ادعای یک مقام صهیونیستی:

ایران دیپلماسی ابهام را دنبال می‌کند

۱۱ مهر ۱۳۹۰ | ۲۳:۲۷ کد : ۱۶۷۰۴ پرونده هسته ای
همان طور که ایران به توسعه توانایی‌های هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد اسرائیل نیز بیشتر نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و آنچه ابهام در دیپلماسی ایران می‌نامد، نگران می‌شود.
ایران دیپلماسی ابهام را دنبال می‌کند

دیپلماسی ایرانی: همان طور که ایران به توسعه توانایی‌های هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد اسرائیل نیز بیشتر نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و آنچه ابهام در دیپلماسی ایران می‌نامد، نگران می‌شود این دقیقا همان سیاستی است که اسرائیل خود دنبال می‌کرد و توانست قابلیت‌های هسته‌ای خود را بدین ترتیب تکمیل کند.

مسئول دولت در وزارت دفاع اسرائیل در این باره به روزنامه ژرازلیم پست می‌گوید: «ممکن است ایران به سمت یک دیپلماسی توسعه‌طلبانه در این زمینه حرکت کند.»

چند روز پیش لئو پانتا، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا گفت که به زودی به اسرائیل سفر خواهد کرد و در دیدارش با وزیر ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل درباره چالش‌های موجود در پرونده هسته‌ای ایران و همچنین این که چگونه اسرائیل می‌تواند همچنان جایگاه برتری نظامی خود را در خاورمیانه ارتقا داده و حفظ کند بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

قرار است پانتا در دیدارش از اسرائیل با مقامات عالی‌رتبه نظامی این رژیم در تلاویو دیدار کرده و همان روز از موزه یاد واشم هولوکاست در بیت المقدس دیدار کند.

دیدار پانتا از اسرائیل یک هفته پس از دیدار او با ژنرال جیمز استارویدیز، نماینده نظامی امریکا در اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت.  

ایران در راستای توسعه برنامه هسته‌ای‌اش پروژه غنی‌سازی اورانیوم را در خاک خود دنبال می‌کند و در همین رابطه توانایی غنی‌سازی خود را تا 20 درصد بالا برده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ایران هر وقت تصمیم بگیرد می‌تواند ظرف چند ماه میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را تا 90 درصد بالا ببرد و حداقل توانایی ساخت یک بمب هسته‌ای را داشته باشد.

زنگ خطر دیگری که برای اسرائیل به صدا در آمده انتقال تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز است. ایران ماه پیش اعلام کرد که تاسیسات هسته‌ای خود را در فردو نزدیک قم به تونل‌های زیر زمینی در کوه انتقال داده تا بدین ترتیب تهدیدهای ایهود باراک در سال 2009 که گفته بود اسرائیل می‌تواند در یک حمله هوایی ساده این تاسیسات را از بین ببرد را خنثی کند.

با این حال اسرائیلی‌ها می‌گویند ایران در حال حاضر در حال تولید حجم بیشتری از اورانیوم با غنی‌سازی پایین است که می‌تواند در مراحل بعدی حجم بزرگتری از اورانیوم غنی شده با غلظت بیشتر را تولید کرده و به ساخت چند بمب هسته‌ای که نیازمند اورانیوم غنی‌شده با غلظت بیشتر است را فراهم آورد.

مسئول دولت در وزارت دفاع اسرائیل در این باره مدعی می‌شود: «ایران خیلی خوب می‌تواند در همین وضعیت فعلی حجم غنی‌سازی خود را ناگهان بالا ببرد و با ادامه این میزان غنی‌سازی بدون شکست دیوارهای دیپلماسی و افکار عمومی اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای کند.»  

اگر چنین اتفاقی بیفتد اسرائیل مدعی می‌شود که فورا وارد عمل خواهد شد و در صورتی که ایران برای این توسعه هسته‌ای خود توضیح روشنی ندهد – همان طور که تا کنون برای توسعه تاسیسات هسته‌ای نطنز نتوانسته جامعه جهانی را قانع کند – جامعه جهانی را به سمت فشارهای بیشتر علیه ایران مانند اعمال تحریم‌های سنگین‌تر یا حتی استفاده از گزینه نظامی برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران ترغیب خواهد کرد.  

نظر شما :