویی با ایران نگران است.

در واقع باید گفت که عامل حقیقی شکست اوباما ناکارآمد بودن سازمان ملل در مورد سوریه نیست، بلکه بی تمایلی رئیس جمهور آمریکا برای مواجه با جمهوری اسلامی است که می کوشد اسد را در قدرت نگاهدارد. سوریه در دهه های اخیر نزدیک ترین متحد ایران بوده و تهران نیز با انواع کمک های مالی و تجهیزاتی از دولت اسد حمایت کرده است. حزب الله نیز دیگر نیروی نفوذی ایران در منطقه است که از طریق سوریه تغذیه می شود. همچنین مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در ماه های اخیر بارها به سوریه سفر کرده اند تا به بشار اسد یاری برسانند.

اوباما می داند در صورتی که به طور مستقیم با ایران در سوریه مقابله کند، هرگونه شانس مذاکره با جمهوری اسلامی در مقوله هسته ای از بین می رود. این در حالی است که بسیاری بر این عقیده اند که دیپلماسی هیچگاه نمی تواند تهران را از دنبال کردن اهداف هسته ای مورد تردیدش بازدارد. بنابراین با وجود نفوذ آشکار ایران در سوریه، اوباما همچنان بی فایده بودن سیاست ایران خود را نمی پذیرد. همچنین اوباما نمی خواهد در سال انتخابات ریسک ماجراجویی های خارجی را به جان بخرد، چرا که در این صورت انتخاب دوباره وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا در معرض تهدید قرار می گرد.

واشینگتن باید بداند که به چالش کشیدن اسد، چیزی ورای تحریم و دیپلماسی است و به رویکردی بستگی دارد که در قبال ایران به کار گرفته می شود. اما به نظر می رسد که رئیس جمهور نا مطمئن آمریکا نمی خواهد واقعیت ها را بپذیرد. واقعیتی که از شعار مرگ بر آمریکا در ایران ناشی می شود. مقامات در تهران ، آمریکا را دشمن خطاب می کنند و به همین دلیل واضح هژمونی ایران در منطقه و اهداف هسته ای اش به ضرر ایالات متحده است.

باید گفت که آمریکا برای مواجه با بحران سوریه به رئیس جمهوری با عزم راسخ نیاز دارد و نباید اجازه داد روند شکست خورده کنونی ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر اسرائیل نیز احتمالا نمی خواهد تا زمانی که آمریکا موضعی قاطع در قبال ایران اتخاذ می کند، صبر کند. چرا که با حل بحران سوریه به نفع اسد و دولت تهران، آنگاه پیامد های مخربی در انتظار تل آویو خواهد بود و منطقه خاورمیانه و جهان نیز تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت. این هزینه واقعی سیاست های بی ثمر اوباما و حمایت وی از روند سازمان ملل و همچنین پرهیز وی از درگیری با جمهوری اسلامی است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :