مقامات اسرائیلی ضمن حمایت از درخواست های غرب

هدف توقف تمامی برنامه های غنی سازی در ایران است!

۲۰ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۱:۳۷ کد : ۱۸۹۹۷۷۵ اخبار اصلی
یک مقام ناشناس در گفت و گو با خبرگزاری رویترز تصریح کرده که اسرائیل در رایزنی با مقامات غربی به این نتیجه رسیده که رویکرد در مقابل ایران باید به صورت متناوب باشد.
هدف توقف تمامی برنامه های غنی سازی در ایران است!
دیپلماسی ایرانی: در حالی که آمریکا و متحدان اروپایی اش در مذاکرات قریب الوقوع با ایران درخواست می کنند که غنی سازی 20 درصدی متوقف شده و سایت فوردو تعطیل شود، به نظر می رسد که اسرائیل نیز با این درخواست ها به عنوان اولویت نخست موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسرائیل که ایران را به اقدام نظامی در صورت شکست دیپلماسی تهدید می کند از تمرکز آمریکا و متحدانش برای راضی کردن تهران به منظور متوقف کردن برنامه های غنی سازی با خلوص بالا راضی به نظر می رسد.

مقامات اسرائیل ماه گذشته اعلام کرده بودند که هر گونه راهکار مذاکره ای با ایران باید مبتنی بر توقف کامل برنامه های غنی سازی اورانیوم در ایران و خروج تمامی ذخایر سوخت از این کشور باشد.

اما دیپلمات های غربی می گویند 6 قدرت جهانی شامل آمریکا؛ انگلیس، فرانسه؛ چین، روسیه و آلمان در مذاکرات آتی خود با ایران که احتمالا جمعه برگزار می شود به جای غنی سازی 3.5 درصدی، نخست بر متوقف کردن غنی سازی 20 درصدی تمرکز خواهند کرد. چرا که غنی سازی 20 درصدی راه ساخت سلاح هسته ای که به اورانیوم با خلوص 90 درصد نیاز دارد را بسیار هموارتر می کند.

این در حالی است که ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل در گفت و گوی اخیر خود با فرید زکریا از خبرگزاری سی ان ان خاطرنشان کرده که اسرائیل از دوستان آمریکایی خود و متحدان اروپایی خواسته به طور روشن در مورد توقف عملیات غنی سازی 20 درصدی در ایران مذاکره کنند. به گفته وی ذخایر اورانیوم 20 درصد غنی شده در ایران باید از این کشور خارج شود.

توقف غنی سازی 20 درصدی برای نخستین بار در اظهارات محمود احمدی نژاد مورد توجه قرار گرفت. رئیس جمهور ایران سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که امکان توقف غنی سازی 20 درصدی وجود دارد. هرچند در آن زمان این اعلام آمادگی چندان مورد توجه محافل غربی قرار نگرفت اما اکنون در آستانه مذاکرات، درخواست توقف غنی سازی 20 درصدی مطرح شده است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که توقف غنی  سازی 20 درصدی که از سال 2010 در ایران آغاز شده برای ایران ساده تر خواهد بود و می تواند راهی برای تعدیل تنش ها باز کند.

از سوی دیگر مقامات اسرائیلی نیز در واکنش به اظهارات اخیر باراک اعلام کرده اند که دولت نتانیاهو روی تلاش های غرب برای توقف غنی سازی  20 درصدی در ایران متمرکز است اما هدف دراز مدت متوقف کردن تمامی فعالیت های غنی سازی در ایران است.

یک مقام ناشناس در گفت و گو با خبرگزاری رویترز تصریح کرده که اسرائیل در رایزنی با مقامات غربی به این نتیجه رسیده که رویکرد در مقابل ایران باید به صورت متناوب باشد.  

 

استراتژی شمارش معکوس اسرائیل

از سوی دیگر دیپلمات های غربی نیز این نکته را خاطرنشان می کنند که درخواست برای توقف غنی سازی 20 درصدی به معنی قانونی بودن برنامه های غنی سازی با خلوص پایین در ایران نیست. چرا که طبق قطعنامه های شورای امنیت ایران باید عملیات غنی سازی را به طور کامل متوقف کند.

برخی کارشناسان ادعا می کنند که ایران برای تولید 4 بمب هسته ای به اندازه کافی اورانیوم غنی شده 3.5 درصدی و 20 درصدی در اختیار دارد.

گزارش ها حاکی از آن است که قدرت های جهانی علاوه بر درخواست توقف غنی سازی 20 درصدی از ایران می خواهد سایت فوردو را نیز تعطیل کند. یک روزنامه اسرائیلی در این زمینه گزارش داده است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در جریان ملاقات ماه گذشته با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پیشنهادی را مطرح کرده که به موجب آن اجازه برخی عملیات هسته ای در سایت نطنز به ایران داده خواهد شد. البته دفتر نتانیاهو تا کنون در مورد این گزارش واکنشی نشان نداده است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که درخواست توقف تمامی فعالیت های غنی سازی از ایران واقع بینانه نیست چرا که رهبران ایران سرمایه گذاری های کلانی را در این زمینه انجام داده اند و پرستیژ ملی در پروژه های هسته ای جمهوری اسلامی نمایان است.

این تحلیلگران می گویند در مقابل اجازه دسترسی محدود ایران به غنی سازی با خلوص پایین ؛ جمهوری اسلامی نیز باید با بازرسی های گسترده تر و نظارت بیشتر آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تاسیسات هسته ای اش موافقت کند.

باراک در گفت و گو با سی ان ان در پاسخ به پرسشی در مورد اقدام پیشگیرانه اسرائیل علیه ایران اظهار داشت: ما نباید هفته آینده تصمیم بگیریم اما نمی توانیم برای سال ها منتظر بمانیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تمایل اسرائیل به پیروی از الگوی جنگ سرد برای مقابله با فعالیت های هسته ای ایران را رد کرد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :