با مشخص شدن رقیب سوسیالیست رئیس جمهوری فرانسه

احتمال شکست سارکوزی در انتخابات آینده افزایش یافت

۱۸ مهر ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۰ کد : ۱۶۹۰۷ اروپا
تحلیل دکتر پیروز ایزدی؛ کارشناس مسائل فرانسه را در مورد انتخابات اخیر حزب سوسیالیست فرانسه که روز یکشنبه برای انتخاب یک کاندید اصلی از بین 6 کاندید دیگر این حزب برگزار شد، جویا شده ایم که در زیر می‌خوانید.
احتمال شکست سارکوزی در انتخابات آینده افزایش یافت
دیپلماسی ایرانی: شاید بتوان گفت که نتایج انتخابات حزب سوسیالیست فرانسه می‌تواند نشانه روزهای سختی برای محبوبیت از دست رفته سارکوزی در کاخ الیزه باشد. احتمالی که از نظر برخی از کارشناسان این حوزه چندان هم به دور از واقعیت نیست. در حالی که سارکوزی خود را درگیر همراهی با آنجلا مرکل؛ صدر اعظم آلمان کرده است تا به مقابله با بحران یورو در اتحادیه اروپا بپردازد، ولی مردم فرانسه ظاهرا دیگر به سیاست‌های او اعتماد چندانی ندارند و می‌خواهند این دفعه فرصت بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی خود را از طریق حزب مخالف سارکوزی در پیش گیرند. از همین روی تحلیل دکتر پیروز ایزدی؛ کارشناس مسائل فرانسه را در مورد انتخابات اخیر حزب سوسیالیست فرانسه که روز یکشنبه برای انتخاب یک کاندید اصلی از بین 6 کاندید دیگر این حزب برگزار شد، جویا شده ایم که در زیر می‌خوانید:

 

این اولین باری است که یک حزب در فرانسه انتخاب کاندید خود برای انتخابات ریاست جمهوری آینده را به رای مردم واگذار می‌کند. حزب سوسیالیست امیدوار بود که یک میلیون نفر به پای صندوق‌های رای بیایند ولی آمار حاکی ازآن است که استقبال بیشتری از سوی مردم فرانسه طرفدار این حزب صورت گرفته است. ارزیابی شما در این مورد چیست؟

 

برای نخستین بار بود که در تاریخ مبارزات انتخاباتی فرانسه حزب سوسیالیست به شیوه ایالات متحده انتخابات مقدماتی را برگزار کرد. با حضور 6 کاندید که خودشان را در معرض افکار عمومی‌قرار دادند و حدود یک میلیون و هشتصد و پنچاه هزار نفر از مردم فرانسه نیز در این انتخابات مقدماتی حزب سوسیالیست شرکت کردند و آرای انتخاباتی خودشان را روز یکشنبه به صندوق‌های رای ریختند تا از میان این 6 کاندید یک نفر را به عنوان کاندید اصلی حزب سوسیالیست برای انتخابات ریاست جمهوری آینده فرانسه انتخاب کنند.

این انتخابات دوره ای بود و چون هیچکدام از کاندید‌ها حائز 50 درصد آرا نشدند،بنابراین کاندید‌های اول و دوم این حزب به دور دوم این انتخابات راه پیدا کردند. از میان این 6 کاندید آقای فرانسوا هولاند

؛دبیر کل سابق حزب سوسیالیت بیشترین آرا را با حدود 37 درصد کسب کرد.نفر دوم خانم مارتین اوبری است که دبیر کل فعلی حزب است و حدود 30 درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

برای دور دوم انتخابات حزب سوسیالیست باید دید که آن 4 کاندید دیگری که آرای کمتری را به دست آورده اند و از گردونه رقابت‌های انتخاباتی حذف شده اند، هر کدام هواداران خودشان را به کدامیک از این دو کاندید توصیه می‌کنند.

این مسیله اهمیت زیادی برای انتخاب کاندید حزب در دور دوم دارد.آقای آرنو مونتبورگ که سومین رتبه را با حدود 11 درصد کسب کرده و به مواضع ضد جهانی شدن شهرت دارد ، حمایت خودشان را از خانم مارتین اوبری اعلام کرده اند.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که در هفته آینده انتخابات دور دوم به کجا خواهد کشید.

 

با توجه به آرای نخسین دور انتخاباتی حزب سوسیالیست فرانسه، ارزیابی شما از تقابل آرای این حزب با حزب رقیبش که اکنون قدرت را به رهبری سارکوزی در کاخ الیزه به دست دارد ؛چیست؟

 

با توجه به افول محبوبیت سارکوزی که بیشتر ناشی از بحران اقتصادی،بالا بودن نرخ بیکاری،پایین آمدن قدرت خرید و یک رشته سیاست‌هایی است که هدف از آنها ،کاستن هزینه‌های عمومی‌بوده و منجر به حذف پست‌های دولتی و نیز حذف برخی از مزایای اجتماعی شده است،وضعیت را برای پیروزی حزب سوسیالیست مساعد کرده است.

یکی از شاخص‌هایی که در این زمینه می‌توان اشاره کرد در دست گرفتن اکثریت مجلس سنا از سوی سوسیالیست‌ها است که برای نخستین بار در تاریخ جمهوری پنجم اتفاق افتاد.

بنابراین،طبق پیش بینی‌ها احتمال اینکه سارکوزی در مقابل کاندید ای حزب سوسیالیست شکست بخورد زیاد است.

 

نظر شما :