تهدیدات مقتدی صدر، رايس را به عراق کشاند؟

۰۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۸۰۲ اخبار اصلی
پس از تهديد مقتدى صدر به جنگ باز عليه دولت نورى المالکى، وزير امور خارجه‌ آمريکا سرزده وارده عراق شد. یکی از اهداف اصلی کاندوليزا رایس تقویت دولت مالکی در برابر اقدامات شبه نظامیان صدر اعلام شده است.
تهدیدات مقتدی صدر، رايس را به عراق کشاند؟
پس از تهديد مقتدى صدر به جنگ باز عليه دولت نورى المالکى، وزير امور خارجه‌ آمريکا سرزده وارده عراق شد. یکی از اهداف اصلی کاندوليزا رایس تقویت دولت مالکی در برابر اقدامات شبه نظامیان صدر اعلام شده است، اوبه همین منظور تلاش دارد تا حمايت سنى‌ها و کردها را از دولت شيعه‌ عراق به دست آورد.
وى پیش از رسیدن به عراق  در هواپيما گفت:" من فکر مى‌کنم همه مى‌دانند که عراق هنوز جاى خطرناکى است؛‌ اما فکر مى‌کنم اکنون زمان مهمى است تا حمايت احزاب سياسى عراق را در مقابل شبه ‌نظاميان به دست ‌آوريم."
 
خانم رايس، تلاش‌هاى امنيتى نورى المالکى نخست وزير عراق را ستوده و اعلام کرده است که به منظور کمک به ايجاد آشتى ميان گروه های عراقى و پيشبرد دستاوردهاى سياسى تازه به اين کشور آمده است، و از حملات دولت عراق عليه "شبه نظاميان تندرو" حمايت مى‌کند.
 
مقتدی با سلاح باز می گردد
مقتدی صدر بعد از اعلام کناره گیری از صحنه سیاسی عراق با تهدید به جنگی باز با دولت نوری المالکی به نظر می رسد، قصد دارد دوباره به صحنه سیاسی بازگردد.
صدر با انتشار بیانیه‌ای تهدید آمیز اعلام کرده است که" من آخرین اخطار را می‌دهم و به دولت عراق می‌گویم که در صورت ادامه حملات نیروهای عراقی و آمریکایی علیه گروه وی، یک جنگ باز به راه خواهد انداخت. "
 
مقتدی صدر که رهبری جیش المهدی متشکل از حدود ‪ ۶۰هزار جنگجو را برعهده دارد، همچنین از دولت خواست تا یک جدول زمانبندی برای خروج اشغالگران از عراق تعیین کند.
 
در پى هشدار مقتدی صدر مبنى بر مقابله با نيروهاى اشغالگر، بلندگوهاى مساجد اين شهرک شيعه‌نشين، خواستار مسلح شدن فورى ساکنان منطقه شد. بلندگوهاى مساجد اين شهرک پيام‌هايى را پخش مى‌کنند که در آن از مردم خواسته شده است با اشغالگران بجنگند و آنها را از خانه خود بيرون کنند.
 
شهرک صدر که پایگاه اصلی هواداران اوست، بيش از سه هفته است که شاهد درگيرى و زد و خورد مسلحانه بين گروه‌هاى مسلح وابسته به جيش المهدى با نيروهاى دولتى است. بالگردها و هواپيماهاى آمريکايى نيز از طريق هوا شهرک را به طور مستمر بمباران مى‌کنند.
 
متوقف کردن عمليات نظامى عليه شهرک صدر، توقف بازداشتها و دستگيرى ها و جستجوها و رفع موانع سيمانى در شهرک و پايان بخشيدن به محاصره نظامى شهرک از جمله خواسته های جريان صدر از دولت عراق است .
 
همچنین تنش ها با  اقدام ارتش آمريکا را براى ساخت يک ديوار بتنى در اطراف شهرک "صدر" در بغداد شدت بیشتری گرفته است. اين ديوار که يک مانع بتنى با حدودا ‪ ۳/۵متر ارتفاع است، بخش جنوبى شهرک "صدر" را از شمال آن، جايى که جیش المهدی در آن متمرکز شده است، جدا مى‌سازد.
فلاح شنشل عضو فراکسيون جريان صدر در پارلمان عراق نتیجه سه هفته درگيرى‌هاى مستمر مسلحانه بين جيش المهدى و نيروهاى دولتى ‪را ۴۰۰کشته و بيش از 1300 زخمى تاکنون اعلام کرد.
 
دولت عراق که به دنبال تسلط بر مراکز قدرت سپاه مهدی است، حدود سه هفته پیش، پس از انکه نیروهای عراقی تلاش کردند شبه نظامیان فعال این جریان در بصره را خلع سلاح کنند، این شهر صحنه درگیری های شدیدی شد و از آنجا به مناطق متعددی کشیده شد. این عملیات با انتقاد فرماندهی آمریکا در عراق روبرو شده و برنامه ریزی آن را ضعیف دانسته که نتوانسته به اهداف خود برسد. در همین حال ژنرال موهان الفوراجی، طراح این عملیات به بغداد فراخوانده شده است.
 
آخرین رویارویی های صدر و مالکی
 
نوری المالکی، نخست وزیر عراق مدتی است، شدیدترین تهدیدات را متوجه جریان صدر می کند، و حتی این گروه را خطرناک از القاعده توصیف کرده است. المالکی حتی برای کسب اعتماد مردم عراق و نشان دادن قدرت خود در برقراری امنیت، نظارت مستقیم بر عملیات اخیر را شخصا به عهده گرفت.
 
عملیات بصره که بزرگ ترین عملیات نظامی پس از سقوط صدام شناخته می شود به اعتقاد بسیاری از ناظران مسائل عراق می تواند سرنوشت درگیری های جناح صدر با نوری المالکی را یکسره کند. تاکنون مقتدی صدر چندین بار از دولت و پارلمان عراق کنار کشیده است، که این مساله دولت نوری المالکی را بحران های جدی مواجه کرده است.
 
 از سویی المالکی در هفته های اخیر دست به تلاش های گسترده ای برای ترمیم و تقویت دولت خود زده است، اما گفته می شود، یکی از موانع اصلی آن جریان صدر بوده است که المالکی را برای رسیدن به اهدافش ناکام گذاشته است.
 
در شرایطی که هم نوری المالکی از یک سو و از سوی دیگر جرج بوش رییس جمهوری آمریکا برای رهایی از فشارهای داخلی و خارجی به پیشرفت وضع امنیتی عراق نیاز دارند، به نظر می رسد مقتدی می خواهد از برگ های احتمالی برنده خود برای ایفای نقش مؤثر در آینده معادلات سیاسی عراق بهره گیرد.
 در این شرایط به نظر می رسد که در روزهای آینده عراق شاهد تحولات زیادی باشد. بسیاری از تحلیلگران نیز با حساسیت ویژه ای سفر غیر منتظره رایس به عراق را دنبال می کنند. چرا که چراغ سبزهای رایس به نوری المالکی در این سفر آینده صدر و جریانش را روشن تر می کند.
 

نظر شما :