چین و روسیه با ارائه گزارش هسته‌ای آمانو علیه ایران مخالفت کردند

شکاف تازه در اجماع جامعه جهانی علیه ایران

۳۰ مهر ۱۳۹۰ | ۲۱:۱۵ کد : ۱۷۲۶۰ پرونده هسته ای
دیپلمات‌های فعال در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه 21 اکتبر گفتند که نمایندگان روسیه و چین از یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس خواسته‌اند که به ایران وقت بیشتری داده شود تا ایران بتواند درباره سوال‌های مطرح شده درباره احتمال نظامی بودن برخی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تحقیق کرده و پاسخ مناسب بدهد.
شکاف تازه در اجماع جامعه جهانی علیه ایران
دیپلماسی ایرانی: دیپلمات‌های فعال در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه 21 اکتبر گفتند که نمایندگان روسیه و چین از یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس خواسته‌اند که به ایران وقت بیشتری داده شود تا ایران بتواند درباره سوال‌های مطرح شده درباره احتمال  نظامی بودن برخی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تحقیق کرده و پاسخ مناسب بدهد. آمانو گفته بود که در ماه آینده میلادی گزارش تازه‌ای را منتشر می‌کند که در آن به فعالیت‌های هسته‌ای مبهم ایران که به ادعای وی احتمالا جنبه‌های نظامی داشته، اشاره خواهد شد.

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، تحرکات تازه روسیه و چین که از روز جمعه آغاز شده، می‌تواند بازگوکننده این حقیقت باشد که شکافی تازه در جمع شش کشور عضو شورای امنیت به وجود آمده است و آنها می‌خواهند حرکتی نو در حل و فصل اختلاف‌های طولانی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز کنند.

روسیه و چین همچنین پیشنهاد داده‌اند که از شدت بحران موجود در پرونده هسته‌ای ایران کاسته شود و بسته‌های تشویقی به ایران ارائه شود تا تهران ترغیب شود به پای میز مذاکره بازگردد. این دو کشور بر خلاف جامعه غربی که طی 8 سال گذشته از میزان همکاری‌های اقتصادی خود با ایران به شدت کاسته‌اند، مبادلات تجاری بسیار بالایی با ایران دارند. پیشنهاد روسیه و چین چندان مورد استقبال طرف‌های غربی قرار نگرفته است اگرچه گفته‌اند که این پیشنهادها را بررسی می‌کنند. این در حالی است که ایران گفته است که آمادگی دارد مذاکرات هسته‌ای را مجددا از سر بگیرد.

مسئولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کردند، کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه با ارسال نامه‌‌ای به تهران گفته است که کشورهای قدرتمند جهان آمادگی دارند در صورتی که ایران در از سرگیری مذاکرات بر سر پرونده هسته‌ای‌اش جدی باشد ظرف هفته‌های آینده با ایران پشت مذاکره بنشینند.

در این نامه که به سعید جلیلی، مسئول مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نوشته شده، آمده است، ما در پیگیری مذاکرات جدی هستیم و این مذاکرات می‌تواند نتایج ملموسی را به دنبال داشته باشد اما ما نیازمند تضمینی هستیم که اگر بار دیگر پشت میز مذاکره نشستیم به پیشرفت حقیقی در موضوع هسته‌ای برسیم و برای دو طرف ممکن باشد که به نتایج سودمند و ملموسی برسند.

بنا به این گزارش، اشتون به نمایندگی از 1+5 (ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) تماس‌های منظمی را با تهران برقرار کرده است و تلاش دارد که این تماس‌ها را به نتیجه برساند. ولی با این حال روسیه خود به طور مرتب با ایران در تماس است به گونه‌ای که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیشنهاد مذاکرات گام به گام را بر سر پرونده هسته‌ای ایران ارائه داده است.

ایالات متحده امریکا و متحدان غربی‌اش ایران را متهم می‌کنند که هدفش از رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای مقاصد نظامی است در حالی که ایران این اتهام‌ها را قوی رده می‌کند و می‌گوید که هدفش از رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای فقط جنبه صلح‌آمیز دارد. غربی‌ها با این ادعا تحریم‌های سنگینی را تا کنون علیه ایران وضع کرده‌اند با این هدف که شاید بتوانند ایران را از ادامه غنی سازی اورانیوم منصرف کنند.

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که در گزارش پیش رویش اطلاعات کاملی از برنامه‌های هسته‌ای ایران که احتمالا برخی از آنها اهداف نظامی دارد ارائه خواهد داد. وی این خبر را ساعاتی پس از آن که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا از آژانس خواسته بود که گزارش کامل خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کند، داد. از آن جا که در خواست اوباما نیز ساعاتی پس از اعلام اتهام دست داشتن ایران در ترور سفیر عربستان در امریکا اعلام شد، بسیاری از کارشناسان این گونه تحلیل کردند که تقاضای رئیس جمهوری امریکا و پاسخ سریع آژانس به این تقاضا به نظر می‌رسد سناریویی از پیش طراحی شده است و جنبه سیاسی دارد.  

حالا با مخالفت روسیه و چین با ارائه گزارش آمانو در ماه آینده میلادی علیه ایران، حضور احتمالی ایران پای میز مذاکره و بهره‌برداری تهران از این شکاف و استفاده از ضعف‌های فعلی که اروپا و امریکا به واسطه بحران اقتصادی و بهار عربی با آن دست به گریبان هستند، دو دستگی جامعه جهانی علیه ایران می‌تواند وارد فاز تازه‌ای شود.

 

نظر شما :