سیاست های ایران در افغانستان در سال 1390

گام هایی برای امنیت منطقه ای

۰۴ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۲:۲۹ کد : ۱۸۹۹۱۴۹ آسیا و آفریقا
محسن پاک آیین، رئیس ستاد افغانستان وزارت خارجه در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به سیاست های ایران درباره مسائل افغانستان در سال 1390 می پردازد و معتقد است برگزاری دو نوبت نشست های سه جانبه ایران، افغانستان و پاکستان تا حد زیادی موجب کاهش اختلافات کابل و اسلام اباد بود و این امر در تقویت امنیت و ثبات در منطقه تاثیر مثبت دارد.
گام هایی برای امنیت منطقه ای
 دیپلماسی ایرانی:‌ مهمترین تحول در حوزه سیاست های ایران در افغانستان، ابتکار ایران برای برگزاری نشست سه جانبه ایران، افغانستان و پاکستان بود که در دو نوبت در تهران (تیرماه) و اسلام آباد (بهمن ماه) برگزار شد. در واقع ترور برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان که یکی از حوادث تلخ سال نود بود، موجب تنش در روابط پاکستان و افغانستان شد که کشورهای غربی به خصوص آمریکا نیز نقش عمده در تشدید این اختلافات داشتند. برگزاری نشست های سه جانبه تا حد زیادی موجب کاهش اختلافات کابل و اسلام اباد بود و این امر در تقویت امنیت و ثبات در منطقه تاثیر مثبت دارد. ما معتقدیم استقرار صلح و آشتی در افغانستان جز از طریق تداوم گفت‌وگوهای گروه‌های افغانی با یکدیگر ممکن نمی‌باشد و علیرغم شهادت استاد ربانی، فعالیت شورای عالی صلح افغانستان که مورد حمایت رییس‌جمهور این کشور نیز هست باید ادامه یافته و نقش خود را در تحقق صلح فراگیر ایفا کند. اگر قومیت ها و مذاهب و گرایشات مختلف سیاسی موجود در افغانستان با یکدیگر هماهنگ شده و به منافع ملی بیاندیشند، قطعا بستر لازم را برای ایجاد یک افغانستان امن و یکپارچه فراهم خواهند کرد. همسایگان افغانستان از جمله ایران و پاکستان می توانند در این عرصه به نحو فعال و مسئولانه ایفای نقش نمایند.

حضور فعال ایران در دو اجلاس استانبول و بن در سطح وزیر امور خارجه نیز در سال 90 حائز اهمیت بود. مشارکت ایران در دو بخش این نشست ها یعنی تنظیم سند و همچنین حضور در اجلاس نماد توجه تهران به ابتکارات منطقه ای و بین المللی در مورد افغانستان تلقی می شود. گنجانده شدن نظرات ایران در سند نهائی اجلاس های استانبول و بن نیز حکایت از نقش کلیدی و تاثیر گذار کشورمان داشت. علت و انگیزه توجه کشورهای منطقه به برگزاری نشست منطقه ای استانبول ویژه افغانستان، شکست و ناکامی کشورهای خارج از منطقه و به طور مشخص اعضای ناتو در برقراری امنیت در افغانستان در طول ده سال حضور در این کشور بود. به عبارتی نشست استانبول، حرکت آغازین مشارکت این کشورها بخصوص همسایگان افغانستان در آینده امنیتی این کشور بود.

خبر مذاکرات آمریکا با طالبان در دوحۀ قطر نیز از جمله مسائلی بود که در سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و زمینه های تاسیس دفتر طالبان در قطر شکل گرفت، هرچند با توجه به پیش‌شرط‌هایی که طرفین برای یکدیگر داشته‌اند، توفیق جدی دیده نشد. طالبان می‌گوید آمریکا و ناتو باید از افغانستان خارج شوند و زندانی‌های طالبان در گوانتانامو و دیگر زندان‌ها آزاد شوند. از سویی شرط آمریکا این است که طالبان ارتباطش را با القاعده قطع کند و دست از اقدامات مسلحانه برداشته و به یک گروه و حزب سیاسی تبدیل شود. بنابراین با توجه به این وضعیت و این که هدایت این مذاکرات به عهده آمریکا است امیدی به این مذاکرات وجود نداشته و ندارد. ایران این مذاکرات را تائید نکرده و به اهداف و نیات آ‌مریکا در مذاکره با طالبان سو‌ءظن داشته است. چرا که معتقد است این مذاکرات کمکی به ایجاد صلح و امنیت در افغانستان نمی‌کند. ایران همواره از گفت‌وگو بین افغان‌ها در چارچوب شورای عالی صلح حمایت کرده است.ایران معتقد است آمریکا اراده‌ای برای ایجاد صلح و آرامش در افغانستان ندارد و به هر طریقی می‌خواهد حضورش در این کشور را طولانی‌تر کند. آن‌ها به دنبال جلب نظر طالبان هستند تا برای حضور دائمی و طولانی و حفظ پایگاه‌هایشان در افغانستان از طالبان چراغ سبز دریافت کنند. از سوی دیگر آمریکا به دنبال تغییر چهره طالبان نزد افکار عمومی بین‌المللی در راستای تقویت جایگاه اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال جاری است. با این وجود به نظر می رسد مهم‌ترین برنده مذاکرات میان طالبان و ‌آمریکا، طالبان بوده است که توانسته جایگاه خود را تقویت کند و سابقه منفی خود را نزد افکار عمومی دنیا ترمیم کند.

اما در سال 1390 نگرانی‌های کشورهای منطقه درخصوص قرارداد امنیتی افغانستان و ایالات متحده آمریکا نه تنها باقی ماند بلکه عملیات جاسوسی آمریکا توسط هواپیمای بدون سرنشینی که از افغانستان برخاسته بود و دستگیری جاسوس دیگری که از پایگاه نظامی بگرام به ایران اعزام شده بود، این نگرانی ها را مضاعف کرد. آمریکایی‌ها که در افغانستان پایگاه، تجهیزات، اموال و نیرو دارند، به دنبال امضای موافقتنامه امنیتی با افغانستان برای قانونمندکردن پایگاههای نظامی خود بودند که البته به دلیل اختلاف نظر با دولت کرزای و مخالفت افکار عمومی هنوز موفق نشده اند. با توجه به هتک حرمت سربازان آمریکائی به قران و تظاهرات دامنه دار مردم افغانستان، بعید است تفاهمات کابل و واشنگتن در ارتباط با امضای پیمان استراتژیک به نتیجه برسد.

 

 

نظر شما :