جان نگروپونته کيست؟

بازگشت دیپلمات جنگجو به وزارت خارجه آمریکا

۱۵ اسفند ۱۳۸۵ | ۲۱:۳۶ کد : ۱۹ اخبار اصلی
در نخستين روزهاى سال 2007، جان نگروپونته از سوى جرج بوش به عنوان قائم مقام وزارت امورخارجه آمريکا انتخاب شد. نگروپونته قبلا مدير امنيت ملى آمريکا بود و بر سازمان هاى جاسوسى و اطلاعاتى اين کشور نظارت داشت. سمت جديد نگروپونته پايين تر است اما نشان مى دهد بوش تا چه اندازه در دستگاه خارجى خود به يک شخصيت امنيتى نيازمند است
بازگشت دیپلمات جنگجو به وزارت خارجه آمریکا

مسئوليت‌هاى سابق

·        مدير امنيت ملى آمريکا (2007-2005)

·        سفير آمريکا در عراق (2005-2004)

·        نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل متحد (2004-2001)

مسئوليت فعلى

·        قائم‌مقام وزارت امور خارجه آمريکا (از ژانويه 2007)

 

در نخستين روزهاى سال 2007، جان نگروپونته از سوى جرج بوش به عنوان قائم مقام وزارت امورخارجه آمريکا که دومين مقام اين وزارت‌خانه پس از کاندوليزا رايس محسوب مى‌شود، انتخاب شد. نگروپونته از سال 2005 به عنوان مدير امنيت ملى آمريکا خدمت مى‌کرد، سمتى که پس از حملات يازدهم سپتامبر توسط کنگره آمريکا ايجاد شد تا هماهنگى ميان 16 سازمان جاسوسى و امنيتى آمريکا افزايش يابد. نگروپونته به عنوان مدير امنيت ملى، وظيفه نظارت بر سازمان‌هاى امنيتى و جاسوسى آمريکا (از جمله سيا و اف‌بى‌آى) را بر عهده داشت و يکى از اعضاى دائم جلسات کابينه محسوب مى‌شد. به همين خاطر قائم‌مقامى وزارت امور خارجه براى نگروپونته به نسبت سمت قبلى‌اش، پست پايين‌ترى محسوب مى‌شود که اين امر نشانگر اهميت نگروپونته و نيازى است که دولت بوش به او در وزارت امور خارجه احساس کرده است.

 

·        ايفاى نقش در عراق و ويتنام

نگروپونته سابقه سفارت آمريکا در بغداد (ژوئن 2004 تا آوريل 2005) را دارد و از سال 2001 تا 2004 هم نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل متحد بوده است. نگروپونته در زمان خدمت خود در سازمان ملل متحد، نقش کليدى در تصويب قطعنامه‌اى داشت که بغداد را به همکارى کامل با سازمان ملل براى خلع سلاح و نابودى سلاح‌هاى کشتار جمعى خود مجبور مى‌کرد. تصويب همين قطعنامه و خوددارى صدام از اجراى آن‌ها بود که دستاويز حمله به عراق را در اختيار آمريکا گذاشت.

نگروپونته از سال 1960 و با ايفاى ماموريتى در ويتنام، خدمت خود در دستگاه ديپلماسى آمريکا را آغاز کرد و از همان زمان به عنوان ديپلماتى عملگرا که ماموريت‌هاى محوله را به هر صورت ممکن ــ و حتى گاه به شيوه‌هاى «کثيف» و غيرديپلماتيک ــ انجام مى‌دهد، شهرت يافت. بر خلاف بسيارى از اعضاى تيم سياست خارجى بوش، نگروپونته هيچ ارتباط مستقيمى با شبکه انستيتو‌هاى مطالعات سياسى نومحافظه‌کار و دست راستى ندارد.

نگروپونته 68 ساله طى چهار دهه گذشته ماموريت‌هاى گوناگونى را در دستگاه ديپلماسى آمريکا به انجام رسانده است که از جمله آن‌ها مى‌توان به مشاوره به دولت دست‌نشانده آمريکا در ويتنام جنوبى طى جنگ ويتنام؛ سفارت آمريکا در هندوراس (1981 - 1985) در دولت ريگان و تبديل اين کشور به پايگاهى لجستيک براى فعاليت‌هاى آمريکا بر ضد نيروهاى چپ انقلابى در آمريکاى مرکزى و به ويژه ساندنيست‌هاى نيکاراگوئه؛ سفارت آمريکا در مکزيک (1993 - 1989) و ايفاى نقش در جهت بهبود روابط ميان دو کشور در جريان مذاکرات نفتا؛ سفارت آمريکا در فيليپين (1996 - 1993) و تسهيل روند گذار به دمکراسى در اين کشور و مذاکره براى حضور نظامى آمريکا در اين کشور اشاره کرد.

 

·        چهره پشت پرده و رسوايى ايران ـ کنترا

در اواسط دهه 1990 و با انتشار گزارش‌هايى درباره نقش نگروپونته در هندوراس و رسوايى ايران ـ کنترا (نگروپونته در انتقال درآمد ناشى از فروش سلاح به ايران به چريک‌هاى کنترا براى جنگ با ساندنيست‌هاى نيکاراگوئه نقشى کليدى ايفا مى‌کرد) و چشم‌پوشى او از جنايات دولت هندوراس و نقض حقوق بشر در اين کشور، نگروپونته مسئوليت‌هاى دولتى را رها کرد و تا سال 2001 که به سمت نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل انتخاب شد در شرکت انتشاراتى مک‌گرا‌هيل به مديريت اشتغال داشت.

با انتخاب جرج بوش به سمت رياست جمهورى آمريکا نگروپونته نيز مانند بسيارى ديگر از چهره‌هاى جنجالى دولت ريگان که به فعاليت‌هاى مشکوک و غيرقانونى مشهور بودند، بار ديگر به کار فراخوانده شد. بوش در فوريه 2001 نگروپونته را به عنوان نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل به سنا معرفى کرد که اين انتخاب با مخالفت شديد سناتورهاى دمکرات کنگره مواجه شد. در نهايت و پس از کش و قوس‌هاى طولانى، سناى آمريکا در 15 سپتامبر 2001، به مدد فضاى خاص به وجود آمده در پى حملات يازده سپتامبر، انتصاب نگروپونته به سمت نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل را تاييد کرد.  

نگروپونته که متولد لندن و فرزند يک صاحب خطوط کشتيرانى يونانى است، به چهار زبان ويتنامى، اسپانيايى، فرانسوى و يونانى مسلط است و به رغم مسئوليت‌هاى مهمى که به عهده داشته است، چندان در برابر دوربين رسانه‌ها ظاهر نمى‌شود و به ندرت درباره سياست‌ خارجى و نظامى آمريکا با رسانه‌ها سخن مى‌گويد.  


نظر شما :